Hjälp.....
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Viesti Kirjoittaja amx1 »
Viesti Kirjoittaja redhat »
Viesti Kirjoittaja sinusnode »
Viesti Kirjoittaja amx1 »
No tein ohjeiden mukaan kytkennät mutta RME Fireface 800 kautta en signaalia softaan saanut. Ajoin suoraan koneen sisäiseen inputtiin tavaraa ja sain homman toimimaan. Softa nillitteli pitkään mm. Liian alhaisesta signaalista tai sivuäänet häiritsevät mittausta jossa piti ottaa selvää mikä sen aiheuttaa vaikka huoneessa oli todella hiljaista...Peitin vielä MAc Pro:n pahvilaatikon alle ja paksu ryijy päälle mutta ongelma olikin äänikortista tuleva häiriösignaali. Softa kalibroi skobet mutta se ei piirtänyt mitään käyrää miten kuuntelu toimii. Ilmoitti vain että kuuntelussa ei mitään ongelmaa. No Fuzzmeasure antoi käyrän ja se oli snadisti bassovoittoinen, kokeilin ruuvaa JBL:n eq:sta alapäästä 1.5db pois mutta omasta mielestä kuuntelu huonontui joten laitoin säädöt takaisin. Voin laittaa huomenna uudestaan mittaus tuloksesta kuvan tänne kun pääsen takaisin studiolle.sinusnode kirjoitti:Millä tavalla tuo Jbl:n korjain ei toiminut softan osalta? Itse olen tehnyt mittauksia fuzzmeasurella kokeilumielellä käyttäen behkun mittamikkiä
mutta en voi sanoa että noista käppyröistä paljon ymmärtäisin. Voisitko lähettää kuvan mittauksestasi? Onko kellään vinkkejä miten mittaus tulisi suorittaa mahd.
oikeaoppisesti? Olen käyttänyt myös Krk:n Ergoa mutta se ei itsenäisesti kyllä suostunut pelittäämään macin kanssa,ratkaisuna
oli kytkeä spdiffillä äänikortista Ergoon. Itselläni on myös sellainen käsitys että kunnon akustiikkaseteillä lopputulos olisi paras esim:GIK-acoustics,Realtraps.
Esim.GIK acousticsilla suunnittelevat huoneesi pohjapiirrustuksen mukaan sopivat ratkaisut akustoinnin suhteen pyydettäessä.
Edullisin ratkaisu on varmaankin rakentaa bassoansat ja paneelit itse mutta kyllä noista kannattaa ottaa selvää miten kyseiset mallit pelaavat
oikeasti.
Viesti Kirjoittaja Era Mikkola »
Viesti Kirjoittaja sinusnode »
Viesti Kirjoittaja amx1 »
sinusnode kirjoitti:Tänään mittasin kotistudion Mackie HR824 monitorien taajuusvasteen Fuzzmeasuren demoversiolla.Mikkinä Behkun mittamikki ja äänikorttina Edirol Fa101.
Ohessa liitteenä mittaamani käppyrä. Kuinka kommentoisitte:)
Viesti Kirjoittaja Era Mikkola »
Viesti Kirjoittaja Ana P »
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Laskisin tuota 1kHZ -4 kHz aluetta vähän nopeammin. Bassoalueet ovat aika outoja, varmaan huoneakustiikasta riippuvia.sinusnode kirjoitti:Tänään mittasin kotistudion Mackie HR824 monitorien taajuusvasteen Fuzzmeasuren demoversiolla.Mikkinä Behkun mittamikki ja äänikorttina Edirol Fa101.
Ohessa liitteenä mittaamani käppyrä. Kuinka kommentoisitte:)
Viesti Kirjoittaja Armada »
Viesti Kirjoittaja Era Mikkola »
Totta toinen puoli - sanotaan. Studiotyöskentelyssä pyritään löytämään tyydyttävä "keskitie" jotta saadaan tuotettua moneen kuunteluympäristöön mahdollisimman hyvää (luetaan: tasaista ja samallalailla toistuvaa) musiikkia. Jos tuotan musiikkia kovin "vääristyneessä" tilassa niin voipi hyvinkin olla että kotonasi sinä olet sitä mieltä onpa tässä taas joku ääliö tehnyt mahtavaa peetä... esim laulu voi olla aivan liian lujaa, bassot puuttuvat samaan aikaan kun artisti availee innoissaan samppakaljoja studiossa:)Armada kirjoitti:Amatöörinä kommentoin,miksi ihmeessä muuttaa olemassa olevaa jos kerran omaa korvaan kelpaa? Jos kauhiasti mittaa niin varmasti löytää virheitä äänestä,myös niitä mitä ei omalla korvalla välttämättä edes kuule..
Viesti Kirjoittaja Armada »
Viesti Kirjoittaja amx1 »
Jos oikein muistan niin tokavika tai sitä edeltävä levy olisi tehty osittain varsin mielenkiintoisilla metodeilla..mm. rummut äänitetty ainoastaan overhead tai tila mikitys tekniikalla...Armada kirjoitti:Ne levyt mitä kotomaista omistan,niin omasta mielestäni kyllä täällä noi ääni asiat on kunnossa.Taasen uskomattoman huono laatuista sontaa on tehty isolla rahalla jossain, esimerkkinä metallican olikohan uusin vai edellinen,en muista koska heidänkin huippuhetket tais olla paljon ennen näitä nykyisiä aikoja
Viesti Kirjoittaja Era Mikkola »
Juu. Oikeastaan tarkoitinkin sitä tilannetta kun musiikkia valmistetaan koteihin kuultavaksi. Suomessa studioissa on sekä osaamisen että laitteiston kanssa tilanteet kunnossa. Arvaa onko niillä tarkkaan mitattuja äänitarkkaamoja? No juu.. PS. Ei oo ride the lightningin voittanutta. 8)amx1 kirjoitti:Jos oikein muistan niin tokavika tai sitä edeltävä levy olisi tehty osittain varsin mielenkiintoisilla metodeilla..mm. rummut äänitetty ainoastaan overhead tai tila mikitys tekniikalla...Armada kirjoitti:Ne levyt mitä kotomaista omistan,niin omasta mielestäni kyllä täällä noi ääni asiat on kunnossa.Taasen uskomattoman huono laatuista sontaa on tehty isolla rahalla jossain, esimerkkinä metallican olikohan uusin vai edellinen,en muista koska heidänkin huippuhetket tais olla paljon ennen näitä nykyisiä aikoja
Viesti Kirjoittaja sinusnode »
Mulla on kanssa samanlainen käsitys että tuon taajuusvasteen pitäisi laskea nopeammin keskialueelta ylöspäin mentäessä mutta osaatko Paapa selittää minullePaapa kirjoitti:
Laskisin tuota 1kHZ -4 kHz aluetta vähän nopeammin. Bassoalueet ovat aika outoja, varmaan huoneakustiikasta riippuvia.
Viesti Kirjoittaja Tipstoteles »
Viesti Kirjoittaja jpq »
Mitäs tuolla alueella on ? siis erityisen tärkeää.Ana P kirjoitti:Toi kuoppa 8-9kympin välissä olis kiva saada tasaseks, on ihan tärkeä alue. Muistaakseni tuohon behkun mikkiin sai Wizardissa, vai mikäsesoftaolikaan, jonkinlaisen kalibrointikäppyrän...äh, en muista tarkemmin! Saiskohan tuota kaiuttimien paikkaa vaihtamalla tasaisemmaksi? Voithan sitä vaikka karkeasti kokeilla siirtelemällä väliaikaisesti pönttöä. Mittasitko yhtä vai kahta kaiutinta kerralla? Sitten voisi tehdä muutaman bass trapin, ja equttaa loput...
Viesti Kirjoittaja Ana P »
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”