Voi jos vain olisin L:ilä saanut...Jepe kirjoitti: Mikäli joku arvosana on hilkulla olla I->A tai A->B niin se voidaan kompensoida mikäli on muista esim. reaalista saanut äLliä tai vähintään Eitä.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Viesti Kirjoittaja juuhanna »
Voi jos vain olisin L:ilä saanut...Jepe kirjoitti: Mikäli joku arvosana on hilkulla olla I->A tai A->B niin se voidaan kompensoida mikäli on muista esim. reaalista saanut äLliä tai vähintään Eitä.
Viesti Kirjoittaja CaptainNapalm »
Ihan kaikkia ei kai tarvitse läpäistäkään. Nelosiakin saa joukossa olla. Vai miten on nykyään?juuhanna kirjoitti:Jaajaa? Eli onkos tämä taas näitä yleisiä salaisuuksia joista ei puhuta ääneen?CaptainNapalm kirjoitti: Kaikista kirjoitettavista aineista ei tarvitse saada hyväksyttyä. Itse kirjoitin I- ruotsista vähän prostestimielellä. Sain lakkini, kun muissa aineissa oli sitten niitä älliä riittävästi. En vain muista enää miten ne säännöt menee eikä niistä minunkaan aikana juuri kerrottu kirjoittajille. Varmaan taktikoinnin pelossa. Kertokaas, jotka olette lähempänä kirjoituksia, miten ne säännöt nykyään menee.
Ja siis mun tapauksessa se ei ollut edes pelkästä yo-kirjoituksesta kiinni vaan myös pakollisten kurssien läpäisemisestä joka tuntui lähestulkoon mahdottomalta, osittain varmaan vuosien aikana syntyneestä inhosta kyseisiä tunteja kohtaan.
Viesti Kirjoittaja Karive »
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Tarkoititko että voit antaa tunteja?Karive kirjoitti:Jos joku haluaa keskustella kieliopinnoista voimme jatkaa yksityisviesteillä.
Viesti Kirjoittaja NeNithelo »
Viesti Kirjoittaja Maza »
Ei se pelkkää sattumaa ole. Maailman suurin markkinatalous ja suurvalta on englanninkielinen. Kyse on tietysti Yhdysvalloista. Kun perustuslakia sinne reilut 200 vuotta sitten kirjoitettiin, äänestettiin virallisesta kielestä. Englanti voitti, ranska jäi niukasti toiseksi. Espanjakin taisi olla mukana äänestyksessä. Mutta pienestä oli kiinni, ettei me kaikki opiskeltaisi ranskaa.mikas kirjoitti:On kai ihan sattumaa että englanti on ns. yleiskieli - miksei vaikka kiina, kun kiinalaisia on niin paljon?
Viesti Kirjoittaja To_Ok »
Viesti Kirjoittaja iHanaa »
Ruotsi on pakollinen, koska poliitikot ovat niin sopineet. Faktat aiheestaa saa joku muu kaivaa, itseä ei ihan niin paljon kiinnosta, enkä ulkomuistista viitsi tähän mitään faktoja heittää, kun ne todennäköisesti menis kuotenkin väärin.To_Ok kirjoitti:Jos suurinta osaa opiskelijoista ei kiinnosta ruotsin kieli eikä suurin osa tule sitä ikinä käyttämään, niin miksi ihmeessä se on pakollista?
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Harva venäläinen sitä olettaa että hänen kieltään osataan, kuten ei ranskalainenkaan – muuta kuin kotimaassaan. Venäjää ja ranskaa olenkin suomessa tarvinnut yhtä usein kuin ruotsia.NeNithelo kirjoitti:Saksalaisia turisteja liikkui kesällä eteläisessä-savossa yllättävän paljon, vaikkakin venäjä voisi täällä olla hyödyllisintä...
Viesti Kirjoittaja sieda84 »
Lingvistiskronolooginen mielenkiintoni heräsikin tästä. Milloinkahan se amerikanenglanti muodostui defacto-standardiksi ? Villinlännen aikaan ? Industrialismi kenties? Kaupansanastohan se kai oli, joka tähän vaikutti eniten ? Kuinka ihmeessä Ameriikoissa pärjättiin ennen kuin kieli oli valittu ? Ampumalla tietenkin, mutta miten noin muuten rauhanomaisesti. Kansojen sulatusuunihan se oli. Ugh.Maza kirjoitti:Ei se pelkkää sattumaa ole. Maailman suurin markkinatalous ja suurvalta on englanninkielinen. Kyse on tietysti Yhdysvalloista. Kun perustuslakia sinne reilut 200 vuotta sitten kirjoitettiin, äänestettiin virallisesta kielestä. Englanti voitti, ranska jäi niukasti toiseksi. Espanjakin taisi olla mukana äänestyksessä. Mutta pienestä oli kiinni, ettei me kaikki opiskeltaisi ranskaa.mikas kirjoitti:On kai ihan sattumaa että englanti on ns. yleiskieli - miksei vaikka kiina, kun kiinalaisia on niin paljon?
