Tänään se todettiin että korvatulppien käyttö kannattaa... Korvatulpat unohtuivat oikeasti vahingossa kotiin kun illan suunitelma oli että klo 18 koulun vaihtareiden läksiäis bileet "Pusikossa" ja siitä sitten klo 22 kuuntelemaan Henkka coverbändiä paikalliseen ja siitä sitten toiseen paikalliseen missä soi karaoke. The Band Of Hoboes vetäs niin komean keikan ja soittivat myös tosi kovalla henriksiä! Rock rock!!! Siitä sitten reippaan tunnin setin jälkeen toiseen paikkaan jossa meidän (muusikoiden) onneksi soi karaoke. Noh siinä sitten pääsimme pöytään asti ja kuuntelimme että onko siellä ketään ns. Pro tason laulajaa, mutta eipä ollut. Komeat shortsit kyllä paransi tunnelmaa No pilkku kun tuli niin lähdin kotiin ja ei vielä tingittänyt ollenkaan. 10min kotiin ja avót. TINNITTÄÄ NIIN PALJON ETTÄ EI VOI SANOIN KUVAILLA
Nyt tässä molemmat korvat soidessa yritän kirjoittaa tätä viestiä. Plussaa kaikesta, että ulkona on komea Fullmoon (8) Illanjatkoja ja öitä ihmisille. Minä jatka bileitä Nukkumatin luona.
Kannattaa muistaa, ettei korvien soimista baari-illan jälkeen vielä voi välttämättä sanoa tinnitukseksi. Kyllä itsellänikin korvat soivat harva se ilta treenien tai keikan jälkeen. Varsinkin jos tyhmyyksissään on unohtanut tulpat päästä. Onneksi tuo soiminen on aina lakannut viimeistään vuorokauden sisällä. Kop kop...
Onneksi tuo on usein poistuvaa laatua, mutta siellä missä kamat on "isolla" niin on mahdollisuus saada kyllä ihan pysyvä sisäkorvan vaurio johon ei sitten auta enää oikein mikään. EI leikkaus tai juuri muukaan. Tuo "meteli" melkoinen mysteeri. 85 dB on se kynnys jossa laki määrää kuulosuojaimien käytön. Toki tämä on enempi sitä josko työskentelee päivän tuossa metelissä. Tutkitusti taas ihminen alkaa saamaan mystistä nautintoa musiikista esim. keikalla kun äänenpainetaso nousee yli 93 dB. Kroppa alkaa keinua jne.. alle sen metelitason moista ei herkästi tapahdu. Kipukynnys on taas ihmisellä 115 dB ja 1 sek. 130dB metakassa on riittävä aiheuttamaan pysyvän kuulovaurion.
Kerran olen itse tuntenut kipua korvissa voimakkuuden takia ja se oli Helsinki Thunderin DTM/ITC ajoissa sörkan rantatiellä 90-luvulla. Menin pöljä tietysti ilman tulppia seuraamaan rata-autoilua ja oli selkeä virhe. En ole koskaan moista aistinut kun mikä oli se ääni joka lähti Corvetesta joka kaartoi äkisti kahden kivitalon välistä jossa myös itse olin korvieni kanssa. Aivan järkyttävä kipu korvissa ja puolen tunnin lepo nurtsilla syrjässä alkoi vasta jeesata. Tuntui että lähti kuulo pysyvästi vaan onneksi vielä tokeni tuostakin tällistä. Satuin vissiin johonkin pahaan kulmaan jossa tuli kertautumia jne.. Vaan opettipa ettei noihin ole mitään asiaa ilman suojaimia.
Minä olen suojellut hysteerisesti kuuloani. Taskussa on korvatulpat vieläkin aina varuilta jos joutuu johonkin melutilanteeseen etukäteen varautumatta. Pahimpia tilanteita ovat olleet kädettömien ja korvattomien miksaajien aiheuttamat. Volumea on riittänyt ja jo ennen soundcheckiä on pitänyt varoa äkillisiä vihlovia monitorikiertoja. Olisipa noissa tilanteissa ollut kättä pidempää mukana... Varautuminen ei ole ollut turhaa. Minulla on kuulo vielä tallella ja nuo kentät oletettavasti taakse jättäneenä voin huokaista tässä suhteessa helpotuksesta. Vielä: Suojelkaa kuuloanne hyvät ihmiset.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
En tiedä, mikä lasketaan tinnitukseksi. Riittääkö siihen tämä vaimea ininä ja pitääkö sen olla ihan kunnon vinkunaa, jota toisinaan ilmenee. Muutaman sekunnin jaksona ehkä kerran kuussa tai vähän useammin.
