Aries kirjoitti:Uusi iMac. Vihdoinkin.
Designin visuaalisesta puolesta plussaa, melkeinpä kaikesta muusta miinusta... MIKSI?
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Moi,
Tämä iMac tuote-esittely oli kyllä mielenkiintoinen tilaisuus seurata netistä. Ilmapiiri esittelyssä oli jotenkin outo. Yleisö ei paljoa taputtanut/hurrannut eikä kamera kuvannut haltioituneita ilmeitä. Phil Schiller vaikutti hieman hermostuneelta ja vaivautuneelta. Uusi iMac tuli yllätyksenä esille näyttämön sivussa, eikä keskellä. Harva taputti, kun Phil kysyi, halutaanko se nähdä. Kaikki markkinointia vähänkään opiskelleet siitä kyllä totesivat, että Apple ei ehkä ollut ihan varma mitä oli esittelemässä. Jos miettii suurimpia tuoteargumentteja, niin niissä ei ollut mitään perusteluita sille, mitä uutta iMac tuo uusille käyttäjille. Vanhoja käyttäjiä kosiskeltiin vertailulla aikaisempaan malliin: enemmän tehoa, paremmat näytönohjaimet. Schiller esitteli iMac:in "ohuuden" melkein epäröiden pitämällä iMac:iä hieman vinossa kameraan, joka tietysti saa sen näyttämään vieläkin ohuemmalta. Kuinka moni yleisöstä taputti sillä hetkellä? iMac:in parjattu "leuka" todettiin vaan rakastettavan osana tuotetta, johon hienosti lasi kiinnittyy.
Omasta mielestäni mielenkiintoista oli yhteneväisyys iPhone 5:sen julkistamiseen. Suurin osa viesteistä oli tekniikkaa ja tuotteen sisäisiä hienouksia. Juttuja, joita massakäyttäjä ei muutaman kuukauden päästä paljoa muista tai arvosta.
Toinen vaihtoehto olisi ollut tehdä pelkkä näyttis ja prosessori upgrade. Varmasti Apple on tehnyt tutkimuksensa ja todennut, että tuo ei lisäisi myyntiä tarpeeksi. Voi olla, että Apple tuli johtopäätökseen, että parempi muuttaa iMac:in formfactoria nyt ja tuoda vuoden päästä Retinaa ja muuta kivaa, mitä huhupalstoilla on jo toivottu samoihin kuoriin.
EDIT:
Firmalla, jonka liikevaihto on noin suuri, on mahdollisuus käyttää parhaat mahdolliset resurssit analysoimaan vaihtoehdot. Ilmiselvästi Apple on päättänyt keskittyä ensisijaisesti siihen, että nykyinen asiakaskunta tekee upgraden. Ja nykyinen asiakaskunta arvostaa juttuja hitsauksesta ja materiaalien saumattomasta yhteensovittamisesta. Miksi noin, sitä me kaikki voimme spekuloida. Onko markkina jo liian fragmentoitunut, uutta asiakaskuntaa ei voida enää tavoittaa, jne. Enpä tiedä. Joku tuostakin joskus kirjan kirjoittaa.
Jos tietokoneen tärkeimmästä markinointitilaisuudessa pitää vetää molekyyliteknologia avuksi, niin en voi välttää mielleyhtymää siihen, kuinka Enron:in hallitus rukoili Jumalalta valaistusta siihen mitä tehdä.
Mikä noista iMac:in uusista ominaisuuksista sisältää jotain uutta, mistä Applella on IPR:iä? En tiedä tarkkaan, kuka omistaa IPR:t siihen, miten hitsipillit laulaa, mutta omasta mielestäni perinteisen tietoteknologian näkökulmasta uudistukset olivat jotain, joka teknologian yleinen kehittyminen tuo mukanaan, eikä sellaista, jota Apple on ollut edelläkävijänä, eli omistaisi siihen IPR:t. Mitään uutta ei tullut näppäimistöön (esim täysimittainen langaton näppis), hiireen (varmasti käytettävyystutkimukset parin vuoden aikana ovat johtaneet johonkin muuhuin kuin taikahiireen) tai trackpad:iin, Ei mitään uutta siihen, miten näyttö saadaan alemmaksi sitä tasoa, mikä ergonomian kannalta olisi parempi.
Kaikenkaikkiaan, jos tätä ajattelee Applen näkökulmasta (jonka tuotekehittelypotentiaali on lähes rajaton, jos Apple vaan näkee markkinapotentiaalin) iMac tuotejulkistus viesti mielestäni sitä, että Applen desktop -markkina on lopunalkua, jos se ei nojaa laptop/pad teknologioihin.
Johannes