Viesti Kirjoittaja Tuurihaukka »
No ei tietenkään osaa, kun ei Ruotsissa ole pakkosuomea. Ainakin mun mielestä olis tosi siistiä, jos ruotsalaiset osais jonkin verran suomea ja mä ruotsia.since86 kirjoitti:Pakkoruotsi kunniaan. Kyllä sitä on huomattavasti siistimpää kun sä osaat ruotsia ja ruotsalaiset ei osaa suomeaPaljosta olisin jäänyt paitsi jollen ois ruotsia osannut.
Viesti Kirjoittaja Jepe »
Tähän voisin kanssa yhtyä. Se meinaan OLIS hienoo jos ruotsalaiset osais suomee, edes vähän. Ja miksei Ruotsis olis pakkosuomee kun olihan Suomi Ruotsin alaisuudessa ties kuinka kauan ennen ku ne joutu luovuttaan Suomen Venäjälle.Tuurihaukka kirjoitti:No ei tietenkään osaa, kun ei Ruotsissa ole pakkosuomea. Ainakin mun mielestä olis tosi siistiä, jos ruotsalaiset osais jonkin verran suomea ja mä ruotsia.since86 kirjoitti:Pakkoruotsi kunniaan. Kyllä sitä on huomattavasti siistimpää kun sä osaat ruotsia ja ruotsalaiset ei osaa suomeaPaljosta olisin jäänyt paitsi jollen ois ruotsia osannut.
Tällä analogialla Venäjällä (Ja Neuvostoliitossa muinoin) ei muuta ehdittäisi opiskelemaan, kuin kieliä.Jepe kirjoitti:Ja miksei Ruotsis olis pakkosuomee kun olihan Suomi Ruotsin alaisuudessa ties kuinka kauan ennen ku ne joutu luovuttaan Suomen Venäjälle.
Viesti Kirjoittaja tBa »
Arvostan älliäsi, mutta kyllä se kompensaatiosääntö ainakin esitettiin meille oikein kädestä pitäen. Ehkä se ruotsinkielisten valtaa pitävien mafia oli siinä vaiheessa vähän höllentänyt.CaptainNapalm kirjoitti: Kaikista kirjoitettavista aineista ei tarvitse saada hyväksyttyä. Itse kirjoitin I- ruotsista vähän prostestimielellä. Sain lakkini, kun muissa aineissa oli sitten niitä älliä riittävästi. En vain muista enää miten ne säännöt menee eikä niistä minunkaan aikana juuri kerrottu kirjoittajille. Varmaan taktikoinnin pelossa. Kertokaas, jotka olette lähempänä kirjoituksia, miten ne säännöt nykyään menee.
Viesti Kirjoittaja CaptainNapalm »
Tekikö hyväätBa kirjoitti:Arvostan älliäsi, mutta kyllä se kompensaatiosääntö ainakin esitettiin meille oikein kädestä pitäen. Ehkä se ruotsinkielisten valtaa pitävien mafia oli siinä vaiheessa vähän höllentänyt.CaptainNapalm kirjoitti: Kaikista kirjoitettavista aineista ei tarvitse saada hyväksyttyä. Itse kirjoitin I- ruotsista vähän prostestimielellä. Sain lakkini, kun muissa aineissa oli sitten niitä älliä riittävästi. En vain muista enää miten ne säännöt menee eikä niistä minunkaan aikana juuri kerrottu kirjoittajille. Varmaan taktikoinnin pelossa. Kertokaas, jotka olette lähempänä kirjoituksia, miten ne säännöt nykyään menee.
Minä kannatan lämpimästi muuten pakkobiologian poistamista. Itse opettelin aikoinani kaikki Mengelen risteyttämissäännöt enkä niitä ole kuuna päivänä tarvinnut. Englantia sen sijaan tarvitsen koko ajan.
