Olen joitakin vuosia sitten tehnyt harrastelijana nettisivut yhdelle yhdistykselle ja pienyritykselle. Kummatkin ovat jo poistuneet Netistä. Nyt lähisukulainen pienyrittäjä pyysi taas tekemään hänen yhden työntekijän yritykselleen nettisivut. Mieluummin kehoittaisin häntä etsimään ammattilaisen asialle, mutta yksinkertaisetkin sukuapuna tehdyt sivut kuulema riittäisivät.
Aikanaan käytin jotain linux-ympäristöstä löytyvää melko yksinkertaista html-editoria. Kokeilin joitakin mm. Micrsoftin Windows-ympäristöön markkinoivia nettisivujen luontiohjelmia. Vaikutti kuitenkin siltä, että ne olivat pientä tehtävää varten hankalia oppia, joten käytin yksinkertaisia työkaluja.
Monimutkaisesta syystä http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... 2&t=149040
joutunen opiskelemaan Adoben Creative Suite Premium 1 tai 2 pakkausten käyttöä. Näissä oleva InDesign soveltunee myös html-sivujen tekemiseen?
Onnistuuko kalkkikselta
Oi miksi minun kestää,
niin hirveän kauan,
miettiä hirveä?
Sanoisin että on helpompaa työntää sukkapuikolla sinappia villikissan perssieseen kun tehdä indesignilla toimivat webbisivut.... tai no InDesign CS5lla voi tehdä ihan kohtuulliset Flash-sivut, mutta siitä ei tainnut olla tässä kyse, eikä käytössä sen puoleen CS5stakaan...
Jos päivitystarve on vähäistä tai olematonta niin itse vastaavassa tilanteessa lähtisin hakemaan valmiita CSS-templateja. Esimerkkinä vaikka EyeTV2DVD ohjelman (foorumilaisen Simop:n tekemä) kotisivu: http://users.tkk.fi/spotinka/itv2dvd/
atkfossiili kirjoitti:...yksinkertaisetkin sukuapuna tehdyt sivut kuulema riittäisivät.
Kuuluisia viimeisiä sanoja...
Älä koske ID:hen nettisivujen teossa, kuten täällä on kerrottu. Hae vaikka jotain mukavia templaatteja, jotka pohjautuvat kohtuullisen tervejärkiseen elämänkatsomukseen (CSS, ei rypemistä Javaskripteillä)
Noist mie piän: http://matthewjamestaylor.com/blog/holy ... uirks-mode
Nouki vaikkapa SeaMonkey nettisivujen tekoon. Nettisivuja ei kannatta tehdä ihan sokkona tietämättä hieman html:stä ja CSS:stä muille kuin vaimon puoleisille sukulaisille .
BugsBunny kirjoitti:Lähisukulainen on henkilö, jolle tehdään töitä ilmaiseksi ja saadaan haukut.
Se on tytär, johon olen jo tottunut
Jälleen suuri kiitos hyvistä vinkeistä. Perus html on helppoa, CSS tiedän, joskaan en viimein niitä soveltanut. Linux Formaat - lehden mukana sain lyhyen PHP-ohjelmointioppaan aloittelijalle. Kannattaakohan opetella
atkfossiili kirjoitti:[Jälleen suuri kiitos hyvistä vinkeistä. Perus html on helppoa, CSS tiedän, joskaan en viimein niitä soveltanut. Linux Formaat - lehden mukana sain lyhyen PHP-ohjelmointioppaan aloittelijalle. Kannattaakohan opetella
Voi veikkonen, PHP:n opiskelu kannattaa aina. Katsopa vaikka MVnetistä kohtuullisen tervejärkisiä nettisivun teko-ohjeita.
Niitä sivuja varten pitää löytää palvelin. Kun on yritystoimintaa pitäisi olla jokin luotettava. Tiedän että ilmaisia sivupaikkoja on, mutta kun oikeesti ilmaista on vain juusto hiirenloukussa ja energia Tsernobylissä niin ...
En ole koskaan käyttänyt ilmaista palvelua johon olisin ollut tyytyväinen... En väitä etteikö ehkä hyviä ilmaisia palveluja olisi ja jos on tiedossa niin ihmeessä postausta.
Itse käytän http://www.suncomet.net mikä on paljon halvempi ( halvimman shellit.org 3vuoden hinta olisi noin 71e ) eli tilaan ja sähköpostien sallittuihin määriin ja mysql database määriin jne katsottuna suncomet voittaa.. Harmi vaan etteivät tarjoa pienempiä sivupaketteja.
Iso miinus Suncometille siitä että tunti työt maksaa timantteja ( http://suncomet.com/index.php?id=35,80,0,0,1,0 ) eli jos jokin asia kusee etkä millään saa itse korjattua asiaa niin suncometilla ojennetaan auttava käsi, jonka jälkeen toinen käsi jossa lasku..
( Suncometilla on joskus ollut servereissä joitain pätkäisyjä mutta nyt en ole pariin vuoteen havainnut yhtään.. se ei tietysti 100% lupaa etteikö olisi ollut )
Viimeksi muokannut squirrel, 3.10.2010 klo 2.39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sitten on tietenkin tyttären firman oma internetyhteyksien palvelujen tarjoaja, eli se operaattori, jonka nettiyteyttä tytön virma käyttää.
Jokainen (minun tietääkseni) palvelubtarjoaja tarjoaa asiakkailleen jonkun määrän kotisivutilaa, jonka lisäksi palveluntarjoajalta voi ostaa Web-hotelpalvelun X-euromäärällä/vuosi.
Sitten, jos domain on .fi -mallia, Ficoralle vielä maksetaan vuosimaksu.
