Liikenne
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Ja miksi muutenkaan pitäisi ratsiasta varoittaa? Rikolliset toki niin tekevät, mutta miksi lainkuuliainen suomalainen varoittaisi ratsiasta?
Aivan - lainkuuliaisia on tien päällä kovin vähän.
Edir: tai sanotaan niin, että rikollisia on yllättävän paljon - ja rikollisethan eivät omasta mielestään ole lainkaan rikollisia, vaikka hyvin tietävät rikkovansa lakia, ja sen vuoksi varoittelevat muita samanmielisiä ratsioista.
Joka tapauksessa tätä väkeä on aivan liikaa.
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
-
- Viestit: 4915
- Liittynyt: 26.11.2007 klo 16.27
- Paikkakunta: Hamina
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Hiljentää edes hetkeksi.
Parhaassa tapauksessa jättää huomiotta oikeat ratsiasta varoittavat valonvilkutukset!
-
- Viestit: 7872
- Liittynyt: 15.7.2009 klo 3.11
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Mailia »
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja hatey »
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 1053
- Liittynyt: 25.7.2006 klo 18.50
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja rok »
-
Kummallista, että ratsiasta pitäisi varoittaa? Noh, ilmoittaahan poliisikin etukäteen kameravalvonnasta ja teemaviikoista, mutta tämän tarkoituksena on rauhoittaa ajonopeutta ennaltaehkäisevästi. Se, että joku alentaa nopeuttaan 300 metriä ennen ratsiaa, ei vaikuta liikenneturvallisuuteen enää mitenkään. Ansaitsee sakot.
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
--------------------rok kirjoitti:Kummallista, että ratsiasta pitäisi varoittaa?
Sitä kutsutaan solidaarisuudeksi -- tietyn ryhmän yhteenkuuluvaisuuden tunteeksi. En minä mitään Audi-kuskikaahareita varoittele. Joku sunnuntaiajelulla oleva hyvän tuulen motoristi sen sijaan ei ansaitse sakkoja puolihuolimattomasta kahvankäännöstä ja muutaman kilometrin ylinopeudesta tyhjällä tiellä.
-
- Viestit: 1053
- Liittynyt: 25.7.2006 klo 18.50
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja rok »
Vitsi vitsinä.
Mielestäni se on vain ajatuksena kummallinen. Jokainenhan varmasti toivoo, että tuolla liikenteessä meidän kanssamme liikkuu sellaisia kuljettajia, jotka voivat ajaa ratsiaan kuin ratsiaan (ja selvitä siitä läpi) ilman erillistä varoitusta?
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
---------------------rok kirjoitti:Nopeasti varmasti skannaat siitä liikennevirrasta juopot ja katsastamattomilla ajoneuvoilla liikkuvat?
Eh, moottoripyörillä ei ole vieläkään katsastuspakkoa tai -velvollisuutta. Luotan siihen, että hymyilevä motoristi ei ole hyvällä tuulella kännin vaan euforian vuoksi.
Kotilokuskeille en paljon moikkaile tai vilkuttele ratsioista. Kaikki autokuskit eivät edes tajua, mitä toinen yrittää viestittää. Luulevat minun vielä kettuilevan heille.
-
- Viestit: 3102
- Liittynyt: 14.1.2012 klo 11.47
- Paikkakunta: ylivieska
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja maccivaari »
En vilkuttele kuin hirvi-ja porohavainnoistani. Pienemmistä elukoista ei niin väliä.khaosaming kirjoitti:--------------------rok kirjoitti:Kummallista, että ratsiasta pitäisi varoittaa?
Sitä kutsutaan solidaarisuudeksi -- tietyn ryhmän yhteenkuuluvaisuuden tunteeksi. En minä mitään Audi-kuskikaahareita varoittele. Joku sunnuntaiajelulla oleva hyvän tuulen motoristi sen sijaan ei ansaitse sakkoja puolihuolimattomasta kahvankäännöstä ja muutaman kilometrin ylinopeudesta tyhjällä tiellä.
SONY Cyber-shot DSC-HX1
LUMIX DMC LX3
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Kuten ei saakaan. Suomessa saa jatkuvasti ajaa reilua ylinopeutta kenenkään puuttumatta - muutamasta kilometristä ei tule edes huomautusta.khaosaming kirjoitti:Joku sunnuntaiajelulla oleva hyvän tuulen motoristi sen sijaan ei ansaitse sakkoja puolihuolimattomasta kahvankäännöstä ja muutaman kilometrin ylinopeudesta tyhjällä tiellä.
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
Tutkimus: kohtelias kuljettaja aiheuttaa pahimmat liikenneruuhkat
Liian kohteliaat kuljettajat ovat liikenneruuhkan siemen. Ruuhkia on vaikeaa välttää, mutta ärtymystä olisi helppoa vähentää.
Kesä on taas repinyt Suomessa niin moottoritiet kuin kaupunkien autoiluväylät auki.
Esimerkiksi Mannerheimintie Sokoksen edessä keskustassa on ollut viikkokausia tukossa, kun liikennejärjestelyt ovat muuttuneet raitiovaunupysäkkien saneeraamisen vuoksi ja kaistoja on vähemmän käytössä.
Tästä on aiheutunut ruuhkaa ja hampaiden kiristelyä.
Uuden tutkimuksen mukaan kaistojen sulkemista ruuhkauttavampaa on itse asiassa se, miten ihmiset ajavat näissä tilanteissa, kertoo phys.org-sivusto.
Heriot-Wattin yliopiston infrastruktuuri- ja ympäristöinstituutin ergonomian apulaisprofessori Guy Walker yritti löytää uusia keinoja liikenneruuhkien ratkaisemiseksi Iso-Britanniassa. Hänen mukaansa suurimmat ruuhkaongelmat ovat autoilijoiden pienien tekojen aiheuttamia.
Esimerkiksi tietyöalueella:
"Suurin osa autoilijoista siirtyy välittömästi viereiselle kaistalle kohdatessaan kaistanvaihtomerkin sen sijaan, että he ajaisivat letkan päähän. Kukaan ei halua näyttäytyä kuskina, joka työntää itsensä kaikkien eteen", Walker sanoo.
Tällainen ajotyyli saattaa olla kohtelias, mutta Walkerin mukaan se ruuhkauttaa liikenteen vain pahemmin, kun kaistakapasiteetti kärsii.
Walkerin mukaan sosiaalinen paine siis aiheuttaa ruuhkat: kun kaikki muutkin haluavat olla kohteliaita ja vaihtaa heti kaistaa, on hyvin hankalaa toimia toisella tavalla.
"Tällainen käytös on tarttuvaa. Siksi ihmiset vaihtavat kaistaa ajoissa, mikä vain pahentaa tungosta, turhautumista ja ahdistumista."
Walker ehdottaa helppoa ratkaisua.
"Sen sijaan, että tiellä kyltissä lukisi 'pysy kaistalla', siinä voisi lukea 'edellä olevia kuljettajia ei haittaa, jos tunget eteen'."
Vaikka ruuhkaongelmaa ei näin kokonaan ratkaistakaan, ruuhkissa ärtymistä olisi helppo vähentää. Esimerkkiä voisi ottaa Walkerin mukaan huvipuistoista.
Joidenkin huvipuistojen suosittujen laitteiden jonojen päässä jonottaja saa tiedon siitä, kuinka kauan hän joutuu todennäköisesti jonottamaan. Jos jonotusaika onkin lopulta odotettua lyhyempi, ihminen kokee tyydytystä.
"Tutkimusten mukaan ihmiset, jotka pääsevät jonotuksesta odotettua aikaisemmin, ovat kaikkein onnellisimpia."
-
- Viestit: 4915
- Liittynyt: 26.11.2007 klo 16.27
- Paikkakunta: Hamina
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
---------------------tuomas92 kirjoitti:Miten sillä on mitään ajallista merkitystä missä vaiheessa sitä kaistaa vaihtaa...
Sillä voi olla suurikin merkitys riippuen siitä, kuinka tyhjäksi se päättyvä kaista jää. Tarkoitus on käyttää tila tehokkaasti silläkin uhalla, että joku saattaa loukkaantua "väliintunkemisesta". Vetoketjuperiaate (zipper merge) on käytössä yleisesti kaikissa ruuhkautuneissa suurkaupungeissa.
http://lifehacker.com/the-right-way-to- ... 1501148503
Video:
http://youtu.be/ZcPby71TNC0
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Kohtelias ja ylivarovainen ovat kaksi eri asiaa. On myös kaksi eri asiaa ajaa rajoitusten mukaan kaistalla kuin kiihdyttää sillä viereisellä kaistalla kaikista ohi jonon kärkeen vaikka kaistan päättyminen on ilmoitettu hyvissä ajoin. Se, että kaikki ajavat kilpaa kaistan päähän asti välittämättä nopeusrajoituksista ei palvele mitään tarkoitusta.
Hyvä esimerkki oli tuossa kuukausi pari sitten kun takanani ollut auto jota ajoi joku keski-ikäinen huuhkaja päätti leikkiä Juha Kankkusta ja ohittaa kaikki vaikka siinä about 50 metriä aikaisemmin oli jo porukka liikennemerkillä ohjattu toiselle kaistalle eikä tuossa ollut edes kahta auton mittaa enään sitä toista kaistaa jäljellä. Saa aika tyhmä olla, että liikennevalojen takia lähtee ohittamaan jos ei edes tiedä kuinka lujaa ne edessä olevat todella ajavat. Sinne jäi ämmä puomin eteen ihmettelemään kun nekin ihmiset jotka aikaisemmin olivat takana menivät ohitse ja aivan ansaitusti, koska eihän kukaan halua tuollaisia hölmöjä eteensä ajelemaan. Edit: Olin tuossa siis toisena liikennevaloissa ja tämä naishenkilö oli kolmantena, mutta ei osaanut sen verran kääntää päätä, että olisi nähnyt kaistan päätymisen ennnen kuin lähtee vaihtamaan kaistaa ohitustarkoituksessa.
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
http://www.hw.ac.uk/news-events/news/ov ... -18053.htm
Monissa maissa viranomaistaho suosittaa vetoketjuliittymistä.
http://www.dot.state.mn.us/zippermerge/
Aiheesta (liikennekäyttäytymisestä) on tehty menestyskirja Traffic: Why We Drive the Way We Do (and What It Says About Us):
http://tomvanderbilt.com/traffic/
Arst Technica:
http://arstechnica.com/cars/2014/07/the ... ive-ruder/
Most driving schools and transportation departments in the United States don't instruct drivers on how to handle this situation or whether they must merge within a certain mileage, leaving this kind of merge up to the grace of your fellow, angry commuters. This week, however, Washington state joined Minnesota in sending a clear message to drivers: merge rudely. It's actually faster and safer.
-
- Viestit: 181
- Liittynyt: 13.6.2013 klo 19.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja CrashDummy »
Oikeaa kaistaa ei tietenkään pidä käyttää jonon ohitustarkoituksessa tällaisessa tilanteessa (en minäkään kiilaajia eteeni päästä), mutta pitäähän sieltä päästä vaihtamaan kaistaa puolta kilometriä lähempänä estettä (yleensä aloitan itse kaistanvaihdon vilkulla 50-100 metriä ennen estettä nopeudesta riippuen). Tässä tullaan siihen vasemmalla kaistalla ajavien itsekkyyteen: minun eteeni ei kukaan tule, ajan niin lähellä edellä ajavan takaluukkua kuin mahdollista. Sama juttu kun moottoritiellä haluaisi päästä ohittamaan edellä ajavan kuorma-auton: vasemmalla kaistalla ajetaan niin lähekkäin ja ylinopeutta, että vaatii kovaa luontoa tunkea sekaan vaikka nopeuseroa ei juurikaan olisi. Ja olla välittämättä perässä roikkumisesta, valojen vilkuttelusta ja torvensoitosta. Tästä täyden vasemman kaistan "oikealta ohittamisesta" moottoritiellä kitisi joku TM:nkin toimittajakin keväällä, mutta ei mitenkään huomioinut sitä, että vasen kaista moottoritiellä ei ole tarkoitettu jatkuvaan ajamiseen kuin erikoistilanteissa, kenenkään kaistanvaihtoa ei saa estää ja turvaväli on aina oltava.
Taas kerran: mihin se sivistyksen pintasilaus eli jonkunlaiset käytöstavat oikein katoavat auton ratissa?
Asiaan enempiä kuulumatta, ruotsalaisethan ovat kohteliaita ja joustavia liikenteessä, eikö vaan?
Joku vuosi sitten Tukholmassa iltapäiväruuhkassa hidastin sen verran, että bussi pääsi liikenneympyrään eteeni - eikös takana keski-ikäinen stressputte jo soittanut torveaan. Että siinä se myytti ruåtsalaisten joustavuudesta...
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Ruuhkassa on pelkkää typeryyttä lähteä ohittamaan jonoa toisen kaistan kautta ja sitten automaattisesti olettaa, että kaistan päässä päästetään kiltisti muun jonon ohitse. Aivan kuten tuomas92 jo aiemmin totesi niin saman verran autoja siitä silti pääsee menemään, mutta ne jotka ajavat kiltisti jonossa eivät pääse etenemään ja näiden matka kestää pidempään.
Olen isokokoinen kaveri ja voisinkin kaupassa käydessäni tuota vetoketjuperiaatetta noudattaen helposti kiilata jonon kärkeen niin halutessani. Tämä ei haittaisi kassaneitiä koska saman verran asiakkaita joutuu silti palvelemaan, mutta ei varmasti tuntuisi kivalta muiden asiakkaiden mielestä. Jonotan siis aivan omasta halustani, koska se on kohteliasta, hyvien käytöstapojen mukaista ja siksi odotan sitä myös muilta.
-
- Viestit: 1156
- Liittynyt: 17.9.2012 klo 11.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
1) Ohituskaistat tai vastaavat eivät yleensä paranna välityskykyä, etenkään jos edessä ei ole risteyksiä tai muita liittymiä. Esimerkkinä vaikka nelostie aikaan ennen nykyistä motaria, jolloin viikonloppuruuhkat aiheuttivat seisovia jonoja. Siitä huolimatta jotkut arjen sankarit lähtivät seisovasta jonosta aina ohituskaistan tullen paahtamaan 100-150 auton ohi, ja aina joku laski ne eteensä. Tuossa ei tarvita vetoketjua vaan otsaanlyöntiä ohittajille.
2) Kaupungeissa on liikennesuunnittelun kukkasia, joissa liikenteen pääsuunta joutuu syystä tai toisesta jossain vaiheessa vaihtamaan kaistaa. Esimerkkinä Veturitie Helsingin Ilmalassa kaupungin suuntaan: pohjoisesta tultaessa ennen hakamäentietä oikealle puolelle avautuu kaista, josta pääsee kääntymään oikealle hakamäentielle tai jatkamaan suoraan. Hakamäentien sillan jälkeen vasen kaista, siis se jota tähän asti on ajettu pitkän matkaa, johtaakin jaffahallille ja suoraan jatkaakseen on vaihdettava oikealle. Tämä avaa tietysti heti pelin; osa autoilijoista ajaa vasenta päättymiseen asti ja vaihtaa sitten, osa vaihtaa heti kun oikea kaista alkaa. Oikea kaista on yleensä aamuisin tukossa, joten vasenta jatkamalla pääsee ohittamaan taas joukon autoja. Tässä kohdassa on kuitenkin niin, että risteysten välityskyky edessäpäin on suhteellisen hyvä ja ruuhkan tekee vain päin helsinkiä jyvitetyt liikennevalot, jolloin optimaalinen välityskyky saavutettaisiin jos kaikki jatkaisivat vasenta mahdollisimman pitkään, antaen hakamäentieltä veturitielle tulevien päästä liittymään helposti. Eli kaikkien käytettävissä olevien kaistojen tehokas käyttö ja vetoketjuperiaate niin pohjoisesta eri kaistaa tulevien kesken kuin hakamäentieltä liittyvillekin johtaisi parhaaseen lopputulokseen välityskyvyn kannalta.
3) Syvemmällä kaupungin ytimessä risteysten välityskyky korostuu ja monesti päättyvä kaista pitäisi hyödyntää aivan tappiin saakka, kunnes siellä kaistan lopussa sitten mennään vetoketjuperiaatteella lomittain. Ideaalitilanteessa eri kaistavalinnan tehneet ajoneuvot päätyvät lopulta peräkkäin alkuperäiseen järjestykseen. Näissä erona tuohon 2)-tilanteeseen siis se, että kyse on puhtaasta välityskyvystä, ei liikennesuunnittelijan kömmähdyksestä.
Risteykset, liittymät ja liikennevalot tekevät ruuhkan, ei ajokaistojen puute. Ja sitten on autoilijoiden rooli, mm. valitettavan moni ajaa risteykseen varmistumatta tieliikennelain edellyttämällä tavalla siitä, että voi jättää risteyksen muuta liikennettä estämättä. Nuo risteykseen jumiin jääneet ja siten risteävää liikennettä häiritsevät tai sen estävät ovat aivan jokapäiväistä huvia omalla työmatkallani. Aivan kuin ne nyt edessä olevat vihreät valot olisivat päivän viimeiset.
-
- Viestit: 181
- Liittynyt: 13.6.2013 klo 19.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja CrashDummy »
Hakamäentie on yksi näistä idioottimaisuuksista, josta harvoin ajaessa pitää aina muistella, mikä kaista se olikaan. Harhaanjohtavat opasteet kruunaavat kaiken. Mannerheimintie Tullinpuomissa on vielä pahempi. Kummassakaan paikassa ei etuilu auta, eikä kaistanvaihdon estäminenkään, kun ajatellaan kokonaisuutta. Mannerheimintiellä erityisesti aikaiset kaistanvaihtajat pitävät kyllä huolen, että vasen kaista pysähtyy kun kaistaa ei pääse vaihtamaan. Kukaanhan ei halua pysähtyä seuraaviin punaisiin, vaan pitää huolen vain itsestään.
Vetoketjua ei yleisesti ottaen juurikaan haluta - tai osata - käyttää. Eikä se paljon paremmin onnistu Saksassa eikä Ruotsissakaan, yhtä aggressiivisia ollaan kaikki. USA:ssa ja Kanadassa on paljon helpompaa, siellä yleensä suhtaudutaan liikenteeseen eri tavalla eikä niin monella ole pätemisen tarvetta kuin täällä vanhalla mantereella.
Avain koko asiaan on kuskien korvien välissä: miksi edessä ei voi olla tilaa enemmän kuin hädintuskin yksi autonmitta, ja miksi toisaalta toisten pitää etuilla niin että se näkyy ja aiheuttaa ketutuksen muille?
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
----------------CrashDummy kirjoitti:USA:ssa ja Kanadassa on paljon helpompaa, siellä yleensä suhtaudutaan liikenteeseen eri tavalla eikä niin monella ole pätemisen tarvetta...
Tuosta olen eri mieltä. Modern Vespassa on asiasta ketju, jossa yleinen mielipide tai jopa konsensus näyttää olevan päinvastainen -- Yhdysvalloissa "early merger" (jatkuvalle kaistalle aikaisin vaihtava kuski) on paljon yleisempi kuin "late merger". Lisäksi "kiilaamiseen" suhtaudutaan vähintään yhtä suurella paheksunnalla kuin Suomessa.
Jrstone: It will never work how they want it to for two main reasons.
First of all, 127% of the population will not tolerate someone merging in front of them. They see that the lane is about to end and close up any usable gap because they think that anyone who isn't already in the correct lane is just trying to cut in line. "HELL no! You are not going to make me get to my destination .005 seconds later!"
Secondly, most people have no idea how big their cars are. They can't just see a gap and move into it, knowing that they have plenty of room (or alternatively be able to see that there isn't enough space).
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
-
- Viestit: 3086
- Liittynyt: 16.5.2007 klo 11.40
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit