Tervehdys pitkästä aikaa! Skoda Rapidiakin kävin nyt ajamassa ja kyllä se on selvästi paljon ajettavampi ja todella paljon hauskempi ajaa kuin konsernisisarensa (uusi Golf = pettymysten pettymys, Audi A3 = onneksi parempi kuin susihuono edeltäjänsä). Rumahan se on mutta ehkä kuitenkin kauniimpi kuin "klassinen" uusi Golf? Kovahko jousitus muttei tunnu silti pompottavan ja värähtävän yhtä pahasti kuin uusi Golf. Paras paketti tuossa (nykyään epämääräisessä Golf-luokassa = kokoluokat ovat mennen talven lumia) tuntuisi olevan Renault Megane koska siinä ohjaus ja erityisesti talvella kaivattu pintapehmeä jousitus ovat nannaa verrattuna esim. uuden Golffin pompotteluun. Toimittajat tietysti kirjoittavat mitä käsketään mutta ei ne meitä autointoilijoita huijaa! Makuja on silti joka lähtöön ja veikkaan ettei monella ole munaa ostaa esim. ranskalaista autoa vaan tyytyvät katsomaan mitä kaikkea hajoaa saksalaisesta/japsista tällä kertaa? Itse ostan vaikka italialaisen jos löydän siitä sellaista sielua mitä itse kaipaan, elämä on liian lyhyt kompromisseihin.
Omalla "haluan" listalla esim. tällaiset autot: Citroen C5 III/DS5/DS4, Peugeot 208 GTI/RCZ/508 sedan, Renault Megane III, Alfa Romeo Guilietta. Ajanut olen miltei kaikkia automalleja mitä Suomesta löytyy ja huomannut ettei rahalla ainakaan parempia autoja (omaan makuun) saa. Tehokas moottori auttaa myös häivyttämään koeajoilla autojen huonot puolet pois, nämä tulevat yleensä pidemmällä koeajorupeamalla sitten vastaan (kun adrenaliinitaso ei enää nouse samalla tavalla). Jokainen automalli on nykyään yksilöllisesti säädetty joten vain yhden mallin koeajo ei riitä siihen että autoa voi kehua taivaisiin tai haukkua maan rakoon. Esim. tuosta Peugeot 208:sta on ainakin 5 eri tavalla säädettyä alustaa olemassa. Uudessa Golffissa taas rengasmelua edelleen riittää ja (laatuvaikutelma-) muovit nitisi ja natisi (edeltäjässä suht normaali ominaisuus) mutta ehkä oli vain yksilössä vika? Laatuvaikutelma on muutenkin ihan siperiasta, eli yksilöllistä. Todellista laatua ei automaailmassa tunneta, sitä ei saa edes Japanista enää.
PS. Kävi naapuri pelastamassa tyttärensä kun ei uudehko Toyota suostunut lähtemään pakkasella käyntiin. Apuun hän riensi heidän 4 vuotta viattomana palvelleella Peugeot 307 SW:llä (uusin facelift mitä siitä tuli?).