Tietojen poistaminen
Keskustelua tietoturvasta ja varmuuskopioinnista Mac-, iPhone- ja iPad -käyttäjien näkökulmasta
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Tietojen poistaminen
Viesti Kirjoittaja hannu866 »
Olen myymässä konetta ja minun pitäisi tuhota kaikki henkilökohtaiset tiedot koneelta, osaako joku neuvoa mitä kaikkea minun kannattaa tehdä? Kone on MacBook pro.
Viimeksi muokannut amanita, 13.9.2010 klo 15.17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Re: tietojen poistaminen
Viesti Kirjoittaja rantom »
Jos haluat kokonaan poistaa kaiken tiedon koneelta niin se käy näin:hannu866 kirjoitti:Olen myymässä konetta ja minun pitäisi tuhota kaikki henkilökohtaiset tiedot koneelta, osaako joku neuvoa mitä kaikkea minun kannattaa tehdä? Kone on MacBook pro.
1. Ota koneen mukana tullut asennuslevy (tai uuden käyttöjärjestelmän, jos olet päivittänyt esim. Leopardista Snow Leopardiin).
2. Laita kyseinen levy koneeseen. Suorita tässä kohtaa viimeistään varmuuskopiointi omista tiedostoista, sillä seuraavien askelien jälkeen et voi enää kovinkaan helposti palauttaa dataa. Tähän sopii vaikka Time Machine tai Carbon Copy Cleaner (kummatkin vaativat ulkoisen kovalevyn).
3. Käynnistä kone uudelleen ja pidä C-näppäintä pohjassa.
4. Kun asennuslevy on käynnistynyt valitse kieleksi vaikka Englanti ja yläpalkista Utilities - Disk Utility.
5. Valitse kovalevysi (kuten Macintosh HD)
- mene sitten Erase-välilehdelle
- ja valitse Security Options
erase-security-options.png
Ohessa käytetty USB-tikkua, periaate on sama.- Valitse jokin seuraavista vaihtoehdoista.
data-removal.png
Valitse alustettavaksi muodoksi Mac OS Extended (Journaled) ja nimeksi voit laittaa vaikka Macintosh HD.macosextendedjournaled.png
Lopuksi paina Erase ja uudestaan Erase.Zero Out on kaikista nopein mutta ei myöskään turvallisin, ottaisin varmaan itse tuon 7-Pass. 7-Pass kirjoittaa datan yli seitsemän kertaa joten sen kaivaminen takaisin käyttöön voi olla jo aika haastavaa. Jos haluat pelata varman päälle niin voit toki valita 35-Pass, jossa sitten luonnollisesti kestää 35 kertaa pidempään kuin mitä pelkällä Zero Out.
E: Korjattu sitä sun tätä ja hieman tarkennettu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut rantom, 13.9.2010 klo 12.32. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Itse valitsisin Zero out data joka on aika nopeakin. Jos kerran on satunnaista dataa päällekirjoitettu, niin aika kiinnostunut henkilö on jos sieltä ne ylös kaivaa.
Viimeksi muokannut Lare, 13.9.2010 klo 12.35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vitutuksesta voimavara!
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Yksi konsti on luoda uusi hallinnoija-käyttäjä ja sillä kirjautuneena poistaa tämä sun omasi. Lisäksi vahvistaa käskyä Poista heti.
Tietääkö joku, miten helppoa Unixissa on palauttaa poistetun käyttäjän tiedostot?
Tietääkö joku, miten helppoa Unixissa on palauttaa poistetun käyttäjän tiedostot?
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja jajarven »
Hyvinkin helppoa, ellei dataa ole ylikirjoitettu. Yksikin kerta riittää, edellistä data ei sieltä sen jälkeen enää palauteta.MacFinn kirjoitti:Yksi konsti on luoda uusi hallinnoija-käyttäjä ja sillä kirjautuneena poistaa tämä sun omasi. Lisäksi vahvistaa käskyä Poista heti.
-
Re: Tietojen poistaminen
Viesti Kirjoittaja hannu866 »
kiitos vastauksista!
poistin tiedot tuolla 35-kertaisella ylikirjoituksella. Lopussa huomasin, että levylle jäi kaksi tiedostoa, mutta en onnistunut katsomaan mitä ne ovat. Osaako joku kertoa miten nämä näkee tai ovatko vain jotain esim. käyttöjärjestelmään liittyviä, joista ei tarvitse tietoturvamielessä välittää?
poistin tiedot tuolla 35-kertaisella ylikirjoituksella. Lopussa huomasin, että levylle jäi kaksi tiedostoa, mutta en onnistunut katsomaan mitä ne ovat. Osaako joku kertoa miten nämä näkee tai ovatko vain jotain esim. käyttöjärjestelmään liittyviä, joista ei tarvitse tietoturvamielessä välittää?
-
Kiintolevyn tyhjennys ja käyttöjärjestelmän asentaminen?
Viesti Kirjoittaja antti.tahtinen »
Olen myymässä Maciani, joten kone pitäisi kaiketi tyhjentää "omista matskuista".
En ole tällaista operaatiota ikinä Macilla tehnyt, joten miten homma oikeastaan (mahdollisimman rautalangasta väännettynä) toimii? Onko Finderissä jonkinlainen kiintolevyn alustus / tyhjennys -toiminto, vai tarviiko käyttää jotain Levytyökalua, tms.?
Koneessa on tällä hetkellä Snow Leopard, mutta siitä minulla on ainoastaan päivitys-CD, joten joudunko "buuttaamaan" vanhalta Tiikeri-käyttöjärjestelmälevyltä ja asentamaan sen ensin? Vai voinko tyhjentää koko kiintolevyn ja jättää asennushommat ostajalle (=kokonaan tekemättä)?
En ole tällaista operaatiota ikinä Macilla tehnyt, joten miten homma oikeastaan (mahdollisimman rautalangasta väännettynä) toimii? Onko Finderissä jonkinlainen kiintolevyn alustus / tyhjennys -toiminto, vai tarviiko käyttää jotain Levytyökalua, tms.?
Koneessa on tällä hetkellä Snow Leopard, mutta siitä minulla on ainoastaan päivitys-CD, joten joudunko "buuttaamaan" vanhalta Tiikeri-käyttöjärjestelmälevyltä ja asentamaan sen ensin? Vai voinko tyhjentää koko kiintolevyn ja jättää asennushommat ostajalle (=kokonaan tekemättä)?
Viimeksi muokannut amanita, 19.9.2010 klo 18.48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Ketjut yhdistetty.
Syy: Ketjut yhdistetty.
-
Re: Kiintolevyn tyhjennys ja käyttöjärjestelmän asentaminen?
Viesti Kirjoittaja rantom »
Tarkoittanet Snow Leopardin viime syksynä julkaistua Upgrade-DVD:tä? Se on full-installer kanssa, eli voit siitä sitten tehdä kaiken tarpeellisen. Ohjeet löydät seuraavasta ketjusta, minne kirjoitin ne jo aiemmin.antti.tahtinen kirjoitti:Olen myymässä Maciani, joten kone pitäisi kaiketi tyhjentää "omista matskuista".
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=76&t=149985
Viimeksi muokannut amanita, 19.9.2010 klo 18.48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Kiitos havainnosta, siirsin kysymyksen tänne joukon jatkoksi.
Syy: Kiitos havainnosta, siirsin kysymyksen tänne joukon jatkoksi.
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka