Lare kirjoitti:Elisa / Sonera varmasti mielellään antaisi uuden puhelimen, jos valmistaja sen maksaisi. Ilmeisesti ei maksa, joten myyjälle jäisi käytetty puhelin myytäväksi. Mites SIM-puljaaminen tuossa huollon aikana? Antavatko ne uuden normaali-SIMmin tilalle tai sovittimen, jos vanha puhelin sellaisen vaatii?
Elisan tukena voisin vastata tähän. Osaatko tarkentaa kysymystäsi? Tarkoititko micro-SIMin vaihtoa takaisin macro-SIMiksi, vai toisinpäin?
Joni-Pekka kirjoitti:Mun mielestä uutta puhelinta ei kuulu takuuhuollon kautta pyöräyttää. Uusi pitäisi saada tilalle ja myyjä hoitaa vanhan luurin takaisin myyntikuntoon.
Kuluttajasuojan mukaan myyjällä on oikeus korjata virhe (virhe=esim iPhone on rikki eikä toimi) kohtuuajassa, joka on kuluttajaviraston tulkinnan mukaan noin 2-viikkoa. Eli lainmukasia perusteluita ei ole minkäänlaisia, että pitäisi saada uusi luuri.
Eikö kuluttajalla ole muka mitään mahdollisuutta purkaa kauppaa, jos ostaa (Elisalta) rikkinäisen tuotteen? Aika outoa. Jopa huijausta.
Ei ole, eikä ole missään nimessä huijausta vaan aivan kuluttajasuojan mukaan mennään.
Muistelisin, että kuluttajalla on oikeus purkaa kauppa, JOS tuotteessa esiinty virhe tai jokin valmistuksen yhteydessä ilmennyt ongelma. Olenko aivan väärässä?
"virhe" = valmistajasta/myyjästä riippuva syy
Viimeksi muokannut Leica, 4.10.2010 klo 10.10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Kuluttajan oikeudet
Yleistä palautusoikeutta eli kaupan purkuoikeutta ei ole
Oikeudellisesti tavaran tai palvelun ostaminen merkitsee sopimuksen tekemistä. Sopimusta ei voi kumpikaan osapuoli yksinään muuttaa.
Kauppaa ei siis voi noin vain peruuttaa, vaikka tulisikin katumapäälle. Kaupan peruuttamisoikeus on vain etä- ja kotimyynnissä.
Monet liikkeet ja tavaratalot antavat vaihto- ja/tai palautusoikeuden. Se on niiden vapaaehtoista asiakaspalvelua, ja liike voi itse määritellä palautusehdot.
Virheettömän tavaran voi palauttaa ja saada rahat takaisin vain, jos myyjäliike siihen suostuu. Silloin myyjällä on halutessaan oikeus vaatia kohtuullinen vahingonkorvaus eli ns. purkuraha. Jos on epävarma ostoksen sopivuudesta, voi yrittää sopia avokaupasta ja pyytää siitä merkintä kuittiin.
Virheellisen tuotteen kaupan voi luonnollisesti purkaa. Sitä ennen on yleensä on kuitenkin annettava mahdollisuus korjata tuote tai vaihtaa se virheettömään. Joissakin tapauksissa virhe voi hyvittää hinnanalennuksella.
Tilauksen voi peruuttaa
Tuotteen tilauksen voi peruuttaa, jos tilattua tavaraa ei vielä ole toimitettu kuluttajalle. Silloin tekee kuitenkin sopimusrikkomuksen ja myyjällä voi olla oikeus korvaukseen. Moniin tilaussopimuksiin on purkurahan prosenttimäärä kirjattu.
Riitatilanteessa kohtuukorvauksen arviointiin vaikuttaa mm. se, kuinka yksilöllinen tilattu tuote on, kuinka pitkälle sen valmistus on edennyt, purkamisen ajankohta, myyjän todelliset kulut ja saamatta jäänyt myyntivoitto.
Avokauppa
Jos ostaja on epävarma ostoksestaan, koska esimerkiksi on antamassa sen lahjaksi toiselle henkilölle, hän voi ehdottaa kauppiaalle avokaupan tekoa. Silloin myyjä myöntää ostajalle tiettyyn päivämäärään mennessä oikeuden palauttaa tuote kauppaan ja saada siitä rahat takaisin.