Hinnat ei loppujen lopuksi noissa ole pahoja, jos ottaa huomioon oman osaamisen palvelujen etsimisessä sekä aiaktaulun, jolla kotisivut pitäisi nettiin saada...
Jos tosiaan on tyttärellä yritys, voisi hän yritykselle ostaa MacBookin tai iMacin tai vaikka MacMinin, jolloin mukana tulee iWeb, jolla hoitelee noitten kotisivujen teon kyllä ihan näppärästi.
Huom! Vain oma vaatimaton arveluni - ei välttämättä tietoa!
R.
Jaajaa.. en ole niitä hintoja katsastellut lähiaikoina enkä juuri muistakkaan hintatasoa.
Toisaalta, jos kyse on yksinkertaisista kevyistä sivuista niin jopa "ilmainen" IPT:n sivutila riittää helposti eikä lisä ominaisuuksia edes tarvita.. paitsi sitten domain nimi joka olisi käytännössä ainut asia joka maksaa..
Eikös aika vakio sivutila joka tulee netin kanssa ole jotain 50mt? siihen ainakin saa helposti ihan hyvät sivut.
Viimeksi muokannut squirrel, 3.10.2010 klo 13.24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ne vaan tuppaa olemaan ne operaattorien liittymän mukana tarjoamat nettisivutilat osoitteeltaan tyyliä http://www.sonera.fi/asiakkaat tms/atkfossiili ja oman domainin laitto tilalle maksaa sitten erikseen.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Joka palveluntarjoajalla on vastaava osoite vaikkakin about kaikki tarjoaa domain nimen kaupanpäällisiksi.
Paitsi .fi osoitteet joka pitää ottaa erikseen ja maksaa eniten.. Eli maksaakko sivutilasta ja domain nimestä? vai maksaakko pelkästä domain nimestä? ( toisaalta ei ole mitään sääntöä mikä sanoisi että yrityksen domain nimi pitäisi olla .fi ja päätteet kuten .com ja .net on erikseen ostettunakin ..puolet? halvempia.. )
Se on ihan siitä kiinni että onko IPT:lla sivutilaa ensinnäkään.. ja jos on niin riittääkö sen tila / ominaisuudet.
No mulla maksaa oman domainin pito operaattorilla adsl liittymän yhteydessä n. 2e/kk. Mielestäni ei ole kovin paha. Siis kyseessä .fi domain. Toki päälle "viranomaismaksut".
Viimeksi muokannut Vipu82, 15.10.2010 klo 20.52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MacFinn kirjoitti:miten olis iWeb? Vai onko liian uusi ohjelma?
Yritin saada iWeb-ohjelmasta selvää AppleStoresta. Kauheasti sitä kehuttiin, mutta en osannut löytää
1. Toimiiko OS 10.4.11 eli Tiikerissä
2. Mitä maksaa
Olen opiskellut ja kerrannut tarinaa html - xml - xhtml - css - yms. Olisi kiva tajuta mitä tekee
Vahinko, että ei ole yksinkertaisia sivuja tekevää nettisovellusgeneraattoria vai olisiko iWeb sellainen?
Hiukan ehkä liioittelin tyhmyyttäni, mutta kun pitäis joskus valmistakin saada
Oi miksi minun kestää,
niin hirveän kauan,
miettiä hirveä?
Kotisivukoneet - toistaiseksi en ole löytänyt sellaista, jonka käytön oppisin nopeasti.
Zeldmanin kirja on tosi hyvä ja hauska. Luin tarkkaan siitä noin puolet ja kopioin alkukoodit verkkosivuilta. Nyt kun saisin jatkon lähtemään. Vaikeimmalta tuntuu sivujen "taitto", kun esimerkiksi haluaisi aloitussivulle sen eri osiin tekstejä ja valikkoja. Hiukan on mieli sekaisin, kun ei ilmeisesti vanhaan tapaan pitäisikään muotoilla käyttäen <center>, <br>, <font> <tms> tageja vaan pitäisi osata tehdä hommat tyylitiedostoilla. Taulukotkin ovat pannassa.
Toki ymmärrän, että kukaan ei voi minua estää kirjoittamasta kuten ennenkin ja tulisi silläkin jotenkin toimivat sivut .... mutta ei sekään helppoa ollut. Joten yritän eteenpäin modernein periaattein
Hiljalleen eläkeläiskalkkiksen tyttären nettisivujen tekeminen, edistyy. Luin muutamaa kirjaa ja vanhoja printtauksiani ja selailin ohjesivuja.
Parhaalta tuntui ajatus lähteä liikkeelle mallisivustosta. Tytär valitsi muutamia, joiden taitto häntä miellytti. Valitettavasti koodi sivuilla ei mielestäni ollut kyllin selkeästi kirjoitettua ja ne olivat hiukan liian mutkikkaita lähtökohdaksi.
MacFinn kirjoitti:Freeway Express, ainakin Freeway 5.4.3 versio toimii Tikrulla. Express maksaa 55 €. Yli 60-vuotiaat saa tostakin -20 %.
Toi Express vois hyvinkin olla ratkaisu.
Kyllä
Ostin ja asensin freeway express versio 5.4.3:n. Toimii kohtuullisesti, tosin hitaahko ja kaatui jo kerran, mutta on hyvin käyttökelpoinen. Paljon on kysyttävää, joten aloitan ohjelmasta keskustelun Ohjelmat-sivuilla http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... ead#unread
Kiitos vinkistä
Viimeksi muokannut atkfossiili, 25.1.2011 klo 12.18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oi miksi minun kestää,
niin hirveän kauan,
miettiä hirveä?