pallo kirjoitti:
Mikä logiikka tukee kannettavan tietokoneen käyttöä, jos lähtee reissuun akku 60 pinnaa ladattuna?
Et ymmärtänyt ehdotustani. Ehdotin, että OS X:ään pitäisi kirjoittaa softa niitä varten, jotka pitävät läppäriään usein piuhassa kiinni. Tämä softa estäisi akun lataamisen täyteen, mutta toisaalta hyödyntäisi pelkästään verkkovirtaa 60% kapasiteetin saavutettuaan, joten akut säilyisivät huomattavasti paremmin. Tuo softa ei estäisi sitä, että yhtä nappia painamalla lähtee akku latautumaan 100% asti. Tuo olisi ihan jokaisen itse valittavissa. Jos siis meinaa reissuun lähteä, eikä sielläkään ole verkkovirtaa tiedossa, niin sitten voi ihan itse päättää ladata akun täyteen. Yksinkertaista.
pallo kirjoitti:
Tässäkään jonkun muutaman yksilön kokemukset eivät käytännössä merkitse mitään, jos vertaa yleisiin ohjeisiin ja akkujen fyysisiin/kemiallisiin toimintoihin, joita voi noudattaa tai olla noudattamatta.
Muutaman kokemukset eivät varsinaisesti merkkaa, mutta tieteellinen tutkimus - joka perustuu aivan toisenlaisiin tiedonhankintamenetelmiin - merkkaa. Itse kerroin omista kokemuksistani lähinnä siinä mielessä, että ne nimenomaan ovat tuon em. tieteellisen tutkimuksen kanssa yhdensuuntaisia ja tukevat edelleen tuon tutkimuksen tuloksia.
Uuni kirjoitti:
Joo, siis tuohan tarkoittaa ainoastaan sitä, että jos sen akun on mennyt lataamaan "virheellisesti" 100% asti, ei pitäisi enää olla lisähaittaa siitä, että konetta pitää laturissa kiinni silloin kun kone on pois päältä.
Silti lähtökohta on tuon artikkelin mukaan se, että akkua ei pitäisi ladata täyteen vaan ainoastaan 80% kapasiteetista.
pallo kirjoitti:
Miten eroaa koneen pitäminen kiinni latausjohdossa sen ollessa käytössä tai ei? Ei mitenkään. Akku ei lataudu edelleenkään 95-100% tilassa sen kerran saavutettuaan 100%, joten kone toimii verkkovirralla niin kauan kun varaus laskee alle 95% uudestaan.
Niin siis eihän se eroakaan tuossa suhteessa, mutta se damage on jo ikäänkuin tehty. Mikäli haluaa akun kestävän pitkään, ei akkua tulisi ladata täyteen ollenkaan.