Salmister kirjoitti:
Vastaus Sinitiaiselle ja ketjuun Bongaa pikkulintu.
-
Pasteur
Re: Vastaus Sinitiaiselle ja ketjuun Bongaa pikkulintu.
Viesti Kirjoittaja Pasteur »
-
sinitiainen
Viesti Kirjoittaja sinitiainen »
Tilanne alkoi siitä, että 29.8. illalla, kun oli tarkoitus alottaa kirjoittelu Pikkulinnan metsän sivuille, siellä oli odottamassa mustaakseni muutamaa tuntia aiemmin Sarjatulen jättämä viesti, joka kuului "Onko sinulla kaikki kotona ?". Tulkitsin tällä tarkoitettavan olenko höpsähtänyt, enempi tai vähempi, kun tällaiseen ketjuun kirjoittelen. Vastasin jotensakin tällaisella lauseella "Virallisesti olen oikeustoimikelpoinen, mutta epävirallisesti en aina itsekään ihan tiedä" ja koetin aloittaa kirjoittamisen. Leader dog oli ilmeisesti lukenut tuon kysymyksen ja arvannut satuttavaksi, koska nousi rinnalleni ja koetti johdatella keskustelua kurkiin, ennenkuin olin ketään edes keskustelutoveriksi ehtinyt kysellä. Hän on muutaman kerran aiemminkin, ketjun alkuvaiheissa ollut mukana, mutta sen lähemmin emme toisiamme tunne. Kun sitten ensimmäisten lauseenvaihtojen jälkeen Sarjatulen kysymys alkoi kuristaa kurkkuani, ja kirjoitin sivulle etten pysty jatkamaan (täällä näppiksellä minua itketti) leader dog ja hatey reagoivat minun pahaan mieleeni pyytäen Sarjatulelta anteeksipyyntöä. Ehkä Sarjatuli ei enää ollut koneellansa, en tiedä, mutta anteeksipyyntöä, joka olisi varmasti laukaissut tilanteen, ei tullut. Myös Pasteur tuossa vaiheessa kommentoi jotenkin siihen tapaan, että henkilökohtaisuuksiin ei näillä sivuilla pidä mennä. Minä puolestani kiitin Pasteuria, jonka olen huomannut usein ehättävän paikalle, jos jotain kärhämäisen alkua on kehitteillä, ja sovinnollisilla sananvalinnoillaan tilanteen laukaisevaan. Ilta oli suhteellisen myöhä ja itse olin väsynyt niin etten muista missä järjestyksessä tilanteet etenivät, mutta jossain vaiheessa paikalle saapui Kamu, jonka olin aiemmin noteerannut ainoastaan Big Brother-ketjussa, ilman että meillä mitään keskustelukontaktia olisi siellä ollut. Hän kommentoi lastenkasvatusperiaatteitani, mielestään kasvatan tynnyrissä lapsiani, ja tuohon kommentointiinsa sisällytti minun mielestäni ala-arvoista ja alatyylistä mitenkään tuohon yhteyteen sopimatonta tekstiä. Jolloin Jone puolestani hänelle vastasi, etteivät toisten lastenkasvatusperiaatteet voi mitenkään kuulua ulkopuolisille. Jone siis asettui minua puolustamaan kun itse olin siihen hämmennykseltäni kykenemätön. Myös hatey kävi minua paikalle vähän myöhemmmin tultuaan puolustamaan. Noissa vaiheissa kirjoitin tavalliseen tekstilaatikkoon pyynnön moderaattorille tulla apuun. Tuo teksti näkyy Jamacin siivoustekstilaatikossa lainauksena. Jossain välissä avuksi saapui vielä nick Armi Rotten, samana päivänä ilmeisesti vain tuota avunantotarkoitusta varten rekisteröityneenä, kertoen asiallisesti ja ilman mitään mustamaalauksen sävyä, että Kamu on mitä ilmeisimmin homppua aiemmin toisella nickillä häiriköinyt, uuden nickin itselleen ottanut nimeltä mainittu henkilö. Tuon jälkeen Kamun avatarista hävisivät hänen mustiin laseihin verhotut kasvonsa, joiden rinnalle tuo Armi oli asettanut nähtäväksi tuon aiemman häiriköitsijän kasvot, joihin yhdennäköisyys oli ilmeinen. Tuo Kamu ilman avataria ainakin eilen vielä täällä kommentoi riitaa haastellen useammassa OT:n ketjussa.
SArjatulen oman ketjun aloituspuhenvuorosta en saa punaista lankaa käteeni, vaikka sen kymmeniä kertoja olen nyt lukenut. Ja vaikka moderaattori MVi:kin sitä kovin kiitti. Tulkitsen kuitenkin, että Sarjatuli halusi harkiten tehdä jonkinlaisen testin, jolla selvittää miten negatiiviseen kommenttiin reagoidaan. Kyse ei siis ollut mistään hetkellisestä, kenties jostain ulkoisesta tekijästä aiheutuneesta puuskahduksesta, niinkuin oletin kun kirjoitin hänelle viestin, jonka olen aiemmin tänne ketjuun liittänyt. Pyysin siinä anteeksi, kun ajattelin tehneeni omalla reagoinnillani vaikeaksi hänelle täällä foorumilla enää esiintyä. Hän kuitenkin on aloittanut tämän ketjun lisäksi toisenkin,satuttaviin viesteihin liittyvän ja saanut siellä nähdäkseni osakseen myötämieltä.
