Pis kirjoitti:Kieltämättä tulee mulle hiukan ylimielinen olo kun otan iMacini esille pysähtyessäni lattelle.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Pis kirjoitti:Kieltämättä tulee mulle hiukan ylimielinen olo kun otan iMacini esille pysähtyessäni lattelle.
Viesti Kirjoittaja arisel »
Pahus, meni ohi kokonaan tuo "i"!Sherukka kirjoitti:Pis kirjoitti:Kieltämättä tulee mulle hiukan ylimielinen olo kun otan iMacini esille pysähtyessäni lattelle.
Viesti Kirjoittaja Touho »
Öööh... siis et sitten ilmeisesti huomaa mitään ristiriitaa tässä kommentoinnissasi?IIIMacci kirjoitti:En jaksannu lukee listaa läpi mut ittellä päälimmäisenä ärsyttää ihmisten asenteet vastaan.. tyylii jehovan leiman saa otsaan kun vähän hehkuttaa tyytyväisyyttään tyylii asiantuntevalla kokemuksen syvällä äänellä - 15vuoden PC-kierteen jälkeen. Sit vaan huomaa ettei jaksa tuupata joka väliin (esim. keskusteluisa koneista) että "eikun Mäkillä kyl onnistuu ja todella helposti ja nopeasti".
Ja oikeesti se et Jengi ei tajuu et mäkit vaan niin paljon ketterämpiä, ystävällisempiä ja mukavampia (mun kirjoissa = parempia) käyttää niin töissä kuin kotona. No mä oon ruvennu tosiaan pitää useissa piireissä suuni supussa kun oikeesti vastaleirissä asenteet on vielä pahempia kuin täällä Omppu-lasit-osastolla.....
PAITSI - että ylimieliset Macin käyttäjät pitäis viedä ladon taa.. oikeesti jotkut leijuu vähän liian korkeella sen hohtavan Ompunsa kaa.. tämä siis kahviloissa, baareissa... päivittäin törmää Mac-käyttäjiin joiden olemus löyhkää ylimielisyyden-EGO-saasteelle - tyylii Can you see me - Im cool - i have a MacBook.Tietokone se on loppupeleissä vaan kuten mikä tahansa muukin - ei se että sulla on omena-logolla varustettu tietokone tee susta Coolia - lue: juntti on juntti vaikka olis AIR-pöydällä
![]()
Ylimielisyys ärsyttää muutenkin oli sit kysees mikä vaan.
Aevan, eli noinkohan se ongelma oliskin siellä havainnoitsijan korvien välissä, jos/kun se näkee jonkun omppukonetta kahvilassa kanniskelevan ärstystä aiheuttavana juppina? Tuo sananvalinta "juppaus" tosiaan viittaisi sekin siihen suuntaan. Itse en muista kuulleeni ko. 80-luvun termiä käytettävän sitten 90-luvun alun, jolloin se saattoi vielä harvoin esiintyä asenteellisena ja hiukan kateellisesti varautuneena yleistysterminä, esim. "juppiluuri"-muodossa.IIIMacci kirjoitti:Juppaus on oikee sananvalinta todellakin - en mäkään tajuu miten Mäkillä voi jengi jupata sillä tosiaan melkeen kaikkihan voivat moisen hommata..
Aika harva siellä lentokentällä silloin paksulla läppärillä Exceliä tai Lotusta vääntänyt reppuri, projektipäällikkö tms. sillä erityisesti ylpeili, varsinkaan enää vuonna 1994, jolloin läppärit olivat jo aika yleisiä etenkin yrityspuolella, eivätkä aina edes tiiliskiven paksuisia. Oiskohan siis se ylpeily ja huppuun nouseminen kuitenkin vain sen sivusta seuraajan omaa kuvitelmaa?eriasia oli 15vuotta sitten kun Jukka Juppi veti lentokentällä esiin tiileskiven paksusen IBMn raahattavan... sillon oli aihetta ylpeilyyn mut ei tajuu miks jengillä nousee mäkit huppuun!?
Niin, tai sitten tunnisti jotain ihan muuta.Ja ilmeisesti muutama täällä tunnisti kuvauksesta itsensä kun tuli heti ägree vastapallona
Mielenkiintoista - kerrotko tämmöiselle juntille tumpulallekin, että mistä sen oikein erottaa? Miten nimenomaan tuo luonteenpiirre pitävästi todistetaan, pelkästään sen ulkoisen olemuksen ja eleiden (tai omppulogon näkymisen) perusteella?Eiköhän ylimielisen mäkistin (tai yleensäkkin ihmisen) tunnista ihan eleistä ja olemuksesta lähtien..
Ehkä osa noista 'bousailijoista', mitälie tuo sana sitten tarkoittaakaan, ei tosiaan edes tajua 'brassaavansa' jonkun tuntemattoman sivustaseuraajan mielestä. Kas kun eivät ole ajatustenlukijoita, eivätkä osaa tulkita jokaikisen ohikulkijan mielenliikkeitä tai korvienvälin väljyyttä. Nuorempi polvi ei kenties edes tiedä, mitä se juppailu oikein tarkoittaa.ei tarvii kysellä että miten juppailu menee - vai onko niin ettei nää bousailijat tajuu brassaavansa vaan ihmettelee että miten se tapahtuu??? No myötätuntoset nolotukset niiden puolesta kun vastaan tulee...
Nääh, ei välttämäti. Kas kun siellä telkkarissa ne tarrat on logojen päällä lähinnä lakimieskarkotteina, siis jos ei ole product placement -mainosdiiliä tehty. Kamerojen ulottumattomissa se telkkarin Runqvist elvistelee koneellaan ilman tarraa, ihan kuten se suomalaisessa kahvilassa brassaileva ylimielinen "bousailijakin."Pis kirjoitti:Applen tuotteisiin kuuluu julkisilla paikoilla käytettäessä luonnollisesti laittaa, tv-sarjoista tuttuun tapaan, jokin tarra omenalogon päälle. Muutenhan on selvä runkvisti
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Viesti Kirjoittaja mindgame »
Touho kirjoitti:Nääh, ei välttämäti. Kas kun siellä telkkarissa ne tarrat on logojen päällä lähinnä lakimieskarkotteina, siis jos ei ole product placement -mainosdiiliä tehty.Pis kirjoitti:Applen tuotteisiin kuuluu julkisilla paikoilla käytettäessä luonnollisesti laittaa, tv-sarjoista tuttuun tapaan, jokin tarra omenalogon päälle. Muutenhan on selvä runkvisti
Viesti Kirjoittaja Touho »
Joo no sähän ootkin semmonen ylimielinen bousailija, joka ei ees tajuu brassaavansa sen MBP:s kaa, ja et porukat ympäril on myötähäpeestä keltasena.MacFinn kirjoitti:On teillä täällä murheet. Jos minä otan junassa tai hotellissa MBP:ni esille ja teen jotain, ei sitten voi vähempää kiinnostaa, jos se on jonkun mielestä juppailua tai brassailua tai ihan mitä vaan.
Juu, jotain sellaista. Tai oikeastaan ei ihan.mindgame kirjoitti:sarkasmitutka unohtunu laittaa aamulla päälle?![]()
Viesti Kirjoittaja IIIMacci »
Viesti Kirjoittaja Snadisti Ministi »
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Minun tekemäni tiedustelut taas kertovat, että pallot eivät pyöri ja koneet eivät kaadu. Windows-tiedustelupalveluni taas kertoo, että edelleen kaatumatautia esiintyy. Juuri tuossa fiksailin taas vanhempien konetta.Snadisti Ministi kirjoitti:-Valheet. Tekemäni tiedustelut kertovat, että Apple kaatuu ja pallo pyörii. Omasta ja muiden kokemuksesta tiedän, että XP tai Vista eivät ainakaan nykymuodossa kaadu ja jos joskus harvoin kaatuvatkin, niin eivät häiritsevän usein. Tästä huolimatta applelaiset yrittävät ylläpitää mielikuvaa käyttiksensä vakaudesta ja Windows-käyttiksien epävakaudesta.
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Ei se kateutta ole. Pikemminkin se on inhoa hysteeristä kulutuskulttuuria vastaan, joka ajaa yli ihmissuhteiden ja maapallon hyvinvoinnin ja joka korostaa ahneutta ja kohtuuttomuutta. Kulutususkonto on minun makuuni nykyajan ällöttävin piire. Ja juuri sitä applelaisuus on, kulutususkontoa.MacFinn kirjoitti:ei toi voi olla pelkkää kateutta niitä kohtaan, joilla on varaa ostaa Applen tuotteita.
Viesti Kirjoittaja skip »
Tässä on kyllä totuuden siemen ja olen nykyään itsekin osittain tälläisen kulutushysterian uhri (olen tosin aina ollut vähän materialisti). Onneksi köyhyys ehkäisee liiallista kulutusta aika kätevästi!Snadisti Ministi kirjoitti:Ei se kateutta ole. Pikemminkin se on inhoa hysteeristä kulutuskulttuuria vastaan, joka ajaa yli ihmissuhteiden ja maapallon hyvinvoinnin ja joka korostaa ahneutta ja kohtuuttomuutta. Kulutususkonto on minun makuuni nykyajan ällöttävin piire. Ja juuri sitä applelaisuus on, kulutususkontoa.MacFinn kirjoitti:ei toi voi olla pelkkää kateutta niitä kohtaan, joilla on varaa ostaa Applen tuotteita.
Eivät ne voi olla huonoja, koska otsikossa kysytään, mikä Applessa ja Maceissa ärsyttää. Totuuksia pointtini eivät ole, vaan subjektiivisia tuntemuksiani.skip kirjoitti:Muut pointtisi olivat mielestäni melko huonoja.
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Ihan oikea huomio vähän enemmän kuin snadisti, sellaistahan tämä koko kulutuselektroniikkabisnes alana nykyään on - aivotonta kuluttamista ja aivotonta tuotantoa. En kyllä ymmärrä miksi rajaat tämän koskemaan vain applea? Tai edes pelkästään kulutuselektroniikkaa. Eikö se ole tämä koko kulutusjuhla yleensä joka panee voimaan pahoin silloin kun hetkeksi pysähtyy miettimään. Kunnes taas päästää itsensä irti ja säntää ostoksille.Snadisti Ministi kirjoitti:Ei se kateutta ole. Pikemminkin se on inhoa hysteeristä kulutuskulttuuria vastaan, joka ajaa yli ihmissuhteiden ja maapallon hyvinvoinnin ja joka korostaa ahneutta ja kohtuuttomuutta. Kulutususkonto on minun makuuni nykyajan ällöttävin piire. Ja juuri sitä applelaisuus on, kulutususkontoa.
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Tuota minäkin ajattelin, mutten rohjennut kirjoittaa, jos vaikka joku pahoittaa mielensä...Jamac kirjoitti:Applessä ärsyttää kyllä ehkä eniten kaikista se välillinen ongelma että aina tulee joku vähän-päässä-viiraa-PC-intomieli muna pystyssä täysillä päin julisten että runkkaa meidän paidalle. Se kyllä minua ärsyttää. Antaisivat meidän olla rauhassa meidän palstalla.
Viesti Kirjoittaja skip »
Kyllä ne ovat MIELESTÄNI huonoja.Snadisti Ministi kirjoitti:Eivät ne voi olla huonoja, koska otsikossa kysytään, mikä Applessa ja Maceissa ärsyttää. Totuuksia pointtini eivät ole, vaan subjektiivisia tuntemuksiani.skip kirjoitti:Muut pointtisi olivat mielestäni melko huonoja.
Julistan samaa sanomaa valokuvauspiireissäkin. Niissä joukoissa aloittelijat(kin) ostavat runkoja ja objektiiveja, joiden ominaisuuksia he eivät alkuunkaan pysty hyödyntämään. Koko harrastus on digitaloisoitumisen myötä muuttunut perinjuurin välinekeskeiseksi. Keskustelun aiheena ei ole enää kuva vaan esimerkiksi uudet julkistukset ja testit, joissa mitataan milloin mitäkin, jolla ei ole kuitenkaan ratkaisevaa vaikutusta kuvanlaatuun tai etenkään kuvan merkityksiin. Kaiken taustalla vaikuttaa kuluttajiin luotu usko, että heidän on saatava viimeisin paras ainoa oikea, jotta he voisivat elää täyttä elämää ja ottaa täydellisiä valokuvia. Sama sokea usko vaivaa applelaisiakin. Applen koneiden lumo perustuu uskoon, että ne ovat kaikkien tarpeiden täyttymys - että ne ovat parasta mitä on. Siksi yliopisto-opiskelija saattaa ostaa MacBookin sen sijaan että hän ostaisi halvan ja käytetyn miniläppärin, joka todellisuudessa - monissa tapauksissa - täyttäisi kaikki hänen aidot (surffaan netissä, luen sähköpostin, kirjoitan esseitä) tarpeensa.mikastus kirjoitti:Ihan oikea huomio vähän enemmän kuin snadisti, sellaistahan tämä koko kulutuselektroniikkabisnes alana nykyään on - aivotonta kuluttamista ja aivotonta tuotantoa. En kyllä ymmärrä miksi rajaat tämän koskemaan vain applea?
Viesti Kirjoittaja ManiMicci »
Aika lievää verrattuna siihen varustelukierteeseen jossa tuntemani PC-pelifriikit elävät.Snadisti Ministi kirjoitti: ...omiin silmiini poikkeuksellisen selvästi erottuvina ovat nousseet applelaisuus ja valokuvaaminen. Niissä näet ostohimolle ja tavaran palvonnalle pyritään nimeämään rationaalisia syitä ja siten perustelemaan irrationaalista käytöstä.
Varmasti on olemassa monia ryhmiä, joiden käytös olisi minun silmiini häiritsevää, jos tietäisin niistä. Tämän ketjun aihe on kuinkin "Mikä Applessa ja Maceissa ärsyttää?"ManiMicci kirjoitti:Aika lievää verrattuna siihen varustelukierteeseen jossa tuntemani PC-pelifriikit elävät.Snadisti Ministi kirjoitti: ...omiin silmiini poikkeuksellisen selvästi erottuvina ovat nousseet applelaisuus ja valokuvaaminen. Niissä näet ostohimolle ja tavaran palvonnalle pyritään nimeämään rationaalisia syitä ja siten perustelemaan irrationaalista käytöstä.
Viesti Kirjoittaja Pis »
Samanlaisia reaktiot ovat valokuvausporukoissa. Niissäkään ei saa kritisoida jonkun ostamaa ihqu-vempelettä, jonka vuoksi ruokavaliota on pitänyt laimentaa ja sähkölaskun maksamista viivästyttää. Kun objektiiviin on sijoittanut useamman tonnin, niin kai se viiltää sisikuntaa, kun joku toteaa, että sun taidoille tuo on ihan turha.TheKraken kirjoitti:Antakaa nyt hänen huudella norsunluutornistaan rauhassa ja nakelkoot sieltä puhtoisena niitä kiviä meidän niskaamme
Selität tässä lauseessa sataprosenttisesti sen miksi tässä taloudessa käytetään vain Macceja. Minulle riittää, että on toimiva tietokone. Omat empiiriset kokemukseni sanovat, että varmiten sellaisen saan Applelta. En minä halua kuluttaa aikaani koneen kanssa painimiseen, vaan siihen, että sillä voi tehdä sitä mitä haluan.Snadisti Ministi kirjoitti:Silloin riittää, että on toimiva tietokone.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”