Avokauppa on erinomainen keino välttää epäonnistuneita ostoksia silloin, kun kyseessä on liike, jolla ei ole (vapaaehtoista) tuotteen vaihto/palautusmenetelmää. Jos myyjä tähän suostuu, vaihtoaika ja muut ehdot kannattaa merkitä selvästi ostokuittiin."
Ja eräiden valmistajien DOA-vaihdot ovat eri asia kuin kaupan purku. Purussa saa rahat kouraan. Toki voi ostaa samanlaisen, mutta myös muualta kuin alkuperäisen.
Eli ennen purkua on aina varattava tilaisuus korjaamiseen.
Viimeksi muokannut kaffemi, 4.10.2010 klo 10.27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lare kirjoitti:Elisa / Sonera varmasti mielellään antaisi uuden puhelimen, jos valmistaja sen maksaisi. Ilmeisesti ei maksa, joten myyjälle jäisi käytetty puhelin myytäväksi. Mites SIM-puljaaminen tuossa huollon aikana? Antavatko ne uuden normaali-SIMmin tilalle tai sovittimen, jos vanha puhelin sellaisen vaatii?
Elisan tukena voisin vastata tähän. Osaatko tarkentaa kysymystäsi? Tarkoititko micro-SIMin vaihtoa takaisin macro-SIMiksi, vai toisinpäin?
Sekä että. Jos sulla on micro-Sim ja iPhonen ei toimi, tarvitset mahdollisesti macro-Simin. Kun puhelin tulee huollosta, tarvitset jälleen micro-Simin. Tuleeko myyjä vastaan adapterin osalta?
Lare kirjoitti:Elisa / Sonera varmasti mielellään antaisi uuden puhelimen, jos valmistaja sen maksaisi. Ilmeisesti ei maksa, joten myyjälle jäisi käytetty puhelin myytäväksi. Mites SIM-puljaaminen tuossa huollon aikana? Antavatko ne uuden normaali-SIMmin tilalle tai sovittimen, jos vanha puhelin sellaisen vaatii?
Elisan tukena voisin vastata tähän. Osaatko tarkentaa kysymystäsi? Tarkoititko micro-SIMin vaihtoa takaisin macro-SIMiksi, vai toisinpäin?
Sekä että. Jos sulla on micro-Sim ja iPhonen ei toimi, tarvitset mahdollisesti macro-Simin. Kun puhelin tulee huollosta, tarvitset jälleen micro-Simin. Tuleeko myyjä vastaan adapterin osalta?
Soneran mikrosimin mukana tuli macrosim- kehikko, johon mikrosimin voi teipata ja pistää esim. Nokia- kännykän sisään. Saunalahden mikrosim-kortin mukana ei tullut vastaavaa kehikkoa, mutta sellaisen voi toki leikata Saunalahden peruskehikostakin. Olettaisin että Elisan microsim on vastaava kuin Saunalahdella, ei siis yhtä edistyksellinen kuin Soneralla.
Vinkkinä operaattoreille: kannattaisi antaa mikrosim- adapteri mikrosim- kortin mukana. Bulkkituotteena sellaisen valmistuskulut olisivat varmaankin alle euron luokkaa, tosin Saksasta tai iTeknolta hankittaessa hinta nousee yli 5 euron.
Lare kirjoitti:Elisa / Sonera varmasti mielellään antaisi uuden puhelimen, jos valmistaja sen maksaisi. Ilmeisesti ei maksa, joten myyjälle jäisi käytetty puhelin myytäväksi. Mites SIM-puljaaminen tuossa huollon aikana? Antavatko ne uuden normaali-SIMmin tilalle tai sovittimen, jos vanha puhelin sellaisen vaatii?
Elisan tukena voisin vastata tähän. Osaatko tarkentaa kysymystäsi? Tarkoititko micro-SIMin vaihtoa takaisin macro-SIMiksi, vai toisinpäin?
Sekä että. Jos sulla on micro-Sim ja iPhonen ei toimi, tarvitset mahdollisesti macro-Simin. Kun puhelin tulee huollosta, tarvitset jälleen micro-Simin. Tuleeko myyjä vastaan adapterin osalta?