Tulin korjaamaan tuon myötämieltä sanan luettuani ketjun uudelleen, kun antaa suhtautumisesta henkilöön ehkä väärän kuvan. Oikeampi olisi ollut sanoa, että ketjuun on reagoitu vastaamalla suhtautuen positiivisesti sen viestiin, että rattijuopumusta ei voi millään puolustella.
Itselleni tunnen käyneen niin, että ainakin joidenkin silmissä minusta on tullut tarinan konna. Onhan minulle jo esitetty vuoden 2008 antihomppulainen-arvonimeäkin. Olen saattanut olla tyhmä, kirjoittaa lapsellisia, olla liian herkästi pahoittuvainen ja väärin tulkita toisten sanomisia, mutta käsi sydämellä voin sanoa, että tietoisesti en ole halunnut loukata enkä pahaa saada aikaan. Ainoastaan siinä tunnistin itsessäni halun näpäyttää, kun Kurittomalle kommentoin sitä, että hän Punatulkun ketjun ennakoiden halusi nostaa esiin ymmärtääkseni uutta Pikkulinnun ketjun olemassaoloäänestystä varten muutama päivä takaperin.
Sekavasti varmaan kirjoitin ja ehkäpä tästäkään ei mitään hyvää seuraa, mutta omalta kannaltani katsoen ei voi tilanteeni tästä ainakaan onnettomammaksi mennä. Pikkulintuketjukin on saanut negatiivista ja vähättelevää, loukkaavaakin, palautetta, mitä en voi olla henkilökohtaisesti ottamatta. Satuiluksi ja sanailuksihan se oli tarkoitettu, mutta itseäänhän kirjoittaja aina kirjoittamaansa jotenkin peilaa.Moderattoreillla olisi ollut, jos olisivat sen tarpeelliseksi nähneet, kuitenkin mahdollisuus ketju katkaista, esim. silloin kun sitä kirjallisesti kysyin. Onnettomana pahoillamielin tämän lopettelen. Ja vielä kiitän niitä jotka ovat täällä yleisillä sivuilla tai yksityisviestein tukea antaneet ja lohdutelleet.
Huomaan vielä, että lukijaa saattaa oudoksuttaa, kun Leader dogin kohdalla mainitsen etten häntä lähemmin tunne. Tuo lausahdus tuli tuonne varmaan siksi, että hateysta olen saanut tämän foorumin kautta oikean ystävän, samoin Jonesta, jota en kuitenkaan yhtä hyvin tunne.Siis sellaisen jolle keventää sydäntä ja joka tukee kun on vaikeaa. Muut tähän tapahtumaan liittyvät tuttavuudet ovat puhtaasti virtuaalisia. Ja huomaan vielä senkin, että Tsipin unohdin mainita, ehkä kun hänen nimensä on niin pieni, panoksensa ja apunsa kuitenkin suuri.
-
mylman
Viesti Kirjoittaja mylman »
-
Jone
Viesti Kirjoittaja Jone »
Kato ku o näinkin pieni niin ei tartte maksaa veroja, ei lainanlyhennyksiä, ei käydä ees duunissa jne. Kunhan sekoilee ja ördää lattialla.Salamijakk kirjoitti:
Mitä se pikku Jone on nauttinut, kun mies vain pienenee silmissä. Alkaa pelottaa, että kohta nähdään avaraa tavaraa
-
MVi
Viesti Kirjoittaja MVi »
HO:hon kuuluu monenlaisia kirjoittajia. Toiset kirjoittavat avoimesi omista kokemuksista ja omasta elämästä. Kun niihin muiden taholta puututaan, tietenkin asian vaatima hienotunteisuus ja netiketti on syytä kirjoituksissa säilyttää yhteentörmäysten välttämiseksi. Osa meistä tietää mitä hienotunteisuus ja esim. tunneäly tarkoittavat. Osa tietää, muttei osaa muuttaa ajatuksiaan sanoiksi. Osa saattaa tuntea empatiaa, osa foorumin kirjoittajista ei. Joku voi tietää ja tuntea, mutta töksäyttelee tai muuten kirjoittaa huonommin. Jollakin saattaa olla jyrkemmän lausahduksen perusteluna tarkoitus herättää unessa kulkija. Sanoa että ryhdistäydy ja muuta elämääsi. Jotkut tarvii sen potkaisun — toisille se ei sovi.
Tässä yhteisössä e.m. monimuotoisuuden pakosta rohkaisen hyväksymään sen, että kaikki kommentit eivät aina ole rakentavia, lohduttavia tai millään tavalla tukevia. Loukkaantuminen on ymmärrettävää, mutta netin keskusteluista ei kannattaisi. Kuten lintuketjussa (josta on nyt paljon viestejä poistettu) huomattiin, tukeakin on saatavilla. Tukijoihin nojaten linnun lento jatkukoon.