Kannatan lämpimästi lisäksi pakkohistorian poistamista. Itse opiskelin sitä, kirjoitin reaalissa historioilla ja uskonnolla ällän mutta huomasin tulleeni huijatuksi: Kukaan ei ole kertaakaan kysynyt minulta Pähkinäsaaren rauhan vuosilukua, Täyssinän rauhan tapahtumia, Suomen suurruhtinaskunnan autonomia-aseman erikoisuuksia tahi muita siihen liittyvää. Sen sijaan englantia olen kommunikaatiossani käyttänyt usein.
Kannatan lämpimästi myös pakkouskonnon poistamista. Kirkossa en ole kertaakaan käynyt sitten rippikoulun, ja yleisesti oman historiallisen perintönsä tunteminen on täysin menneen maailman juttuja. Englantia joudun nykyään opinnoissani käyttämään päivittäin.
Entä sitten pakkomatematiikka? Sitä en ymmärrä ruotsiksi saati englanniksi. Derivaatan saivat päähäni mutteivät sieltä pois. Senkin runttasin lyhyenä läpi B:nä. Englanti sen sijaan, siinä on sitä jotain...
Kannatan lämpimästi myös pakkokuvaamataidon poistamista. Minun mielestäni minkäänlaiset tasapäistävät taide-elämykset tai muut vastaavat lässytykset eivät kuulu modernin koulujärjestelmän piiriin. Englantia sen sijaan tarvitaan.
Pakkokemia se vasta riesa oli. Minä osaan laskea moolimassoja, muistan kemiallisia merkkejä ulkoa ja siihen se sitten jääkin. Tähän saavutukseen tuhlattiin yhteiskunnan varoja järjettömästi. Englanti sen sijaan on tulevaisuuden valtakieli!
Pakkoäidinkieli on kyllä pahin kaikista. Että monta vuotta ihmisille opetetaan sanaluokkia (käsi sydämelle, kuinka moni teistä lauseenjäsentää vapaa-aikoinaan?) kongruensseja tai partisiippeja. Mitä käsittämätöntä tuhlausta. Tai että ihmisten oletettaisiin ymmärtävän itseään ja kulttuuriaan. Sen sijaan englanti, se se ratkaisee..
Oikeastaan koko pakkokoulu on ihan pers_eestä. Mitä jos vaan kaikki heitettäisiin Itämereen kaikki se mitä me sanomme sivistykseksi- sisältäen kielitaidon, mietettäisiin mitä me oikeasti tarvitsemme ja mikä on pelkkää haihattelua, tasapäistämistä ja muuta demokraattista skeidaa menisimme peltoon pyörimään pas_kassa ja röhkimään englanniksi?
Viesti Kirjoittaja tBa »
KieltämättämCaptainNapalm kirjoitti: Tekikö hyvää
Viesti Kirjoittaja blues »
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Etkö nyt kuitenkin sorrahtanut samaan kuin kielen fanaattiset vastustajatkin?tBa kirjoitti:Ruotsin kieli on osa yleissivistystä ja tämän maan historian tuntemista. Yhtälailla kun ihmisen täytyy osata tehdä tiliä kuluneesta 2000 vuodesta, täytyy myös ymmärtää niitä kielellisiä voimasuhteita, kieleen yllättävästikin liittyvää kulttuurihistoriaa ja sen avulla rakentuvaa identiteettiä.
Amen! Ei ole mitään järkeä opettaa monta vuotta jotain lauseenjäsennystä ja sitten myöhemmin on osattava genetiivi, partitiivi sun muut ULKOA! Kuka semmoista oikeasti tarvitsee? "Hei kato, tossa on genetiivi ja oih kato, illatiivi!"tBa kirjoitti:Pakkoäidinkieli on kyllä pahin kaikista. Että monta vuotta ihmisille opetetaan sanaluokkia (käsi sydämelle, kuinka moni teistä lauseenjäsentää vapaa-aikoinaan?) kongruensseja tai partisiippeja. Mitä käsittämätöntä tuhlausta. Tai että ihmisten oletettaisiin ymmärtävän itseään ja kulttuuriaan. Sen sijaan englanti, se se ratkaisee..
Saaks röhkiä japaniks?tBa kirjoitti:...menisimme peltoon pyörimään pas_kassa ja röhkimään englanniksi?
