honpsu kirjoitti:
Niin tai joku koneenkäyttäjistä ei ehkä ole ymmärtänyt, että PowerPC:n aika käännettiin Intel aikakauteen jo 6 vuotta sitten...
Entä sitten? Olen tähän asti pärjännyt tällä vanhalla Macilla, mutta näyttää pikku hiljaa siltä että kohta en enää pärjää. En ole konefriikki, joten mulla ei tarvitse olla uusinta uutta kuten monella pikkupojalla. Uuden koneen hankin jos
tarvitsen uutta konetta. Se että joku Flash jossain Facebookissa ei näy, on mulle yhdentekevää. Eli en siis itke sitä, totesin vaan.
honpsu kirjoitti:
Jos pärjää 6 vuotta vanhalla raudalla, ei varmasti tarvitse viimoisinta ohjelmistoakaan - joten hieman taas suhteellisuutta tähän itkuun.
Mikä logiikka tuossa on? Kone ei ole itseisarvo, vaan väline jossa ohjelmat pyörivät. Eikä se "viimoisin ohjelmisto" ole se mitä kukaan tarvitsee itseisarvoisesti. Jos teet vaikka siltasuunnittelua ja käyttöön on otettu uusia metalliseoksia, niin silloin sun ehkä pitää päivittää uusimpaa siltasuunnitteluohjelmaan, jos vanha softa ei tue näitä metalliseoksia. Ja jos se uusi versio ei pyöri nykyisessä koneessasi, niin silloin konekin pitää päivittää. Eli ihan tapauskohtaisesti.
Omistan kolme tietokonetta ja töissä käytössäni on vielä yksi lisää. Sillä teen ohjelmakehitystä Linux järjestelmiin. Edellisessä työpaikassani tein vielä muutama vuosi sitten kaupallista softaa Windows 2000-koneella. (Ei PC-ohjelmia, vaan sulautettua.) Olisin saanut tietysti uudemman, mutta en halunnut kun en viitsinyt asentaa ohjelmankehitysympäristöä ja kaikkia omia työkalujani siihen. Uusi kone ei olisi tuonut mitään lisäarvoa, joten ei ollut syytä päivittää. Päin vastoin, uuden koneen myötä olisi tullut uusia ongelmia.
Vain yksi koneistani on Mac, se toiseksi vanhin. Mac on kuitenkin se kone jota käytän eniten sähköpostiin ja surffailuun, sillä se on ainoa pöytäkoneeni ja siinä on iso näyttö. (Tietysti siinä olevan ison näytön ja ergonomisen näppiksen voisi kytkeä myös läppäriin.)
Sitten kun tämä kone alkaa olla liian vanha selailuun ja valokuvien katseluun yms, niin hylkään sen ja otan toisen jo valmiina olemassa olevan paljon uudemman koneen käyttöön. Valitettavasti se on vaan Windows. (Olen perinyt sen. On lähes tyhjän panttina juuri nyt.)
Eli oikeasti mulla ei ole mitään syytä ostaa uutta Macia. Mac katoaa siinä vaiheessa kun sen softia ei ylläpidetä.
Ei ole helppoja asioita, ei myöskään vaikeita. On olemassa vain asioita jotka sattuu osaamaan ja asioita joista ei satu tietämään mitään.