Kuluttajansuojalaki antaa kuluttajalle paremman "takuun" kuin mitä kauppiaiden lupaama (yleensä) yhden vuoden takuu. Kuluttajansuojalain 5 luvun, 12 §:n pykälä ja 5. momentti toteaa:
5) kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa.
Eli tarkoittaa suunnilleen sitä, että kuluttaja voi olettaa esim. television kestävän yli vuoden. Jos televisio simahtaa vaikkapa vuoden ja neljän kuukauden kuluttua takuun ollessa vuoden, niin takuu kyllä kattaa sen. Myyjät kyllä yrittävät aina vedota takuuseen, eivätkä välttämättä edes tiedä kuluttajasuojalain antamasta turvasta kuluttajalle.
Itselläni on useita esimerkkejä siitä, kun olen marssinut liikkeeseen takuuajan jälkeen ja vaatinut tuotteen korjaamista tai korvaamista vastaavaan tuotteeseen. Muistan viime aikoina vaihtaneeni tietokoneen emolevyn (paukahti vuosi ja kolme kuukautta toimittuaan) sekä ADSL, WLAN boxin joka simahti myös noin vuosi ja 4 kk toimittuaan. Molemmilla kerroilla sain kyllä vääntää saadakseni takuukorjauksen. Ensimmäinen kommentti oli, että takuu on valitettavasti mennyt umpeen. Monesti isommilla liikkeillä tällaiset takuuasiat hoituvat helposti, sillä ainakin hieman korkeammassa asemassa olevat henkilöt ovat joutuneet toimimaan vastaavanlaisissa takuuasioissa. Liikkeellä on takuuasioissa vastuu korjata tuote tai jos se on mahdotonta vaihtaa tuote vastaavaan. Eli ei ole automaatio saada "uutta" tuotetta tilalle.
Monesti tuo kuluttasuojalain antama turva liittyy siihen, että mikä on sellainen aika, minkä kuluttaja voi uskoa tuotteen hyvin toimivan. Esimerkkinä vaikka tuo televisio; kun Kalle Kuluttaja kävelee kodinkoneliikkeeseen ostamaan televisiota niin hänen pitää voida uskoa, että hänen ostamansa televisio kestää pidempään kuin tuon vuoden. Eli tuotteen rikkoutuessa kysy itseltäsi: Olisiko tämän pitänyt kestää pidempään?
Gigantti on keksinyt tehdä asialla bisnestäkin... He myyvät pidennettyä takuuaikaa tuotteille. Monesti kuluttaja tosin saa tuon saman turvan ilman maksuakin
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Lisää infoa aiheesta löytyy http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/ ... lmf=0&id=0
Sieltä pitäisi löytyä myös oikeuskäytäntöä asiasta. (En ole 100% varma...)
Onko muilla kokemuksia asiasta?