Minä tulkitsin tBa:n kirjoituksen sarkasmiksi. Kyse on kuitenkin sivistyksestä. Mitä koulussa sitten pitäisi opettaa? Englantia tietenkin. Ja jotain, josta on oikeasti hyötyä, vaikka ruoanlaittoa, autonkorjausta, ikkunoiden pesua ja liikennesääntöjä. Niinkö? Ei minusta. Lukio on yleissivistävä laitos, ja sellaisena pysyköön.Tuurihaukka kirjoitti:Amen! Ei ole mitään järkeä opettaa monta vuotta jotain lauseenjäsennystä ja sitten myöhemmin on osattava genetiivi, partitiivi sun muut ULKOA! Kuka semmoista oikeasti tarvitsee? "Hei kato, tossa on genetiivi ja oih kato, illatiivi!"tBa kirjoitti:Pakkoäidinkieli on kyllä pahin kaikista. Että monta vuotta ihmisille opetetaan sanaluokkia (käsi sydämelle, kuinka moni teistä lauseenjäsentää vapaa-aikoinaan?) kongruensseja tai partisiippeja. Mitä käsittämätöntä tuhlausta. Tai että ihmisten oletettaisiin ymmärtävän itseään ja kulttuuriaan. Sen sijaan englanti, se se ratkaisee..Järkevämpää ois harjotella pikkusen oikeinkirjotusta muutama kerta vuodessa ja jättää se turha skeida pois siitä.
Viesti Kirjoittaja tBa »
Hm. Samalla minäkin voisin vaihtaa oman historiani oma suuntautumistani/maantieteellistä asemaani paremmin palvelevaan historiaan. Vai voinko? Nykyinen tendenssi jälkiteollisissa maissa on kovin individualistinen ja näkökulma omaan historiaan hämärtyy helposti- valitettavasti (tai meidän suureksi onneksemme) kulttuuri ja sen historia ei ole mikään supermarket josta jokainen voi valita mitä huvittaa ja ajattelee tarvitsevansa.eskofot kirjoitti:Etkö nyt kuitenkin sorrahtanut samaan kuin kielen fanaattiset vastustajatkin?tBa kirjoitti:Ruotsin kieli on osa yleissivistystä ja tämän maan historian tuntemista. Yhtälailla kun ihmisen täytyy osata tehdä tiliä kuluneesta 2000 vuodesta, täytyy myös ymmärtää niitä kielellisiä voimasuhteita, kieleen yllättävästikin liittyvää kulttuurihistoriaa ja sen avulla rakentuvaa identiteettiä.
Kulttuuri muuttuu, minusta nykyään olisi ihan perusteltu tarve saada vaihtaa ruotsi halutessaan johonkin muuhun, omaa suuntautumista/maantieteellistä asemaa paremmin palvelevaan kieleen.
Latina ja saame ovat merkityksellisiä kieliä. Suomen historia nivoutuu kuitenkin paljon tiiviimmin yhteen ruotsin kuin latinan kanssa- saame taas on sen verran eri kulttuuripiiriä että historian kautta sen opetusta on vaikea perustella.eskofot kirjoitti:Yrität sanoa että ruotsi on yleissivistystä. Ei minusta. Sen enempää kuin esim. saamekaan. Minä olisin koska tahansa vaihtanut ruotsin koulussa esimerkiksi sivistyskieli latinaan.
Eikö sekin ole hienoa että nämä poliittiset päätökset joilla resursseja (Veronmaksajien rahoja- ne on kaikki pois sotaveteraaneilta!!!) näin tuhlataan ovat peräisin useamman sadan vuoden takaa? Minusta se on loistavaa- osa kansakunnan tarinaa!eskofot kirjoitti: Tämä on resurssien tuhlausta, poliittisten päätösten takia, ei muuta.
Kyllä mun mielestä voisi ihan oikeasti karsia äidinkielen opetusta, mutta muu saa jäädä. Autonkorjauksen, ikkunoiden pesun ja liikennesääntöjen opettelemiseen on omat laitoksensa.Maza kirjoitti:Minä tulkitsin tBa:n kirjoituksen sarkasmiksi. Kyse on kuitenkin sivistyksestä. Mitä koulussa sitten pitäisi opettaa? Englantia tietenkin. Ja jotain, josta on oikeasti hyötyä, vaikka ruoanlaittoa, autonkorjausta, ikkunoiden pesua ja liikennesääntöjä. Niinkö? Ei minusta. Lukio on yleissivistävä laitos, ja sellaisena pysyköön.
Minä en muuten koskaan opetellut ulkoa sanaluokkia.