theinonen kirjoitti:KunkkuJ kirjoitti:theinonen kirjoitti:Tuo uusien autojen näennäisesti parempi turvallisuus on lähinnä kaksiteräinen miekka. Mitä turvallisempi auto sitä varomattomammin ihmiset ajavat siellä liikenteessä, koska luottavat liikaa siihen lisääntyneeseen valheelliseen turvallisuuden tunteeseen. Kun mennään pois taajamanopeuksista niin turvallista autoa ei olekaan.
Eli sinun mielestäsi autojen pitäisi olla vanhoja ja huonoja, että liikenne muuttuisi turvallisemmaksi?
Ei välttämättä, mutta se tärkein turvallisuustekijä on kuitenkin aina siellä kuljettajan korvien välissä. On myös tietty syy miksi niitä törmäystestejä ei tehdä nykyistä isommalla nopeudella. Se on se, että autosta riippumatta tulokset olisivat aina yhtä lohduttomia.
Kyllä minun henkeni pelasti, tai ainakin ehkäisi vakavan vammautumisen, uuden auton törmäysenergiaa absorvoivat rakenteet ja kunnollinen tukevarakeinteinen penkki sivuttais- ja niskatukineen. Siinä kolarissa ei paljoa vaikuttanut minun varovaisuus, tai varomattomuus. Ajoin valtatiella n. kahdeksaakymppiä, kun ykskaks yllättäen eteen tuli stop merkin takaa joku datsunkorolla. Autostani törmäysenergian imi itseensä etupään renkaiden ripustukset, jotka taittuivat auton alle ja etulokasuojat ym, jotka rusinoituivat, sekä ovien sivutörmäyssuojapalkit jotka taipuivat, mutta kestivät. Hyvä penkki esti heilahtamasta vöistâ irti ja niskatuki esti pään retkahduksen. Nykyaikainen auto siis pelasti minut.
Joskus aikoinaan miltei sama tilanne, mutta puolta pienemmällä nopeudella kaupunkialueella, autona oli minulla silloin vanha Taunus. Siinä kolarissa sattui minuun paljon enämpi ja Taunus rusentui keulastaan "hallitsemattomasti" törmäysenergian kohdistuessa suuremmassa määrin kuljettajaan, eli minuun.
Kyllä vanhat autot on kivan näköisiä, mutta kolaritilanteessa ne ovat peltisiä ruumisarkkuja.