Moro,mulla on macbook missä on 2.16ghz prossu, gma 950 näyttis, 1gt muistii, eli vähän vanhempi malli. Mutta ongelma on koneen hitaus, kone myös välillä ylikuumenee ja sammuu itestään, eikä lähe edes heti päälle. ja jos vaikka pelaan jotain peliä niin alkaa tökkimään melkein heti silleen että sitä on mahdoton pelata. ja muutenkin ohjelmat kaatuilee.. esim vaan kun katon itunesissa visualizeria niin alkaa tökkimään heti ja paljon, jopa uuden safarin top sites taulukko tökkii!! Asensin vähän aikaa sitten uusiksi käyttöjärjästelmän,tigerin siinä toivossa että ongelma korjaantuisi,mutta ei!!
Jotainhan tuossa on rikki, jos kerran ylikuumenee. Olisko kertynyt riittävästi pölyä sisuksiin, että ei tuuletusaukot enää oikein vedä tai tuulettimissa jotain mätää. Paljonko on lämpötilat normaalikäytössä ja tuulettimen kierrokset, katso vaikka istatilla?
Ylikuumeneminen ja sen myötä koneen sammuminen ei tietenkään ole normaalia. Jos kone on kuluttajana ostettu, niin tuosta voinee halutessaan vielä valittaa myyjälle. Kyllä tuommoinen mielestäni on jonkinlainen valmistusvirhe, olettaen että konetta ei ole kohdeltu kaltoin. Tietty jos koneessa on jo hyvä kerros pölyä sisällä, niin se on jo riittävä tekijä aiheuttamaan ylikuumenemista. Eli jos mahdollista, niin kone auki ja pölyt pois.
Sen sijaan Intel GMA 950:n huonossa grafiikkasuorituskyvyssä ei ole mitään ihmeellistä. Ja kyllä, jopa iTunes Visualizerin saa nykimään Intelin näyttiksellä, valitettavasti.
Blank^ kirjoitti:Sen sijaan Intel GMA 950:n huonossa grafiikkasuorituskyvyssä ei ole mitään ihmeellistä. Ja kyllä, jopa iTunes Visualizerin saa nykimään Intelin näyttiksellä, valitettavasti.
Juu, tämä on kyllä totta. Mulla hiukan nopeammalla x3100 näyttiksellä kone ja ei silläkään kyllä käytännössä juuri pelailla.
Nuo lämmöt on kyllä ihan normaalit. Rasititko konetta noiden mittausten aikana?
Katsopa ne lämmöt silloin, kun konetta kuormitetaan kunnolla, koska sehän kertomasi mukaan aiheuttaa koneen sammumisen.
Jos nuo ovat idle-lämmöt tai edes kevyessä käytössä niin kyllä esim. CPU:ssa on melkein 10°C liikaa. Oma 1,83GHz CD MacBook pyörii jossain 60°C paikkeilla kevyessä käytössä (Safari, Mail, Adium, iTerm).
Topcase eli näppiskansi irti ja paineilmaa ja ehkä todella varovaista imurointia tuonne ilmanvaihto-osastoon. Jotkut ovat vaihtaneet prosessorista lämmönjohtotahnatkin mikä on myös laskenut lämpötiloja jopa sen 10°C mutta se on jo sellainen operaatio mitä en suosittele jos ei ole reilusti kokemusta tai sorminäppäryyttä. Siinä kun ei tarvitse tumpeloida kuin ihan vähän ja emolevy on entinen.
Topcasen irrotuskin on vähän veemäinen operaatio mutta kyllä se lähtee. Suurin riski rikkoa jotain on itse kannen irrottaminen kun ruuvit ovat irti ja siinä nimenomaan näppiksen liitinpiuha joka hajoaa helposti jos kantta nostaa liikaa.
Ja iFixit.com palvelee tässäkin asiassa erinomaisesti ja kuvien kera.
arma kirjoitti:ei varmaan mun taidoilla kannata käydä noita kuoria avaamaan.. eikö humacissa ole joku huolto, tekisiköhän ne sielä??
Humacin huoltohinnoilla kannattaa jo ostaa uus kone
Mä voin esim avata sen parilla kympillä ja puhaltaa pölyt pois, Turussa. Myös Softapäivitykset pitää olla viimeisellään. Miltä muuten prossukuorma näyttää, ettei joku printteriajuri tms. jää kinnaamaan?
arma kirjoitti:nyt kun vähän rasitan konetta, adium safari, azureus päällä ja siirrän musaa puhelimeen ja kuuntelen musaa youtubesta niin cpu lämpö 80°
ei varmaan mun taidoilla kannata käydä noita kuoria avaamaan.. eikö humacissa ole joku huolto, tekisiköhän ne sielä??
minun fujitsun cpu menee jopa 102°kun se kuormittuu
arma kirjoitti:nyt kun vähän rasitan konetta, adium safari, azureus päällä ja siirrän musaa puhelimeen ja kuuntelen musaa youtubesta niin cpu lämpö 80° ei varmaan mun taidoilla kannata käydä noita kuoria avaamaan.. eikö humacissa ole joku huolto, tekisiköhän ne sielä??
minun fujitsun cpu menee jopa 102°kun se kuormittuu
OnneX sulla on sit iBook, kun/jos jotain tarvii saada aikaiseksi.
arma kirjoitti:nyt kun vähän rasitan konetta, adium safari, azureus päällä ja siirrän musaa puhelimeen ja kuuntelen musaa youtubesta niin cpu lämpö 80°
ei varmaan mun taidoilla kannata käydä noita kuoria avaamaan.. eikö humacissa ole joku huolto, tekisiköhän ne sielä??
Ei tollaisen lämmön pitäisi vielä aiheuttaa ainakaan mitään sammumista. Intelin prossut kestää speksien mukaankin muistaakseni jonnekin 110c ennenkuin lyövät luukut kiinni. En tosin tiedä onko Applella jotain omia virityksiä tämän suhteen.
Itsellä oli kaaaaaauan sitten samanlainen ongelma Dellin läppärin kanssa. Imuri-paineilma-imuri-paineilma komboa hieman tuuletusritilöiden taakse ja jo tokeni. Itse veikkaisin että puhdistamalla homma korjaantuu.
Moro. Haluisko joku jeesaa Lahden seudulla tekemällä ton paineilma hommelin?? ois ttosi jees voisin vähän maksaakkin..
mutta munkin silmien mukaan tossa on jotain pahasti vialla?!?!! ohjelmia päällä: safari,adium,vuze(azureus),itunes,vlc,last.fm.
Miten tuo paineilma puhallus käytännössä tapahtuis?? ruuvit auki kuoresta, kuori varovasti auki, joku laite mikä puhaltaa kovaa tuulettimee?
Lämmöt on kyllä korkeat etenkin whitebookille, mutta silti nuo lämmöt ovat täysin sellasten rajojen sisällä kun juttujen pitäis skulata vielä täysin ongelmitta.
Rikkinäisiä muisteja tai emoa veikkaisin itse. Yks olis koittaa keikata jostain käytettyinä 5-10 eurolla 2 gigaa DDR2 667 MHz jollon ehkä rikkinäisestä muistista pääsisi eroon, ja kone toimisi muutenkin suuresti jouhevammin. Itsellä oli giga muistia kun hommasin karvalakki-Minin, ja jouduin sitä muutaman päivän silleen käyttämään. Loppui kyllä niin äkkiä muisti että äitiä tuli ikävä sillä gigalla.
Viimeksi muokannut Matti Niemelä, 8.8.2009 klo 15.06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Safari voi flash -sivulla syödä isonkin siivun? Myös Vuze vie minulla yllättävän paljon. Saatko Activity monitorista eniten prosessoriaikaa varastavat prosessit listattua? Muistiakin sinulla on liian vähän mutta se ei liene vievän tehoja...
Vois harkita ostavan uudet muistikammat kyllä.. Safari ei ole flash sivuilla,muuta kuin youtubessa. Esim. Salkkareita kattoessa VLC tökkii. Mistä löytää Activy monitorin
Jotain tälle on kyllä pakko prkl tehdä, ei tätä kestä meinaa mennä hermo!!!!
Itsellä on alumiininen macbook pro 15" , ja se kuumenee mielestäni myös paljon. Tosin laturi kuumenee mielestäni vielä enemmän. Kyseinen kone lähti juuri eilen huoltoon , lataus ongelmien vuoksi. Jos ne nyt siellä vaikka keksisivät tuohon jotain. Itsestä tuntuu, että kun kone lämpenee niin laturi lakkaa lataamasta konetta , ja on nyt muutaman kerran saanut 1 - 2 päivää tapella koneen kanssa että on saanut sen päälle. jos ottaa akun irti ja koittaa pelkällä johdolla niin ei starttaa. Tämä nyt ei ihan aiheeseen liittynyt, varsinkin kun en muistanut noita lämpöjä katsoa koneesta.
eihän tuo 80 astetta vielä mitään ole, minun fujitsu s2110 aka. "paistinpannu" youtuben käytöstä menee kirjaimellisesti sinne 110-125 asteeseen ja toimii moitteetta, paitsi että kerran sain palovamman siitä pohjasta, pitää avata speedfan ja sieltä säätää tuulettimet päälle, joskus vain unohtuu
Ei tollaisen lämmön pitäisi vielä aiheuttaa ainakaan mitään sammumista. Intelin prossut kestää speksien mukaankin muistaakseni jonnekin 110c ennenkuin lyövät luukut kiinni. En tosin tiedä onko Applella jotain omia virityksiä tämän suhteen.
Itsellä oli kaaaaaauan sitten samanlainen ongelma Dellin läppärin kanssa. Imuri-paineilma-imuri-paineilma komboa hieman tuuletusritilöiden taakse ja jo tokeni. Itse veikkaisin että puhdistamalla homma korjaantuu.
Niin, ei tuo 80 astetta ole vielä paljoa, mutta konehan käytännössä idlailee tuossa. Adium+Safari+Azureus+Tiedostonsiirto+Youtube = 15-25% rasitus, piikeissä 50+