mikaw_ kirjoitti:Olen osittain samaa mieltä siitä, että yhteisöllisyys pitää yhteiskunnat koossa. Tarkemmin ilmaistuna olen sitä mieltä, että yhteisöllisyys on voima, joka mahdollistaa sosiaalidemokraattisen valtion olemassaolon, josta jotkut käyttävät nimitystä "hyvinvointivaltio". Kaikki merkit vaan viittaavat yhteisöllisyyden murtumiseen mikä johtaa myös siihen, että sosialismista on luovuttava. Tietysti voidaan siirtyä sosialistiseen totalitarismiin, se vaihtoehto on varmasti useiden poliitikkojen mielessä.
Minusta tuossa on hieman ns. kaltevan pinnan argumentaatiota, on totta että elämme aika voimakkaan oikeistosuuntauksen aikaa aiempaan verrattuna, mutta ei ole totta että hyvinvointivaltio olisi jonkun vasemmistopuolueen omaisuutta, kyllä tulontasauksen ja turvaverkon periaatteet ovat paljon laajemmin hyväksyttyjä.
Kyse on tavallaan suuresta säätimestä, kuinka paljon tätä periaatetta noudatetaan, ei mistään on/off-tilasta. Tässä vääntävät kättä juuri yhteisvastuun ja yksilö omillaan -periaatteet. Kummassakin on puolensa ja yhteiskunta on toki aina näiden kompromissi, sweet spotista tässä kiistellään. Ja nykyään myös siitä, ketä koskevat hyvinvointivaltion periaatteet.
mikaw_ kirjoitti:Tuosta mitä Wall Streetistä kirjoitat, niin ongelma ei ole Wall Street joka on toiminut siten kuten, sille on rationaalista toimia. Ongelma on läpikorruptoitunut systeemi ja poliitikot.
Kyllä talous yleensä ja pörssiyritykset erityisesti toimivat ihan niiden periaatteiden mukaan, jotka ovat yhdessä sovittuja. USAhan on uranuurtaja esimerkiksi monopolilainsäädännössä, tämä sääntely oli pakko ottaa käyttöön aiempien talousromahdusten jälkeen. Erityisesti 20-luvun katastrofi johti NewDealiin jne. Ei ole korruptiota se, jos toimii optimoi toimintaansa lain puitteissa, vika on silloin laissa. Ja yksilöajattelu johtaa usein hyvin väljään sääntelyyn, joka mahdollistaa esim. Enron-tyyppiset kuprut ja hyvän kasautumisen T-kirjaimen muotoiseksi "pyramidiksi". Tai Mehiläisen lääkärikeskuksen tyyppisen toiminnan.
mikaw_ kirjoitti:Kyllähän meillä kirkko saarnaan yhteisvastuuta, kun se syö yhteisestä pussista. Kirkko pakottaa jopa yritykset maksamaan henkiveroa itselleen, vaikka voisi kuvitella ettei yritys tunnustaisi mitään uskontoa poislukien uskonnoiksi rekisteröidyt yritykset, kuten skientologiat ja mitä näitä on.
Niin, mä luulen että tämä on aika suomalainen systeemi, eikä siitä eroon päästä, koska nykyiset oppositiopuoluet ajavat kirkon aseman voimistamista ja hallituspuolueilla on ilmeisesti vain vasemmistoliitolla ja vihreillä pro-maallisuuskanta.