eskofot kirjoitti:Mutta tarvitseeko "normaali" pelikehitys todella tuollaista muistiavaruuden tuplailua? Ei voi välttyä ajatukselta että lisääntynyt muistitila hassataan löysällä ohjelmoinnilla. Jokin mättää: FPS-klassikko Marathon tarvitsee 1 megan näyttömuistia ja 8 megaa RAMmia – ja on yhä parempi kuin monet nykyhässäkät.
Tuolle näytönohjaimen muistille on paljon käyttöä. Nykyiset 3D sovellukset, eivät vain pelit, käyttävät sitä esimerkiksi tekstuurien säilytykseen. Näin ollen niiden käyttö on paljon nopeampaa kuin pallottelu keskusmuistin ja näytönohjaimen välillä. Tämän huomaa itseasiassa OS X:lläkin esim exposeta käytettäessä kun on käytössä näyttis pienellä muistimäärällä. Itseasiassa, muussa kuin pelikäytössä tuo tekstuureiden koko nousee yhä tärkeämmäksi tekijäksi.
Tämän lisäksi 3d tiloissa muistin käyttöön vaikuttaa monet muutkin seikat, kuten z-buffer. Pikseliformaatti ei ole mitenkään sanotusti 8-bittinen, joten perinteiseen muistinkäyttöarvioon voi iskeä tietyissä tapauksissa kertoimen 2-4. Z-bufferin lisäksi meillä voi olla muitakin buffereita ja varjokarttoja. Lisäksi ohjelmoitavat toiminnot vaativat oman osansa muistista. Eikä tekstuurien kokoa laskiessa sovi unohtaa alpha-kanavaa.
eskofot kirjoitti:Vaikuttaa siltä että 512 megaakin saadaan täyteen – tuosta vaan – jos sellainen mahdollisuus pelinvalmistajille annetaan.
Niin saadaan. Huvittavaa sinällänsä, että muutkin kuin pelivalmistajat hyötyvät tästä, käyttöjärjestelmästä riippumatta. Pentti Peruskäyttäjä ei ehkä heti, mutta esim Motion voisi olla hyvä kohde ottamaan tästä hyötyä irti. (en ole itse Motion käyttäjä).
Toki mielellään näkisin, että käyttöjärjestelmä ei tarvitsisi paljoakaan muistia vaan jättäisi sen vapaaksi sovelluksille.
Mun maailmassani on hauskempaa.