Kiitti linkistä. Repesin tälle: "So Gates started stealing other peoples research and ripping off other peoples designs"eskofot kirjoitti:GEMin tuhosta täällä:
http://www.mackido.com/History/History_DrDos.html

Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Kiitti linkistä. Repesin tälle: "So Gates started stealing other peoples research and ripping off other peoples designs"eskofot kirjoitti:GEMin tuhosta täällä:
http://www.mackido.com/History/History_DrDos.html
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Jep. Asia ei tuon perusteella ratkennut kumpaankaan suuntaan.NOx kirjoitti:http://www.kotus.fi/julkaisut/ikkunat/2 ... 4_19.shtmlRepe Ruutikallo kirjoitti:Jos sanaa ansio tosiaan voi oikeakielisesti käyttää siten kuin Wiio ja NOx tässä tekevät, myönnän erheeni nähtyäni todisteet. Siihen saakka särähtää korvaan.
"Ansiosta-sanan käyttöön liittyvä myönteisyyden vaatimus johtuu kantasanasta ansio. Sen merkitykset ovat positiivisia: ’saavutus, aikaansaannos, jotakin asiaa edistävä seikka, meriitti’. Vaikka ansiosta on jo itsenäistynyt omaksi sanakseen – melkein takia- ja vuoksi-sanojen synonyymiksi – jotakin kantasanan ansio merkityksestä vielä on jäljellä: positiivisuus."
Lue mieluiten koko artikkeli. Esimerkkejä sanan käytöstä on arkipäivän lehdissä ja kirjallisuudessa.
Viesti Kirjoittaja telegram »
"Ansiosta" elää postpositiona tai sellaisen tapaisena jo erillään kantasanastaan ansio-substantiivista. Toinen vastaava postposition tapainen on "johdosta", ja se on jo tosi etäällä johto-sanasta. Ansiosta-sanan käytöstä olen samaa mieltä kuin sinäkin, se on vakiintunut kuvaamaasi käyttöön, vaikka lainsäätäjähän se oikeasti tuotakin lakia muutti paremmaksi ja siitä ansioitui.telegram kirjoitti:Esimerkki: Lainmuutoksen ansiosta hakemusasioiden käsittely on nopeutunut. Sanaa 'ansiosta' ei voi tässä suoranaisesti korvata sanalla 'takia', sillä tällöin laimennetaan lauseen positiivista sävyä.
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Köh – avain tässä on se että – kuten sanoin – Wiiolle PC on yhtä kuin tietokone eli sanoessaan että yhdenmukaisuus oli Windowsin ansio niin se tarkoitti että yhdenmukaisuus oli GUI:n ansio.Repe Ruutikallo kirjoitti:Jep. Asia ei tuon perusteella ratkennut kumpaankaan suuntaan.
Viesti Kirjoittaja NOx »
Vakiintumisen tila selviää kirjoittamalla googleen haun tyyliin "Applen ansiosta" tai "Applen ansio". Esimerkkejä tulee enemmän kuin kukaan jaksaa kahlata, tässä yksi Tietokone-lehden arkistosta:telegram kirjoitti:Kieli muuttuu käytön myötä. Voi olla, että ajan oloon Wiion käyttämä, puhekielessä tyypillinen tapa vakiintuu ihan viralliseksikin -- ellei jo ole sitä.
NIin, olen mä lukenut ja kuullut mitä merkillisintä suomea, mutta ei se siitä välttämättä oikeaa tee että joku sitä käyttää niin kuin käyttää. Jopa vakavassa kaunokirjallisuudessa on joskus tullut vastaan niin kamalaa kieltä (ei tehokeinona vaan kirjoittajan ilmeisen tietämättömyyden ja taitamattomuuden seurauksena) että ei vain jaksa lukea.NOx kirjoitti:En ymmärrä ollenkaan miten tämän sanan käyttötarkoitus voi olla epäselvä. En ymmärrä sitäkään jos joku sanoo ettei ole kuullut tai lukenut sanaa käytettävän kuten Wiio teki.
Viesti Kirjoittaja NOx »
Ehkä lopetamme tähän. Sanon vain että on aika rankkaa syyttää Wiion kirjoittaneen epäselvän ja tulkinnanvaraisen lauseen. Itse olen sitä mieltä että tarvittaessa Wiion kädet kirjoittavat selkokieltä vielä silloinkin kun aivotoiminta on jo lakannut.Repe Ruutikallo kirjoitti:Toki minä ymmärsin (ainakin omalla tavallani) mitä Wiio tarkoitti, kuten varmaan on jo selvinnyt. Microsoftille kuuluu ansio siitä, että se kehittämällä Windowsin loi erilaisille sovelluksille yhtenäisen käyttöliittymän.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”