-
Pbman
Viesti Kirjoittaja Pbman »
Niin, yksi lause joka aiheutti paljon pahaa. Ei varmasti tämän foorumin ainoa tai edes ikävin tai loukkaavin lause, muusta tietoverkkojen sisällöstä puhumattakaan. Toki on ikävää, erittäin ikävää, että tällaista sattuu, mutta silti en pysty olemaan ihmettelemättä miksi asialla on tällaiset mittasuhteet.
Monesti muistutetaan, että verkossa ei tulisi päästää suustaan mitään mitä ei henkilölle sanoisi kasvotustenkaan. Hyvä ohje varmasti, mutta siinä on varjopuolensakin. Suomalaisia tulisi rohkaista rohkaisemisen jälkeenkin olemaan avoimempia, kertomaan mielipiteensä ja osallistumaan (yhteisön) keskusteluihin. Tämä vain on kovin vaikeaa kun keskustelu on kovin kiellettyä. Suomessa on paljon tabuja, joiden olemassaoloa en ymmärrä. Olen tällä hetkellä kulttuurissa jossa saa kysyä toiselta onko kaikki kotona. Täällä saa myös kysyä onko kaikki hyvin ja siihen ei tarvitse vastata että 'on, entä sinulla', ihan vain tavan mukaan. Suomessa meillä on oma reviirimme, kupla jonka sisälle muilla ei ole asiaa ja joka ei kuulu muille. Suomessa ei (näköjäänkään) saa kysy toiselta avoimesti, että onko kaikki kotona. Ei tietenkään, hyvänen aika! Sehän loukkaa toisen oikeutta olla tasavertainen kansalainen. Altistaa syrjinnälle! Se on kielletty kurkistus sinne kuplan sisälle. Suomessa meidän tulee kaikkien olla samanlaisen kuplan sisällä, jonne ei näy ihonväri, koko, muoto tai pyörätuoli. Jos pyörätuolissa istuminen tai tumma ihonväri olisi mahdollista salata niin sitä ei suomessa varmastikaan saisi tiedustella. Tätä en voi käsittää. Jos joku on jotain niin pitääkö sitä hävetä? Jos on homo niin miksi ei saa sanoa että homo? Eikö meillä (=minäkin olen tätä samaa kansaa) ole itsetuntoa olla selkä suorassa sitä mitä olemme, sanoa että juu kaikki on hyvin vaikka vissiin papereissa muuta lukeekin. Mutta hei! Jotain tällaistahan Tiainen heittikin. Hienoa! Mutta sitten säntäsi kuplapoliisit paikalle vaatimaan anteeksiantoa rikkeenä toisen kuplan sisälle tungeksiminen. Tiaistakin rupesi kurkussa kuristamaan. Miksi?
Yksi esimerkki kupla-ajatuksesta on kun keskustelin hyvän ystäväni kanssa, joka on sairaanhoitaja. Puhe on yksityisyydestä ja hän sanoi että asia on aika isosti esillä heillä koko ajan. Esimerkiksi lääkärisijainen tai hoitaja ei saa potilaalle kertoa, miksi lääkäri on poissa. Ihmettelin asiaa ääneen ja ystäväni sanoi että ei tietenkään, eihän se kuulu potilaalle. Jatkokysymyksiin ainoa vastaus oli että se ei kuulu muille miksi joku on poissa. Tässä potilas haluaisi nähdä jotain kuplan sisälle, mutta se on kiellettyä, ei kuulu hänelle. Aivan kuin sillä olisi yhtään mitään merkitystä, onko lääkäri Thaimaassa vai kurkkukivussa! Koitin kysyä että eikö se parantaisi lääkärin ja potilaan suhdetta että keskustelu olisi molemminpuolista jolloin vastaus oli, että ei siinä mitään suhdetta ole: toinen kertoo oireet ja toinen sanoo mikä on vialla ja kirjoittaa lapun. No niin.. taidan elää väärällä vuosikymmenellä. Jotenkin itselläni vain on kaipuu sellaiseen yhteisöllisyyteen, jossa toisista välitetään ja asioista voidaan olla avoimia. Ehkä olen katsonut liikaa Emerdalea. (Asuin Skotlannissa jonkin aikaa ja ihastuin siihen yhteisöllisyyteen.)
