Tutut siinä varmaan vain vilkuttelivat toisilleen!Hulkman kirjoitti:Sunnuntaiajelua.
..käsimerkkejä oli havaittavissa. Kummassakin autossa naiskuski.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Viesti Kirjoittaja arisel »
Tutut siinä varmaan vain vilkuttelivat toisilleen!Hulkman kirjoitti:Sunnuntaiajelua.
..käsimerkkejä oli havaittavissa. Kummassakin autossa naiskuski.
Viesti Kirjoittaja arisel »
Eli oikeasti peltikolarin aiheutti taas kerran joku takapuoli.Ulosajaneen henkilöauton perässä ajanut kuljettaja jarrutti huomatessaan onnettomuuden. Hänen takanaan ajanut kolmas kuljettaja ei ehtinyt reagoida, vaan törmäsi ensimmäiseksi jarruttaneen auton perään.
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Viesti Kirjoittaja arisel »
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
Ylempänä, tuskin ilta-sanomista:arisel kirjoitti: Mainitsinko kokoomuksen? Pahoittelen, mutta tuo on lainaus Ilta-Sanomista - palautteen kokoomuksen maininnasta voit osoittaa sinne.
Ennen Kokoomuksen hallitustaipaleen alkua jokaisen potentiaalisen rattijuopon lähellä kierteli yksi poliisipartio eikä kukaan päässyt loukkaamaan itseään. Oi niitä aikoja. Nyt ei auta kuin toivoa, että syntiset tappavat itsensä kivuliaalla tavalla liikenteessä. Toivottavasti ovat niitä pahoja riistäjäkapitalisteja, jotka eivät tee Oikeaa Työtä TM.Eikä poliisia tietenkään näy, koska poliisit on säästetty pois liikenteen valvonnasta. Mutta tätähän kokoomus haluaakin.
Viesti Kirjoittaja arisel »
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Viesti Kirjoittaja Hulkman »
Viesti Kirjoittaja Don MC »
Viesti Kirjoittaja redhat »
Viesti Kirjoittaja arisel »
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
-------------------------------redhat kirjoitti:Tuossa Saabissa autovero eli päästömaksu on n. 190e / vuosi...
Viesti Kirjoittaja vemssi »
Tarkistuslaskenta on helppo suorittaa käyttämällä valtion itsensä käyttämiä suureita käyttäen. Trafin tilastoista voidaan katsoa, että esim. vuonna 2010 vuotuinen ajosuorite Suomessa oli 53,8 miljardia kilometriä. VM:n tilastoista taas tiedetään, että auto- ja ajoneuvoveroa kerätään vuodessa 1,8 miljardia euroa. Nyt siis tuo 1,8 miljardia euroa pitäisi saada kerättyä 53,8 miljardin ajokilometrin polttoaineista. Siis 1,8 Mrd € / 53,8 Mrd km = 0,033 € / km. Siis 3,3 eurosenttiä. Tässä valossa esitetty 6 cnt on todellakin tuplavero nykyiseen verrattuna.Don MC kirjoitti:Kyllä on oikea aivopieru päässyt taas Shellin pojalta. Artikkelissa Autoliiton edustaja kertoo, että auto- ja ajoneuvoveroja kannetaan vuosittain noin 1,8 miljardia euroa. Autoa kohden se on keskimäärin 550 euroa vuodessa. Artikkelissa kerrotaan myös, että autoilla ajetaan Suomessa keskimäärin 16000km vuodessa. Noniin, nyt pitäisi olla helppo laskea.
Edelleen Trafin tilastoista nähdään, että vuonna 2008 Suomessa kulutettiin 3,9 miljardia tonnia (tie)liikennepolttoaineita, joka on 4,641 miljardia litraa (1 kg bensiiniä on 1,19 litraa – unohdetaan polttoöljyt ja kuvitellaan kaikki bensaksi). Siis 1,8 miljardia euroa pitäisi saada kerättyä myymällä 4,641 miljardia litraa polttoainetta. Se tekee 0,39 euroa per litra.Don MC kirjoitti:Jos oikeasti haluaa tasapuolisesti ja helposti kerätä autoilijoilta 550€/vuosi, niin pitää nostaa polttoaineveroa. Jostain luin, että keskivertoauto kuluttaa 7,4 litraa satasella (yhdistetty ajo). 16000km:n keskivertoajolla tuo tekee 1184 litraa vuodessa. 550€ jaettuna 1184 litralla tekee rapiat 46 senttiä litralta. Sen verran pitäisi bensan hintaa nostaa.
Hyvä arvaus.Don MC kirjoitti:Tai no, ei nyt oikeasti niin paljoa. Pitää nimittäin muistaa, että auto- ja ajoneuvoverot jäävät pois, ja silloin poistuu myös niihin liittyvä raskas byrokratia. Joku 35 senttiä litralta olisi ehkä osuvampi arvaus. Tämä tarkoittaisi että litra nousee about 1,65€ => 2€.
Käytännössä ainoa tarvittava asia olisi asetuksen muutos, ei mitään muuta.Don MC kirjoitti:Ja se on valtiolle ilmaista. Polttoaineveron keräyssysteemi on jo olemassa ja sitä on suht halpa ylläpitää.
Eiköhän tämä vero ole tässä vain keppihevosena. Valtaapitävät tietävät, että auto- ja ajoneuvoveroja vihataan ja että niistä yleisesti halutaan eroon. On siis helppo kätkeä todelliset syyt verotuksen muuttamisen taakse. Jokainen voi tykönään miettiä mihin valtiovalta voisi käyttää reaaliaikaista kaikkien ajoneuvojen sijaintitietoa…Don MC kirjoitti:EDIT: Niin, ja unohtui melkein sanoa että ongelmiahan siitä syntyy jos jokaista autoa aletaan kyttäämään GPS:llä. Arvata saattaa, että ihmiset sabotoisivat laitteita minkä ehtivät ja muutenkin nousisi älämölö valtion suorittamasta kyttäilystä.
Viesti Kirjoittaja vemssi »
Johan tuo 40 tkm tulee helposti ihan normiajelunakin, jos on vähänkin pidempi työmatka.redhat kirjoitti:Mites jakeluautot, pulla-autot, taksit ym. kaupunkialueella suhaavat? Vuodessa tulee helposti se 40tkm, autovero about 2500 euroa vuodessa.
Viesti Kirjoittaja Don MC »
Viesti Kirjoittaja redhat »
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Jep. Lisäksi kaikki eivät halua ostaa uutta autoa vaikka siihen olisikin varaa. Auto on rahallisesti aina huono sijoitus ja uusi auto vielä huonompi. Käytettynä löytyy monesti (ainakin Saksan markkinoilta) sellaisia helmiä hankintahintaansa nähden että uusi auto ei pärjää ainakaan minulla kilpailussa mitenkään.redhat kirjoitti:Mites sitten ne joilla ei ole varaa ostaa uutta autoa?
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
----------------------tuomas92 kirjoitti:Käytettynä löytyy monesti (ainakin Saksan markkinoilta) sellaisia helmiä...
Viesti Kirjoittaja CrashDummy »
redhat kirjoitti:Mites sitten ne joilla ei ole varaa ostaa uutta autoa?
He osallistuvat tietenkin uusien autojen ostotalkoisiin rahallisesti, saamatta mitään hyötyä itselleen.redhat kirjoitti:Mites sitten ne joilla ei ole varaa ostaa uutta autoa?
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
-----------------CrashDummy kirjoitti: Enkä kyllä mitenkään ymmärrä sitä auton ulkomailta hakemisen autuutta ja valittamista tuontiautojen veroista. Mihin oikeudenmukaisuuteen perustuu se, että ulkomailta tuodun auton veron pitäisi olla pienempi kuin mikä on Suomesta uutena ostetussa?
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
En sinänsä puolustellut nykyistä systeemiä. Totesin vain, että tuo kilometreihin perustuva järjestelmä ei minusta(kaan) ole ainakaan tuollaisenaan hyvä.khaosaming kirjoitti:Eikös väliaikainen autovero (hankintaverotus) ole ollut suomalaisten suurin harminaihe yli 50 vuotta? Nyt kun siitä ollaan pääsemässä, tulee ikäväGood riddance, sanon mä.
Minusta tuo tekee ko. toiminnasta vain entistä kannattavampaa (tai sitten olen ymmärtänyt pahasti väärin. Saksalaisilla autoilla on niiden sikäläiseen myyntihintaan suhteutettuna ajettu paljon vähemmän ja ne ovat paremmassa kunnossa kuin suomalaisilla teillä koko pienen ikänsä kulkeneet sisaruksensa.khaosaming kirjoitti: Jos tai kun autovero poistuu, ei enää kannata lähteä Saksaan hakemaan romua Suomen teille. ---
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
----------------------tuomas92 kirjoitti:Saksalaisilla autoilla on niiden sikäläiseen myyntihintaan suhteutettuna ajettu paljon vähemmän ja ne ovat paremmassa kunnossa kuin suomalaisilla teillä koko pienen ikänsä kulkeneet sisaruksensa.
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Minusta tämä oli asiaton kommentti. Kuka tahansa voi halutessaan itse mennä paikan päälle toteamaan tilanteen. Ja mitä ihmeen väliä sillä on, kelpaako jokin auto saksalaisostajalle vai ei? Eiköhän enemmän ole merkitystä sillä, mitä itse on etsimässä ja löytääkö mieleisensä. Ja siis selvennyksen vuoksi, kun puhuin auton tuonnista Saksasta, en tarkoittanut mitään Suomessa toimivan välittäjäfirman käyttöä, vaan sitä, että hoidetaan homma itse alusta loppuun.khaosaming kirjoitti: Puhut kuin nigerialainen autojobbari.
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
------------------tuomas92 kirjoitti:Ja mitä ihmeen väliä sillä on, kelpaako jokin auto saksalaisostajalle vai ei?
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Kelpaisi minullekin. Mutta se kulutus mitä ne autot kokevat täällä verrattuna Keski-Eurooppaan tekee edelleen eroa, vaikka hinnat laskisivatkin.khaosaming kirjoitti:Minä haluan nähdä ajan, jolloin suomalainen autoilija tai moottoripyöräilijä tai skootteristi voi halutessaan ostaa hyvän ja edullisen kulkuvälineen Suomesta tarvitsematta pokkailla Saksan suuntaan.