Soneran mikrosimin mukana tuli macrosim- kehikko, johon mikrosimin voi teipata ja pistää esim. Nokia- kännykän sisään. Saunalahden mikrosim-kortin mukana ei tullut vastaavaa kehikkoa, mutta sellaisen voi toki leikata Saunalahden peruskehikostakin. Olettaisin että Elisan microsim on vastaava kuin Saunalahdella, ei siis yhtä edistyksellinen kuin Soneralla.
Vinkkinä operaattoreille: kannattaisi antaa mikrosim- adapteri mikrosim- kortin mukana. Bulkkituotteena sellaisen valmistuskulut olisivat varmaankin alle euron luokkaa, tosin Saksasta tai iTeknolta hankittaessa hinta nousee yli 5 euron.
Tämä oli uutta tietoa, hienoa kuulla, kiitoksia! Pitääpä tiedustella teknikoilta miten asia on. Hyvää toimintaa Soneralta. Maksoiko kyseinen "adapteri"?
Joni-Pekka kirjoitti:Mun mielestä uutta puhelinta ei kuulu takuuhuollon kautta pyöräyttää. Uusi pitäisi saada tilalle ja myyjä hoitaa vanhan luurin takaisin myyntikuntoon.
Kuluttajasuojan mukaan myyjällä on oikeus korjata virhe (virhe=esim iPhone on rikki eikä toimi) kohtuuajassa, joka on kuluttajaviraston tulkinnan mukaan noin 2-viikkoa. Eli lainmukasia perusteluita ei ole minkäänlaisia, että pitäisi saada uusi luuri.
=============
Eikö kuluttajalla ole muka mitään mahdollisuutta purkaa kauppaa, jos ostaa (Elisalta) rikkinäisen tuotteen? Aika outoa. Jopa huijausta.
Ei ole, eikä ole missään nimessä huijausta vaan aivan kuluttajasuojan mukaan mennään.
Muistelisin, että kuluttajalla on oikeus purkaa kauppa, JOS tuotteessa esiinty virhe tai jokin valmistuksen yhteydessä ilmennyt ongelma. Olenko aivan väärässä?
"virhe" = valmistajasta/myyjästä riippuva syy
mistä näitä muisteluita ja luuloja aina sikiää ihmisten päähän? Ja kaiken huipuksi hyvin usein ollaan niiin varmoja, niin varmoja... Huoh, noh ei tietenkään ole mitään tuollaisia oikeuksia, kuurojen kerroin, että myyjällä on oikeus korjata virhe kohtuu ajassa.
Mahtaako kukaan tietää millainen tilanne Tampereen Koskikeskuksen Elisa shopitissa tai muissa Tampereen Elisa-liikkeissä iPhone 4 32GB -version osalta on? Olen ehkä vähän myöhässä, mutta toivottavasti en vielä liian myöhässä?
iPhone 6 Plus 64GB AirPort Express 2012 MacBook Air 13" 128GB Mid-2012 iPad mini 16GB
Nez kirjoitti:Mahtaako kukaan tietää millainen tilanne Tampereen Koskikeskuksen Elisa shopitissa tai muissa Tampereen Elisa-liikkeissä iPhone 4 32GB -version osalta on? Olen ehkä vähän myöhässä, mutta toivottavasti en vielä liian myöhässä?
Eiköhän parhaan vastauksen saa soittamalla kyseiseen liikkeeseen.
4790K @ 4,7GHz | MAXIMUS VII RANGER | GTX 980 Ti AMP! | 16GB DDR3 2400MHz | EVO 850 1 TB | U3415W | HUD-mx1 & HD 650 | SH-S203B | 450D | Leadex 1000W | H110 | Castor | Win 10 Pro x64 | Apple Keyboard | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad Air 16GB WiFi
Nez kirjoitti:Mahtaako kukaan tietää millainen tilanne Tampereen Koskikeskuksen Elisa shopitissa tai muissa Tampereen Elisa-liikkeissä iPhone 4 32GB -version osalta on? Olen ehkä vähän myöhässä, mutta toivottavasti en vielä liian myöhässä?
Eiköhän parhaan vastauksen saa soittamalla kyseiseen liikkeeseen.