<politiikkaa>Poliittisena piiloviestinä vielä sellainen huomio että kuplilla on myös yksi erityinen tarkoitus. Koska me kaikki olemme kuulemma samanlaisia niin työnantaja (=minä) ei saa valita kenet ottaa töihin, koska se olisi syrjintää. En saa palkata kirjanpitoon vain miehiä sillä perusteella että he ovat mielestäni fiksumpia tai myyntiin pelkästään 20-vuotiaita naisia, koska he ovat söpöjä. Koska olemme kuplassa ja siten yhtä viehättäviä, on se 55-vuotias ekonomi myyntityöhön "pätevämpi" kuin se 20-vuotias ylioppilas ja olisi syrjintää olla palkkaamatta häntä. Koska asia on tabu en saa sanoa ääneen että en palkannut häntä koska hän on kurttuinen. Minun tulee kiertää asia vetoamalla nuoreen kohderyhmään, tietotekniikan tuntemukseen ja ulkomailla vietetyn välivuoden mukanaan tuomaan kielitaitoon, vaikka tyttelin ainoa tehtävä on näyttää kauniilta. Mutta ei, se olisi syrjintää. Samanlaisen avautumisen voisin kertoa myös Suomesta jossa ei ole korruptiota, on vain vanhoja koulukavereita ja metsästysfrendejä.</politiikkaa>
Noniin.. reilunlaisen höpötyksen jälkeen palataan alkuun. Yksi lause, joka aiheutti paljon mielipahaa ja josta vaadittiin anteeksipyyntöä. Kuten sanoin niin voisin kyseenalaistaa lauseen pahuuden enkä siten ymmärrä aivan täysin myöskään anteeksipyyntöjen vaatimista. Toisaalla on kuulutettu netin etikettiä. Minun mielestäni siihen kuuluu myös netin selaajan vastuu. SDP:n pyrkimyksistä huolimatta nettiä ei ole saatu rajoitettua niin että siellä olisi vain totuutta, kirjakieltä ja kauniita kuvia. Siellä on myös valheita, rumaa kieltä ja epämukavia ihmisiä, ikävä kyllä. Tietty anonymiteetti mahdollistaa jopa suoranaisen häiriköinnin. Mutta tästähän ei ollut kyse. Sarjatuli esitteli kasvonsa ja miehen nimimerkin takana. Hän ei anonyymisti häiriköinyt tai sanonut mitään mitä ei oikeassa elämässä sanoisi. Hän vastaa kirjoituksestaan ja nyt sitten katsotaan mihin se johtaa. Mielenkiintoista nähdä saako Hompussa avoimesti omalla nimellään kysyä toiselta että onkohan kaikki ihan kotona. Saisiko kadulla?
Käyttäjällä on vastuu suodattaa netin sisältöä. Netissä lukee paljon pahaa, siellä jopa uhkaillaan. Ainakaan itse en asiaa noteeraa, se on internet. Tätä vastuuta nyt kuulutan hieman myös Tiaiselta: jokaisesta poikkipuoleisesta sanasta netissä tai edes oikeassa elämässä ei voi eikä ainakaan kannata pahastua. Ymmärrät varmasti. Kirjoittamisella on vaikea kertoa sitä mitä haluaa, lukijan mieliala heijastuu tekstissä aina. Jokaisella meillä on myös oma tyylimme, toinen kommentoi toksähtävämmin kuin toinen, on se sitten tunneälyä tai mitä lie. Henkilön tulee myös kantaa vastuu omista tekemisistään: jos kuljet kadulla hassusti pukeutuneena niin sinun tulee hyväksyä kommentit. Jos pidät yllä hassua keskusteluketjua sinun tulee hyväksyä kommentit. Elämme onneksi ainakin vielä yhteisössä jossa saamme nauraa ohikulkijalle, saamme viheltää kauniille naisille ja kommentoida toisten nettikeskusteluja. Toisaalta olen kyllä kuullut että viheltäminen kuulemma loukkaa naista ja vaatteiden kommentointi koulu- tai työyhteisössä on asiatonta koska "se ei kuulu muille miten joku pukeutuu". (Tämän takia en asu Suomessa, liian ahdasmielistä). Runojakaan ei jollain foorumilla saanut arvostella, koska "niitä ei ole laitettu sinne arvosteltavaksi vaan luettaviksi. Jos haluaa kommentteja runoistaan niin sellaisia sivustoja on erikseen." Niin.. Ymmärsin juuri, että saatan siis olla väärässäkin: ehkä toisen hassuja vaatteita ei saa kommentoida ehkä toisen hassua keskusteluketjuakaan ei saa kommentoida. Jos näin on niin Suomeen paluu lykkääntyy entisestään
Siitä netin vapaudesta ja anonyymiydestä: Kärkkäimpien kommentoijien mielestä netistä tai ainakin se osasta tulisi saada täysin avoin. Minkä sanot anonyymisti ja vain virtuaalimaailmassa niin siitä ei voitaisi tuomita minkään kansallisen lain nojalla. Verkossa ei olisi kunniaa, jota voisi loukata. En ole samaa mieltä mutta on tuossa ajatustakin. Tälläkin hetkellä internet mahdollistaa monia sellaisia alakulttuureja, jotka olisivat kansallisten lakien mukaan kiellettyjä. Negatiivisiakin ikävä kyllä. Internet kuitenkin mahdollistaa sellaisia keskusteluja joita kadulla ei voisi käydä. En minä kadulla menisi kyselemään skinheadilta, että mikä toi juttu oikein on. Tuskin löytäisi sitä yhtä fiksua, jonka kanssa käydä asiasta keskustelua. Netissä tämä onnistuu. Netissä voin myös käydä rankkaa kritiikkiä sisältävää keskustelua saakutti kohtaan. Asia jota en niille menisi kadulla sanomaan oman turvallisuuteni takia. Ulkomaisen välityspalvelimen takaa on hyvä keskustella. Anonyymiyden kritisoijan kannattaa huomioida, että jopa valtionhallinto ja sosiaalitoimi mahdollistaa anonyymin asioinnin tietyissä arkaluontoisissa tilanteissa. Sille on siis paikkansa, se avaa mahdollisuuksia.
Tulipahan tekstiä. Jonkun mielestä ehkä ohi aiheesta, minun mielestäni asian taustoja. Muistakaa että pakko ei ole lukea.
-
Stenska
Viesti Kirjoittaja Stenska »
Olet Pbman, harvinaisen viisas yksilö. Kirjoituksesi availee ehkä montakin silmäparia Hompussa, ainakin toivon niin. Ehkä joku muukin ymmärtää, että ihan kaikkea ei pidä ottaman itseensä ja tuunaavat suodattimensa kuntoon; kaikkea sontaa/vähempi sontaa netissä ei tarvitse kahlata läpi. Toki, joku saattaa ihan tarkoituksellakin provosoitua/loukkaantua/tai ihan mitä vaan, mutta niistä sitten toisaalla toiste.Pbman kirjoitti:Avautuminen
-bongaus partiotoimiston seinällä-
MB 13/2.0/2X512/80
Lepardi.4 kehrää
-
Repe Ruutikallo
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Toisaalta lukematta ei voi tietää mitä siinä lukee...Pbman kirjoitti:Muistakaa että pakko ei ole lukea.
Kiinnostavaa tekstiä kyllä kirjoitit.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Pbman
Itse tajusin että se olisi ehkä kannattanut kirjoittaa jutun alkuun.. ei loppuunRepe Ruutikallo kirjoitti:Toisaalta lukematta ei voi tietää mitä siinä lukee...Pbman kirjoitti:Muistakaa että pakko ei ole lukea.![]()
Kiinnostavaa tekstiä kyllä kirjoitit.
-
tsip
Viesti Kirjoittaja tsip »
Varmaankin mainitsemasi kuplapoliisit säntäsivät paikalle vaatimaan anteeksipyyntöä, koska arvasivat/tiesivät Sinitiaisen herkkänä, arkana ja ujona pahoittavan mielensä. Muuten saadaan olla aivan mitä halutaan, kertoa siitä tai salata se, aivan halumme mukaan. Kymmenisen vuotta sitten olisin pahoittanut mieleni minäkin moisesta kysymyksestä vaikkei se olisi minulle osoitettukaan. Kenties siksi osaan asettua tiaisen asemaan tässä kohtaa.Pbman kirjoitti: Tätä en voi käsittää. Jos joku on jotain niin pitääkö sitä hävetä? Jos on homo niin miksi ei saa sanoa että homo? Eikö meillä (=minäkin olen tätä samaa kansaa) ole itsetuntoa olla selkä suorassa sitä mitä olemme, sanoa että juu kaikki on hyvin vaikka vissiin papereissa muuta lukeekin. Mutta hei! Jotain tällaistahan Tiainen heittikin. Hienoa! Mutta sitten säntäsi kuplapoliisit paikalle vaatimaan anteeksiantoa rikkeenä toisen kuplan sisälle tungeksiminen. Tiaistakin rupesi kurkussa kuristamaan. Miksi?
Oletko koskaan kuullut sanaa juoru? Mitä ihmettä asiakas tekee tiedolla, että lääkäri on lomalla/sairaana/muutenvaanpoissa? Tieto ei edistä paranemista tai sairastamista, ei mitään muuta kuin ihmisen tiedonjanoa toisten asioista (miksi muuten Big Brotheria katsotaan niin paljon). Asiakkaan tarvitsee tietää milloin lääkäri on jälleen tavattavissa ja valintansa mukaan voi odottaa tai etsiä paikalla olevan lääkärin palveluja. Yksityisyys tarkoittaa meidän ja lääkärin kohdalla sitä, että saamme itse valita henkilön ja ajankohdan kertoa asioistamme. Ei se ole kolmannen osapuolen tehtävä.Pbman kirjoitti:Yksi esimerkki kupla-ajatuksesta on kun keskustelin hyvän ystäväni kanssa, joka on sairaanhoitaja. Puhe on yksityisyydestä ja hän sanoi että asia on aika isosti esillä heillä koko ajan. Esimerkiksi lääkärisijainen tai hoitaja ei saa potilaalle kertoa, miksi lääkäri on poissa. Ihmettelin asiaa ääneen ja ystäväni sanoi että ei tietenkään, eihän se kuulu potilaalle. Jatkokysymyksiin ainoa vastaus oli että se ei kuulu muille miksi joku on poissa. Tässä potilas haluaisi nähdä jotain kuplan sisälle, mutta se on kiellettyä, ei kuulu hänelle. Aivan kuin sillä olisi yhtään mitään merkitystä, onko lääkäri Thaimaassa vai kurkkukivussa! Koitin kysyä että eikö se parantaisi lääkärin ja potilaan suhdetta että keskustelu olisi molemminpuolista jolloin vastaus oli, että ei siinä mitään suhdetta ole: toinen kertoo oireet ja toinen sanoo mikä on vialla ja kirjoittaa lapun. No niin.. taidan elää väärällä vuosikymmenellä. Jotenkin itselläni vain on kaipuu sellaiseen yhteisöllisyyteen, jossa toisista välitetään ja asioista voidaan olla avoimia. Ehkä olen katsonut liikaa Emerdalea. (Asuin Skotlannissa jonkin aikaa ja ihastuin siihen yhteisöllisyyteen.)
Henkilökohtaisesti on sanottava, että ihminen nimensä paljastettuaan on minulle anonyymi niin kauan, että olen hänet tavannut tosielämässä. Ei ehkä vastaa yleistä käsitystä anonymiteetistä ja sen paljastamisesta mutta kohdallani se vain on näin. Toiseksi nimi/henkilö tuli esiin vasta kysyttyään jo, jälkikäteen.Pbman kirjoitti:Tietty anonymiteetti mahdollistaa jopa suoranaisen häiriköinnin. Mutta tästähän ei ollut kyse. Sarjatuli esitteli kasvonsa ja miehen nimimerkin takana. Hän ei anonyymisti häiriköinyt tai sanonut mitään mitä ei oikeassa elämässä sanoisi. Hän vastaa kirjoituksestaan ja nyt sitten katsotaan mihin se johtaa. Mielenkiintoista nähdä saako Hompussa avoimesti omalla nimellään kysyä toiselta että onkohan kaikki ihan kotona. Saisiko kadulla?
Minulta saa kadulla kysyä onko minulla kaikki kotona ja näin on kysyttykin. Edelleen olen sitä mieltä, että onpa sitä tolkkua tai ei, tolkullisuuden arviointi tapahtuu suhteessa päämäärään. Kuten oikeassa ja väärässä. Olen kysynyt muutamaltakin henkilöltä, onko heillä kaikki kotona, olen arvioinut heidän kestävän kysymykseni loukkaantumatta ja vitsinä. Sinitiaisen kirjoittamien tekstien lukemisen myötä olen päätynyt jo paljon aikaisemmin päätelmään, että hän ei kestä sellaista kysymystä. Jälkiviisautta, voitte sanoa.
Tuohon tekstisi loppuosaan olen lähinnä sanaton, joten jääköön kommentoimatta. Ilmeisesti provosoiduin, kysymys on näkemyseroista. Mylmanin sanoin näin ei saisi käydä, että herkkä ja hyväntahtoinen ihminen nujerretaan maanrakoon ja poistuu paikalta pää painuksissa kaiken syyn itseensä ottaen. Vikaa on sysissä ja sepissä, toivon tosiaan itsekin tiaisen oppivan suodattamaan netin suolteita. Se ei ole mahdotonta mutta omakohtaisesti asiaa opiskelleena voisin väittää, että se ei myöskään aina ole sisäänrakennettua.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
-
Jamac
Viesti Kirjoittaja Jamac »
-
Jone
Viesti Kirjoittaja Jone »
Mutta jos ihminen on valmis jopa muuttamaan Suomesta sen ahdasmielisyyden takia, niin sen rinnalla pitäisi olla hyvin helppoa kunkin meidän sivuuttaa sellainen internet-foorumi jonka sisältö on liian pöljää tai vastakarvaista. Tai ainakin sen sisältä vastenmielinen topic. Vaikka "tämä maailma" on avoin ja lähes kaikille suotu niin ei se silti mielestäni oikeuta tuottamaan toisella harkitusti pahaa mieltä kun toisen aikeet ovat olleet ystävälliset. Mikä vttu siinä on että pienenkin "lommon" löydettään toisesta pitää sitä alkaa tökkiä ja kivittää? Kusipäille niin voi tehdä oikeutetusti.
Jos vaan todetaan/hyväksytään että näin se "intternetti" pelaa niin onko sekään nyt ihan siinä? Ei minun tarvitse sitä hyväksyä. Miksi edes pitäisi? Enhän minä tee niin täällä näytön toisellakaan puolellaan että kuljen massassa muiden nyöreissä ja viskaan kiven toisen päähän kun se o muiden mielestä ihan jees. Ihan omalla järjellä tässä mennään eikä muiden.
-
Pbman
Enhän minä ole Tiaisen ketjuun sotkeutunut? Kirjoitin aiemmin, että koska ketju ei minua kiinnosta niin olen sen sivuuttanut ja samaa suosittelen muillekin joille ketju herättää ikäviä tuntemuksia. Tuntemusten purkaminen toisten ketjuun ei ole fiksua, ei iPhonen tai pikkulintujen tapauksessa. Pöljä se ketju minusta on, mutta mitä se minulle kuuluu, antaa olla vain. Jos yrittäisin oikeista kaikki maailman tai edes Hompun pöljyydet niin ei kerkiäisi muuta tekemäänkäänJone kirjoitti:Pbman kirjoittaa hyvin ja asiaakin.