Tästä saan tietysti osittain syyttää itseäni ja elävää rock-musiikkia, mutta Suomen armeija on tehnyt osansa. Oltiin jollakin rannikkotykistön saarista, Tammisaaren saaristossa. Jotain hyvin tärkeää hyökkäystä kai siinä suunniteltiin ja loikittiin siellä kallioilla. Varoittamatta sitten ne tykkimiehet alkoivat tykittää siinä kokolailla lähimaastossa. (Emme olleet tulilinjalla.) Sen verran siinä ehti ihmetellä, että ensin välähti, sitten pamahti ja lopuksi lepatti puntit. Ja korvat muuten soi. Tilkkareissu siitä tuli. Mutta vasta illalla, kun joku reserviläinen, lääkäri, oli kuullut asiasta ja otti asian puheeksi. Meidän sanomisemme kaikui luutnantin ilmeisesti kuuroutuneille korville.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
Itsellä alkoi tuossa 2005 tinnitus ja jatkuu edelleen.
Periaatteessa sitä ei huomaa kuin illalla nukkumaan mennessä tai muuten jos on todella hiljaista, mutta nyt kun kävin kuulotestissä, niin todettiin että vasemmassa korvassani on selkeästi huonompi kuulo kuin oikeassa varsinkin korkeiden taajuuksien kohdalla. Kuitenkin kuulen sen nytkin vaikka meteliä huoneessa hiukan onkin, jos vain keskityn.
Kyllähän sitä nuorena kloppina tuli pyörittyä keikoilla ja treeneissä ilman tulppia, mutta kuitenkin jostain vuodesta 2004 niitä käyttänyt ja vähän syytän armeijaa ja ampurataa tästä tinnituksestani. Mutta milläpäs sen todistat, joten turha heiltä korvauksia penätä.
Ärsyttävyyttä lisää vielä se, että ääni ei ole tasainen ja jatkuva vaan sellainen IIIIUUUUUIIIIIIUUUUUIIIIIIUUUUU -tyyppinen.
Olen aina suojannut korvani tosi tarkasti konserteissa mutta valitettavasti olen saanut lievän tinnituksen työn seurauksena
Huono headset+ huonot linjanlaadut, n. 30 puhelua päivässä, 5 päivää viikossa 1,5 vuoden ajan. Onneksi on sen verran lievä ettei kauheasti häiritse, en oikeastaan edes enää huomioi asiaa, joskus öisin häiritsee jos sattuu asiaa ajattelemaan ja korvien soiminen iskee tajuntaan.
TheKraken kirjoitti:Ärsyttävyyttä lisää vielä se, että ääni ei ole tasainen ja jatkuva vaan sellainen IIIIUUUUUIIIIIIUUUUUIIIIIIUUUUU -tyyppinen.
Et ole ainut joka tuosta kärsii. Päivällä se ei häiritse eikä enään kauheastu nukkumaan mennessä, siihen ilmeisesti ajan kanssa tottuu..
Tuli myös ennen kakarana soiteltua ilman tulppia ja kun sitten viisastui niin korvat jo vinkui. Kunhan ei tuon pahemmaksi mene niin ei haittaa.
Kovasti kävi joskus taannoin eräässä Pohjois-Karjalalaisessa musiikkitapahtumassa sääliksi erään valokuvaajan kuuloelimiä. "PA-vahti" kävi muistuttamassa tornin edessä seikkailevaa kuvaajaa, että oikeesti tulee aika lujaa, vaikka korva ei melua rekisteröikkään. Tarjosipa kaveri vielä korvatulppiakin käyttöön(siis käyttämättömiä, pakastavedettyjä, ei omiaan). Oli valokuvaaja vaan ilmoittanut että ei oo ennenkään sattunut. Subwoofferin tuottama meteli on aika isoa tuollaisessa festivaaliluokan PA-järjestelmässä. Ihan mielenkiinnosta käytiin vielä mittarin kanssa toteamassa tilanne. Jos a-painotuskäyrä saa hitaalla tulokseksi yli 120 neppaa niin voisin väittää että aika härskisti tulee eikä ole sopeutuvainen kuuloelin enää entisensä keikan jälkeen...