Nez kirjoitti:Mahtaako kukaan tietää millainen tilanne Tampereen Koskikeskuksen Elisa shopitissa tai muissa Tampereen Elisa-liikkeissä iPhone 4 32GB -version osalta on? Olen ehkä vähän myöhässä, mutta toivottavasti en vielä liian myöhässä?
Eiköhän parhaan vastauksen saa soittamalla kyseiseen liikkeeseen.
En ole mistään netistä löytänyt ko. liikken puhelinnumeroa useampaan eri numeroon olen soittanut (löytyneet aina liikkeiden maininnan yhteydessä), mutta aina vastaavat jossain Elisan asiakaspalvelussa tms., jossa ei osata auttaa. Eivätkä tiedä myöskään liikkeiden varastojen tilannetta
iPhone 6 Plus 64GB AirPort Express 2012 MacBook Air 13" 128GB Mid-2012 iPad mini 16GB
Nez kirjoitti:Mahtaako kukaan tietää millainen tilanne Tampereen Koskikeskuksen Elisa shopitissa tai muissa Tampereen Elisa-liikkeissä iPhone 4 32GB -version osalta on? Olen ehkä vähän myöhässä, mutta toivottavasti en vielä liian myöhässä?
Eiköhän parhaan vastauksen saa soittamalla kyseiseen liikkeeseen.
En ole mistään netistä löytänyt ko. liikken puhelinnumeroa useampaan eri numeroon olen soittanut (löytyneet aina liikkeiden maininnan yhteydessä), mutta aina vastaavat jossain Elisan asiakaspalvelussa tms., jossa ei osata auttaa. Eivätkä tiedä myöskään liikkeiden varastojen tilannetta
Tämän saa ohitettua jättämällä soittopyynnön liikkeeseen
Oman iPhonen kiikutin viime perjantaina takasin Elisa Shopittiin. Syynä koti-nappula ei toimi kunnolla. Anglolle lähettivät ainakin minun puhelimen. Oli tarkat ohjeet miten puhelin pitää paketoida yms. Myyjä myös sano et Apple on antanut määräyksen että holtoon lähtevät puhelimet pitää laitaa saman päivän aikana liikkeelle. Kerkeshän sitä päivän naputtelemaan.
Tietääkö kukaan toimiiko iPhone huolto samalla tavalla kuin iPod Touchissa eli tulee takaisin joku huollettu puhelin ja korjaavat vian myöhemmin. Vai korjataanko puhelimen vika ja lähetetään takaisin?
MacBook (Early 2006)
iPod Touch 2.gen 16Gb
iPhone 4 16Gb
MacBook Pro (Mid 2012)
iPad Air 16Gb Cellular
torvelja kirjoitti:Oulusta kävin hakemassa 32gb tosa klo 14.00. Näytti että kaapit pursus iphone 4:sia 8)
Kyl. Oulussa on harvinaisen vähän -ihmisiä, onneksi.
Eikä ole. Minä tunnen monta kymmentä.
Mutta jos nyt otetaan esimerkkinä fiksuin ja filmaattisin omppulisteista, niin minua kiinnostaa enemmän Nokia N8, kuin iPhone 4.
Mainittakoon yrityspuolen myynnistä seuraava tiedonpalanen:
Laitoin torstaina (30.9.) tilaukseen 32GB-mallin, ja sain sen tänään (ma 4.10.) postissa. Eli hyvin toimii ja jonoa ei juuri näyttäisi olevan!
Kävin tänään myös avaamassa uuden Saunalahden liittymän, ja kun en viitsi odottaa 7-10 päivää ennen täysipainoista iPhone 4:n käyttöönottoa (kunnes numero siirtyy Saunalahdelle), saksin vanhasta Soneran SIM-kortista micro-SIMmin. Onnistui minulta joten onnistunee keneltä tahansa.
Edit: Mukava ylläri oli, että Applen iPhone 4 Case Program koski tätäkin luuria. Kuvittelin siis että myyntipäivä olisi ollut mennyt lokakuun puolelle, mutta niin vain lähti kotelo tilaukseen. Kannattaa siis kokeilla jos et ole varma!
Viimeksi muokannut jonik9, 9.10.2010 klo 2.04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Onko Elisan tapauksessa vastaavaa kuviota kuin Soneralla mahdollisissa huoltoasioissa? Eli voinko toimittaa puhelimen itse suoraan johonkin huoltopisteeseen toimenpiteen nopeuttamiseksi vs. ElisaShopitin kautta hoitaminen?
quenthal kirjoitti:Onko Elisan tapauksessa vastaavaa kuviota kuin Soneralla mahdollisissa huoltoasioissa? Eli voinko toimittaa puhelimen itse suoraan johonkin huoltopisteeseen toimenpiteen nopeuttamiseksi vs. ElisaShopitin kautta hoitaminen?
quenthal kirjoitti:Onko Elisan tapauksessa vastaavaa kuviota kuin Soneralla mahdollisissa huoltoasioissa? Eli voinko toimittaa puhelimen itse suoraan johonkin huoltopisteeseen toimenpiteen nopeuttamiseksi vs. ElisaShopitin kautta hoitaminen?
Anglo Service hoitaa Elisan iphone "huollot".
Aivan, ei taida tuolla firmalla olla samaan siis mahdollisuutta:
Tiloissamme ei ole asiakaspalvelupistettä. Huoltoon tulevat laitteet toimitetaan myyjäliikkeiden kautta.
kaipila kirjoitti:
No eikös niissä liikkeissä ole juuri sitä varten näytekappaleita joita saa hipelöidä?
Niin näytekappaleita mutta jos olet ostamassa puhelinta niin et pääse kokeilemaan sitä kappaletta ennen kuin olet maksanut sen ja hyväksynyt sopimusehdot avaamalla paketin jonka jälkeen et voikaan palauttaa sitä puhelinta kauppaan vaikka olisikin rikki, jolloin puhelin hoidetaan huollon kautta.
Anteeksi tämä nyt on vähän off-topiccia alkuperäiseen aiheeseen nähden mutta pakko kommentoida tähän väliin että kun ostin edellistä puhelintani (n. 5 vuotta sitten ja merkki oli nokia) sanoi myyjä liikkeessä että heillä on tapana käynnistää puhelin kerran ennen asiakkaalle luovuttamista, koska joskus käy niin että esim. näyttö on väärinpäin puhelimessa. Ja myyjä käynnisti puhelimen ja totesi että tämä oli juuri niitä puhelimia ja venkslasi näytön oikeinpäin ja antoi luurin paketteineen käteen.
Jos olisin saanut puhelimen ja vasta kotona käynnistänyt sen, olisi sen joutunut lähettämään huoltoon koska olin sen jo ostanut ja kotiin kantanut. Edellä mainitulla tapahtumalla (eli myyjä käynnisti puhelimen liikkeessä ennen ostoa) estettiin juurikin turha huollon käyttö koska kyseessä oli "vain" näytön väärinpäin oleminen.
Ihan toinen asiahan on sitten voiko jotain mahdollisia "vikoja" iPhone nelosessa havaita pelkän käynnistyksen yhteydessä. No se ei ollut pointtini vaan puollan edellisen kirjoittajan mielipidettä asiassa josta itsellä on kokemusta vanhan luurin kanssa.
lafe kirjoitti: sanoi myyjä liikkeessä että heillä on tapana käynnistää puhelin kerran ennen asiakkaalle luovuttamista, koska joskus käy niin että esim. näyttö on väärinpäin puhelimessa.
Totaalirepeäminen.
Laptop 15"-i7-8GB-Radeon8770M(2GB) | iMac24" | TimeCapsule | iPhone | IPhone 4 | iPad 1st gen | iPad 2nd gen | iPod Touch 3rd gen
lafe kirjoitti: sanoi myyjä liikkeessä että heillä on tapana käynnistää puhelin kerran ennen asiakkaalle luovuttamista, koska joskus käy niin että esim. näyttö on väärinpäin puhelimessa.
Totaalirepeäminen.
Mistäs moinen ilon purkaus? Ei varmaan yleinen käytäntö, mutta mielestäni kuitenkin aika hyvä diili asiakasta ajatellen. Itse en ainenkaan haluaisi, että uutukainen joutuisi heti kättelyssä huoltoon. Onneksi on ollut hyvää tuuria, että minun kaikki Omput ovat olleet pakasta vedettynä "hyviä".
Edit.
Vai oliko siis kyse tuosta, että näyttöjä todellakin isketään väärinpäin?
Viimeksi muokannut grewi, 7.10.2010 klo 19.11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.