Mutta jos ihminen on valmis jopa muuttamaan Suomesta sen ahdasmielisyyden takia, niin sen rinnalla pitäisi olla hyvin helppoa kunkin meidän sivuuttaa sellainen internet-foorumi jonka sisältö on liian pöljää tai vastakarvaista. Tai ainakin sen sisältä vastenmielinen topic. Vaikka "tämä maailma" on avoin ja lähes kaikille suotu niin ei se silti mielestäni oikeuta tuottamaan toisella harkitusti pahaa mieltä kun toisen aikeet ovat olleet ystävälliset. Mikä vttu siinä on että pienenkin "lommon" löydettään toisesta pitää sitä alkaa tökkiä ja kivittää? Kusipäille niin voi tehdä oikeutetusti.
Jos vaan todetaan/hyväksytään että näin se "intternetti" pelaa niin onko sekään nyt ihan siinä? Ei minun tarvitse sitä hyväksyä. Miksi edes pitäisi? Enhän minä tee niin täällä näytön toisellakaan puolellaan että kuljen massassa muiden nyöreissä ja viskaan kiven toisen päähän kun se o muiden mielestä ihan jees. Ihan omalla järjellä tässä mennään eikä muiden.
Todellakin, ketään ei tulisi harkitusti loukata, MUTTA jos joku kulkee kelteisillään kadulla niin saanhan minä kysyä että kuis heiluu, onkohan nyt kaikki inkkarit kanootissa? Jos kaveri siitä loukkaantuu niin ei ole minun vikani. Jos joku kirjoittaa muutaman sata viestiä eläintarinaa niin kai sitä sopii ihmettelemän. Toki näin metsästyskauden kynnyksellä nimimerkki oli ehkä hieman huono metsäneläinten asioihin puuttumiseen ja ulosantikin tökerö. Loukkaavuus syntyi ehkä juuri aiheeseen sopimattomasta, irrallisesta ja töksähtävästä kommentista, mutta sisältö ei sitä mielestäni ollut. Tuolla nimimerkillä olisi hyvinkin lyhyellä dialogilla saanut saman mielipiteen kerrottua ketjuun sopivalla lapsekkuudella oikeinkin hienosti
Mistä tunnistat pissipään ja oletko varma että oma käsityksesi nestemäärästä on varmasti koko totuus?
Edit: pari pahinta kirjoituserhettä korjattu. Pahoittelen yhdys sanojen, ja pilkun käyttöäni.
-
sinitiainen
Viesti Kirjoittaja sinitiainen »
Tuo lainaus Pbmanin tekstistä.
Kurkkua kuristivat ne Sarjatulen sanat. Apuun kiirehtineet reagoivat siihen, että kirjoitin palasen nousseen kurkkuuni ja etten enää pysty kirjoittamaan.
Ehkä tähän on vielä aiheen kertoa, että olen psyykkisesti kyllä terve, ujo ja herkäksi mainittu tosin. Mielikuvitus joskus tekee tepposet ja allapäin siipi maassa olen joitakin aikoja kulkenut, mutta tähän ollut selkeä ulkoinen syy.
-
Repe Ruutikallo
Jos mulla olis enää gramdelin jäljiltä pallit jotka olisin voinut nauruuni nielaista niin sinne olisivat taas menneet.Pbman kirjoitti:jos joku kulkee kelteisillään kadulla niin saanhan minä kysyä että kuis heiluu, onkohan nyt kaikki inkkarit kanootissa?
-
The raconteur
Viesti Kirjoittaja The raconteur »
- Nimimerkki Sinitiainen ei esiinny omana itsenään tai välttämättä edes ihmishenkilönä toisin kuin monet muut Homppulaiset. Tämä aiheuttaa ristiriitoja muiden keskustelijoiden kanssa.
-Sinitiaisen "rooliin" liittyy tietynlainen kirjoitustyyli, joka saattaa ärsyttää muita. Toisaalta se saattaa herättää muissa myötätuntoa ja se tempaa muutkin (Tulppu, Hatey jne.) mukaan keskusteluun. Sinitiainen kirjoittaa mm. "apuun rientämisestä" ja hänen runsaat kuvauksensa suuresta mielipahasta pistävät lisää vettä myllyyn.
-Sinitiainen reagoi "loukkauksiin" liian henkilökohtaisesti ja herkästi. Kuinka moni muu pahoittaa mielensä, jos joku vieras tai ihan tuttukin henkilö kysyy: "Onko kaikki kotona"? Nimimerkki Sarjatulen kysymys ei missään nimessä ollut niin loukkaava, että siitä keskiverto keskustelija olisi mieltään pahoittanut.