Kävin vuonna 2003 sijoittamassa tällaisiin, Ovat olleet aivan ehdoton ostos. Perus keikkapakettin kuuluu "sipmukoiden" pussi, missä on (paitsi simpukat niin) myös muutama burana. Tulee yleensä hyvään käyttöön.
p.s. Yleensä kun Buranat on kovaa kauppatavaraa aamuisin keikkareissulla, niin kun ne sijaitsee korvavaikun kanssa samassa pussissa riittävät ne itselle pidempään.
NeliX4 kirjoitti:Kävin vuonna 2003 sijoittamassa tällaisiin, Ovat olleet aivan ehdoton ostos. Perus keikkapakettin kuuluu "sipmukoiden" pussi, missä on (paitsi simpukat niin) myös muutama burana. Tulee yleensä hyvään käyttöön.
p.s. Yleensä kun Buranat on kovaa kauppatavaraa aamuisin keikkareissulla, niin kun ne sijaitsee korvavaikun kanssa samassa pussissa riittävät ne itselle pidempään.
Joo itsellä kanssa Elacin ER tulpat jotka valettu korvakäytävän mukaiseksi. Ei niitä kyllä aina viitsi kantaa mukana jos sattuu häviämään ja ne on suurimaks osaks tuossa bassolaukun ns. repussa. Konsalla ja keikoilla niitä tulee enemmän käytettyä.
NeliX4 kirjoitti:Kävin vuonna 2003 sijoittamassa tällaisiin, Ovat olleet aivan ehdoton ostos. Perus keikkapakettin kuuluu "sipmukoiden" pussi, missä on (paitsi simpukat niin) myös muutama burana. Tulee yleensä hyvään käyttöön. p.s. Yleensä kun Buranat on kovaa kauppatavaraa aamuisin keikkareissulla, niin kun ne sijaitsee korvavaikun kanssa samassa pussissa riittävät ne itselle pidempään.
Joo itsellä kanssa Elacin ER tulpat jotka valettu korvakäytävän mukaiseksi. Ei niitä kyllä aina viitsi kantaa mukana jos sattuu häviämään ja ne on suurimaks osaks tuossa bassolaukun ns. repussa. Konsalla ja keikoilla niitä tulee enemmän käytettyä.
Samoin tulee käytettyä joskus reippaammilla (k*nni)reissuilla ihan perus EAR:ja. Sellaisen kun laittaa puoliksi, niin tulppa ei pullista korvista ulos tyylikkäästi. Pitää tietenkin olla varma, että sen puolikkaan saa sieltä korvasta kaivettua myös pois :-)
NeliX4 kirjoitti:Kävin vuonna 2003 sijoittamassa tällaisiin, Ovat olleet aivan ehdoton ostos. Perus keikkapakettin kuuluu "sipmukoiden" pussi, missä on (paitsi simpukat niin) myös muutama burana. Tulee yleensä hyvään käyttöön. p.s. Yleensä kun Buranat on kovaa kauppatavaraa aamuisin keikkareissulla, niin kun ne sijaitsee korvavaikun kanssa samassa pussissa riittävät ne itselle pidempään.
Samoin tulee käytettyä joskus reippaammilla (k*nni)reissuilla ihan perus EAR:ja. Sellaisen kun laittaa puoliksi, niin tulppa ei pullista korvista ulos tyylikkäästi. Pitää tietenkin olla varma, että sen puolikkaan saa sieltä korvasta kaivettua myös pois :-)
Minä olen suorastaan vainoharhainen tuon tinnituksen suhteen. Aina on ainakin earit taskun pohjalla mukana varmuuden vuoksi, ja korviin tulpat menee aika herkästi jo ihan tavallisessakin baarissa.
Hiljaisuus kirjoitti:Minä olen suorastaan vainoharhainen tuon tinnituksen suhteen. Aina on ainakin earit taskun pohjalla mukana varmuuden vuoksi, ja korviin tulpat menee aika herkästi jo ihan tavallisessakin baarissa.
Samalle linjalle lähtenyt itsekin. Tulee lyötyä korviin todella herkästi. Pari kertaa ihan kadullakin kun on jotain raksaa tai vastaavaa jonka ohitse joutuu kävelemään
Ja itse tulppiin: Itse löysin jostain keikalta/festareilta tms tuollaiset tosi pehmeät mallia joulukuusi olevat. Eivät montaa euroa olleet. Erittäin mukavat ja huomaamattomat korvissa ja niillä saa helposti asennon kanssa kikkailemalla säädettyä mitä taajuuksia tahtoo pudottaa ja kuinka paljon. Kätevät juurikin keikalla, jos on vähän heikompi lavasoundi, niin tuolla saa hyvin itse vähän kikattua jotain paremmin esiin.
Pitänyt kyllä ihan valetut kanssa jossain vaiheessa tilata.
Mullakin vinkuu korvat kokoajan, vaikken ole harrastanutkaan baareissa/konserteissa käymistä. Tosin autossa yleensä täytyy pitää ääntä vähän lujemmalla, koska vanhoissa autoissa äänieristys ei ole kaikkein parasta laatua.
Nukun yleensä aina hyvin vaimennettu tietokone pällä. Sen vaimea matala humina on vähän kuin tuutulaulu jolloin ei kiinnitä huomiota korvien ininään. =) Ja sitä kaipaa jos ei kone ole päällä =)
TheKraken kirjoitti:
Ja itse tulppiin: Itse löysin jostain keikalta/festareilta tms tuollaiset tosi pehmeät mallia joulukuusi olevat. Eivät montaa euroa olleet. Erittäin mukavat ja huomaamattomat korvissa ja niillä saa helposti asennon kanssa kikkailemalla säädettyä mitä taajuuksia tahtoo pudottaa ja kuinka paljon. Kätevät juurikin keikalla, jos on vähän heikompi lavasoundi, niin tuolla saa hyvin itse vähän kikattua jotain paremmin esiin.
Pitänyt kyllä ihan valetut kanssa jossain vaiheessa tilata.
Joulukuusi-malliset minullakin on nuo "paremmat" korvatulpat. Ne kulkee matkassa olkalaukussa ja yleensä muistan napata ne taskuun keikoille mennessä, mutta just varmuuden vuoksi olen noita perus-eareja ripollut vähän sinne sun tänne.
Eikä se tinnitus mitään, kuulokin siinä menee. Moniko tuntee vielä vanhoja maatyöihmisiä.? Kannattaa vaikka kaupassa katsoa monellako vanhuksella on kuulolaite korvassa.
"Mummu, mites reuma vaivaa?"
"Juu, kyllä me silloin oikein perunamuusia vaivattiin käsin. Ei oltu kuin pettua syöty monta viikkoa."
Kahdeksan vuotta soinu tasaista korkeataajuista "niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii" -ääntä. Ääni kovenee kun puree hampaita yhteen. Kuulo on muuten normaali. Koville äänille on totta tosiaan herkistynyt.
Itsellä on kaksi kertaa ollut parin päivän kestoinen kova tinnitus mutta onneksi ovat menneet ohi. Tämän seurauksena tosin varsinkin oikea korva on yliherkkä koville äänille ja muutenkin kuulo on selkeästi heikentynyt. Pientä piipitystä tosin kuuluu jos on ihan hiljaista mutta ei sitä tinnitukseksi vielä voi sanoa. Keikoilla ja treeneissä on kyllä aina ollut tulpat päässä mutta nykyään korvatulpat kulkevat mukana aina. Suosittelen ehdottomasti kaikille valettuja korvatulppia. Itsellä jo toiset Elacin merkkiset menossa ja parempia tulppia saa hakea. Leikkaavat tasaisesti ääntä ja istuvat muutenkin mukavasti päähän ja maksavat itsensä takaisin nopeasti sillä mitä hyötyä on kalliista soittokamoista jos soittelee kaikki taajuudet muhjentavat keltaiset EARit päässä...
Olen ottanut Elacinit aina isoimmalla -25db filttereillä ja niitä filttereitä on myös helppo vaihdella jos haluaa eri vaimennustasoja. Ihmisen korvakäytävät elävät sen verta paljon että nuo tulee kuitenkin uusia 2-3 vuoden välein. Muutenkin tommonen kuusitulppa sujahtaa nykyään helposti kokonaan korvaan sisään sen verran on 15 vuoden soittoharrastus ja tulppien käyttö singuttaneet korvakäytäviä.