-
Salamijakk
Viesti Kirjoittaja Salamijakk »
Minulle Off-topic on pelkästään viihdetarkoitukseen, pyrkimyksenä lukea kanssa homppulaisten (kuin puhuisi jostain tenavakerhosta, sorry) äkkäisyjä, oivalluksia, hubailua joskus jopa tuiskeessa, leppoisan rentoa lirputtelua... Mutta ennen kaikkea tämä on vastapainoa työlle ja tytöille... 8)
- Salamijakk
-
Pikkuroope
Viesti Kirjoittaja Pikkuroope »
Tää alkaa kyllä jo voittaa jopa parhaan katseluajan.Repe Ruutikallo kirjoitti:Jos mulla olis enää gramdelin jäljiltä pallit jotka olisin voinut nauruuni nielaista niin sinne olisivat taas menneet.Pbman kirjoitti:jos joku kulkee kelteisillään kadulla niin saanhan minä kysyä että kuis heiluu, onkohan nyt kaikki inkkarit kanootissa?
— mylman
! Myydään DJI Phantom 3 Advanced: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=88&t=250353 !
-
Repe Ruutikallo
Ei täältä kannata mihkään mennä.Pikkuroope kirjoitti:Tää alkaa kyllä jo voittaa jopa parhaan katseluajan.Repe Ruutikallo kirjoitti:Jos mulla olis enää gramdelin jäljiltä pallit jotka olisin voinut nauruuni nielaista niin sinne olisivat taas menneet.Pbman kirjoitti:jos joku kulkee kelteisillään kadulla niin saanhan minä kysyä että kuis heiluu, onkohan nyt kaikki inkkarit kanootissa?
-
Pikkuroope
Huomattu on, tässä pitäis muka yrittää jotain ihmisbiologiaa opiskellakin samalla.Repe Ruutikallo kirjoitti:Ei täältä kannata mihkään mennä.Pikkuroope kirjoitti:Tää alkaa kyllä jo voittaa jopa parhaan katseluajan.
— mylman
! Myydään DJI Phantom 3 Advanced: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=88&t=250353 !
-
Jamac
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Pidä ny varas ettet ainakaan naapurin palleja mene nielemään jos oikein alkaa naurattamaanRepe Ruutikallo kirjoitti:Jos mulla olis enää gramdelin jäljiltä pallit jotka olisin voinut nauruuni nielaista niin sinne olisivat taas menneet.Pbman kirjoitti:jos joku kulkee kelteisillään kadulla niin saanhan minä kysyä että kuis heiluu, onkohan nyt kaikki inkkarit kanootissa?
-
Pikkuroope
Eipäs nyt mennä henkilökohtaisuuksiin, Repe tulee kuitenkin kohta itkien takaisin, sitten pitää kyllä pyytää anteeksi..Jamac kirjoitti:Pidä ny varas ettet ainakaan naapurin palleja mene nielemään jos oikein alkaa naurattamaanRepe Ruutikallo kirjoitti:Jos mulla olis enää gramdelin jäljiltä pallit jotka olisin voinut nauruuni nielaista niin sinne olisivat taas menneet.Pbman kirjoitti:jos joku kulkee kelteisillään kadulla niin saanhan minä kysyä että kuis heiluu, onkohan nyt kaikki inkkarit kanootissa?
(Noni nyt Repe sit kaikki näyttelijänlahjat peliin, sun pitää nyt sit itkeä.
— mylman
-
Repe Ruutikallo
Hmm, eikös hän kuitenkin jossain vaiheessa paljastanut etunimensäkin jos en väärin nähnyt? Kyllä se ainakin ihmishenkilöyteen viittaa ja jopa omaan itseenkin. Emme varmaankaan näet oleta että linnuilla olisi ihmisten nimiä kuten lapasorsa Mauno, mustapyrstökuiri Eino-Mies, paskonärhi Hildur tms...The raconteur kirjoitti: - Nimimerkki Sinitiainen ei esiinny omana itsenään tai välttämättä edes ihmishenkilönä toisin kuin monet muut Homppulaiset.
-
ptkmit
Viesti Kirjoittaja ptkmit »
tai Kalevi SorsaRepe Ruutikallo kirjoitti:Hmm, eikös hän kuitenkin jossain vaiheessa paljastanut etunimensäkin jos en väärin nähnyt? Kyllä se ainakin ihmishenkilöyteen viittaa ja jopa omaan itseenkin. Emme varmaankaan näet oleta että linnuilla olisi ihmisten nimiä kuten lapasorsa Mauno, mustapyrstökuiri Eino-Mies, paskonärhi Hildur tms...The raconteur kirjoitti: - Nimimerkki Sinitiainen ei esiinny omana itsenään tai välttämättä edes ihmishenkilönä toisin kuin monet muut Homppulaiset.
-
Repe Ruutikallo
Uin ylös kyynelten virtaa ja vastaani lipuu kanootti jossa havaitsen melkoista vajausta inkkareissa...Pikkuroope kirjoitti:Eipäs nyt mennä henkilökohtaisuuksiin, Repe tulee kuitenkin kohta itkien takaisin, sitten pitää kyllä pyytää anteeksi..Jamac kirjoitti: Pidä ny varas ettet ainakaan naapurin palleja mene nielemään jos oikein alkaa naurattamaan
(Noni nyt Repe sit kaikki näyttelijänlahjat peliin, sun pitää nyt sit itkeä.Mut ei kerrota niille.)
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka