Tulin kyllä sellaista kysymään että miten tuo smcFanControl toimii teillä unesta heräämisen jälkeen? Itsellä tuntuu että se unohtaa asetuksensa eli tuuletin toimii kuten ilman kys. ohjelmaa. Pitää startata ohjelma uudestaan jolloin tuulettimet menevät siihen alarajaan mihin ne haluan.
Viileämpi MacBook/MBP?
-
mkio
Viesti Kirjoittaja mkio »
Tulin kyllä sellaista kysymään että miten tuo smcFanControl toimii teillä unesta heräämisen jälkeen? Itsellä tuntuu että se unohtaa asetuksensa eli tuuletin toimii kuten ilman kys. ohjelmaa. Pitää startata ohjelma uudestaan jolloin tuulettimet menevät siihen alarajaan mihin ne haluan.
iPhone 4 | 16Gb | Elisa
http://db.tt/0hA06yK | DROPBOX - virtuaalinen muistitikku, johon pääsee mistä vain käsiksi.
Huuto.net | http://goo.gl/VNLQN
-
ssulti
-
Legge
Viesti Kirjoittaja Legge »
Mutta ohjelma pitää olla kuitenkin päällä. Jos ohjelman sammuttaa, tuulettimet pyörivät normaalilla nopeudella herätyksen jälkeen.ssulti kirjoitti:smcFC toimii unesta herätyksen jälkeen (White MacBook 2G) ihan kuten se olisi juuri käynnistetty. Itsellä siellä se "muista asetukset" tjsp raksi päällä. Nukkumaan mennessä tuo enemmän haittaa, kinda, pidentää uneen menoaikaa hieman.
-
ssulti
Viesti Kirjoittaja ssulti »
Huomaa sen nukumaan laittaessa; 5000rpm muuttuu n. 2500:aan kun kone aloittaa uneen vaipumisen ja koettaa mielestään hyvillä kierroksilla jäähdyttää itseään ennen nukahtamista.
-
Legge
mkio on ilmeisesti sammuttanut ohjelman kokonaan, jolloin kierrokset kyllä säilyvät sinne nukutukseen asti. Kannattaa tosiaan pitää se aina päällä...eihän tuo siellä dockisssa leipää pyydä. Kun vielä laittaa käynnistymään aina bootissa ja ruksaa sen "auto apply settings", niin pysyy kiekat aina asetetuissa.ssulti kirjoitti:Kyllä sen pitää olla päällä. En edes ajatellut, että se pitäisi kierroksia ilman sitä ohjelman tynkää.![]()
Huomaa sen nukumaan laittaessa; 5000rpm muuttuu n. 2500:aan kun kone aloittaa uneen vaipumisen ja koettaa mielestään hyvillä kierroksilla jäähdyttää itseään ennen nukahtamista.
-
mkio
Omasta mielestäni se olisi vain parempi jos kierrokset nukutuksen jälkeen pysyisivät tallessa, olen tätä kastia jolle vähemmän tavaraa dockissa on parempi; Quicksilverillä sitten saa ne harvemmin tarvittavat ohjelmat käynnistettyäLegge kirjoitti:
mkio on ilmeisesti sammuttanut ohjelman kokonaan, jolloin kierrokset kyllä säilyvät sinne nukutukseen asti. Kannattaa tosiaan pitää se aina päällä...eihän tuo siellä dockisssa leipää pyydä. Kun vielä laittaa käynnistymään aina bootissa ja ruksaa sen "auto apply settings", niin pysyy kiekat aina asetetuissa.
iPhone 4 | 16Gb | Elisa
http://db.tt/0hA06yK | DROPBOX - virtuaalinen muistitikku, johon pääsee mistä vain käsiksi.
-
Kunnallisjäte
Viesti Kirjoittaja Kunnallisjäte »
Tuli vain mieleen, että onko tuulettimien pitkäaikaiskäyttöä silmällä pitäen haittaa siitä, että niitä luukuttaa enemmän? Mulla on tavoitteena pitää tätä konetta ainakin 4v, joten onko tällä menolla kohta edessä tuuletinten vaihto?
Lisäksi mulle ei oo vielä selvinny se onko korkeista lämpötiloista, 70-80 astetta, oikeesti mitään haittaa koneelle?
-
Legge
Tokihan se kuluttaa enemmän propellin laakeria, jos sitä pyörittää suuremmilla nopeuksilla. Se on sitten eri asia, onko sillä väliä 4 vuoden käyttöjakson aikana. Riippuu paljon siitä, minkälaisen halpistuulettimen Apple on sinne laittanut. 3000 rpm ei kuitenkaan ole mikään valtava nopeus perustuulettimelle.Kunnallisjäte kirjoitti:Latasin smcFanControllin ja lämmöt tippuivat heti. Mulla on asetukset 3000rpm:ssä.
Tuli vain mieleen, että onko tuulettimien pitkäaikaiskäyttöä silmällä pitäen haittaa siitä, että niitä luukuttaa enemmän? Mulla on tavoitteena pitää tätä konetta ainakin 4v, joten onko tällä menolla kohta edessä tuuletinten vaihto?
Lisäksi mulle ei oo vielä selvinny se onko korkeista lämpötiloista, 70-80 astetta, oikeesti mitään haittaa koneelle?
Korkeat lämmöt kuluttavat koneen sisuskaluja nopeammin. Ei sitä autollakaan ajele kovin pitkään lämpömittari punaisella. Jos kone on kuitenkin suunniteltu kestämään noita lämpöjä, niin ei pitäisi olla ongelmia normaalin elinkaaren aikana (paitsi MacBookeissa nähtävästi myös tuo kuorten kellastuminen johtuu jossain määrin lämmöstä).
-
heifetz
-
tahkis
Viesti Kirjoittaja tahkis »
Muilla näyttää tippuvan lämpötila alle 50:n jo alle 3000rpm - mikä tässä mahtaa kusta.
-
mkio
Ihmeellistä kyllä jos olet tuulettimien firmwaret päivittänyt?tahkis kirjoitti:2GHz Macbook ja lämpötiloissa ei oikeastaan mitään eroa oli nopeus sitten 1500rpm tai 3000rpm. Ensin mainitussa se pyörii 57-60 ja jälkimmäisessä 55-58 asteen välillä. 6200rpm tiputtaa sen 47 asteen tienoille.
Muilla näyttää tippuvan lämpötila alle 50:n jo alle 3000rpm - mikä tässä mahtaa kusta.
iPhone 4 | 16Gb | Elisa
-
tahkis
Viesti Kirjoittaja tahkis »
Juu olen kyllä. Ehkä olisi pitänyt tehdä tuo testi ilman että on kaikki mahdolliset ohjelmat päällä (Safari, MSN, iTunes, Macirssi, Virtuedesktops, Parallels)... En äsken oikein ajatellut.mkio kirjoitti:Ihmeellistä kyllä jos olet tuulettimien firmwaret päivittänyt?tahkis kirjoitti:2GHz Macbook ja lämpötiloissa ei oikeastaan mitään eroa oli nopeus sitten 1500rpm tai 3000rpm. Ensin mainitussa se pyörii 57-60 ja jälkimmäisessä 55-58 asteen välillä. 6200rpm tiputtaa sen 47 asteen tienoille.
Nyt sammutin nuo ja 3000rpm lämpötila on tällä hetkellä 50-52 astetta.
-
eskofot
-
jarso
-
heifetz
-
mkio
heifetz kirjoitti:Mulla smcFanControllin näyttämä lämpötila ei vastaa CoreDuoTemp ohjelman lämpöjä...
Mutta millä perusteella tiedät CoreDuoTempin lämpöjen olevan juuri ne oikeat? Jos ne näyttävätkin vain sen takia pari astetta viileämpiä asteita että käyttäjällä olisi parempi olo?
Pointti on siis se ettei millään voi tietää niitä juuri "oikeita" lämpötiloja, sen sijaan varmaan kannattaa mennä ihan sen mukaan miltä kone omaan käyttöön lämmöiltään tuntuu. Jos on kuuma, väännä tuulettimia kovemmalle ja toisinpäin
iPhone 4 | 16Gb | Elisa
-
CamoN
Viesti Kirjoittaja CamoN »
Voihan se olla että smcFanControl katsoo lämpötilan esimerkiksi kovalevyn anturista, joka taitaa toimia ainakin jokaisessa MacBookissa, kun taas prosessoriantureissa on tuntunut olevan ongelmia muillakin kuin minulla.
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
-
Kassu
-
Kunnallisjäte
Viesti Kirjoittaja Kunnallisjäte »
Mulla ohjelmien väillä ero on 5 astetta, mikä ei kyllä voi olla merkityksellinenCamoN kirjoitti:Minulla smcFanControl näyttää paljon järkevämpiä lämpöjä kuin CoreDuoTemp, joka pitää lähinnä utopistista linjaa. CoreDuoTemp sanoo 29 astetta, smcFanControl sanoo 56 astetta. Ja käteen kone tuntuu paljon enemmän 56 kuin 29 asteiselta.
Voihan se olla että smcFanControl katsoo lämpötilan esimerkiksi kovalevyn anturista, joka taitaa toimia ainakin jokaisessa MacBookissa, kun taas prosessoriantureissa on tuntunut olevan ongelmia muillakin kuin minulla.
-
aletheia
Vautsi miten viileä kone!
Viesti Kirjoittaja aletheia »
Kiitos loistavasta vinkistä! Pitää varmaan vähän laskea tuota base speediä kun olen tottunut lämmittelemään palelevia näppejäni koneen pohjassa... Sitä paitsi, akku näyttää yhtäkkiä puoli tuntia enemmän kestoa!kermit kirjoitti:Löysin myös toisen, vähän erilaisen Fan Controlin.![]()
http://www.lobotomo.com/products/FanControl/
Asennuksen jälkeen pitää bootata ja säädöt löytyy System Prefernces-ikkunasta.
-
masamainio
Re: Vautsi miten viileä kone!
Viesti Kirjoittaja masamainio »
Toimii mun mielestä paremmin kuin smcFanControl, kiva yksityiskohta että aukeaa järjestelmäasetuksiin...aletheia kirjoitti:Kiitos loistavasta vinkistä! Pitää varmaan vähän laskea tuota base speediä kun olen tottunut lämmittelemään palelevia näppejäni koneen pohjassa... Sitä paitsi, akku näyttää yhtäkkiä puoli tuntia enemmän kestoa!kermit kirjoitti:Löysin myös toisen, vähän erilaisen Fan Controlin.![]()
http://www.lobotomo.com/products/FanControl/
Asennuksen jälkeen pitää bootata ja säädöt löytyy System Prefernces-ikkunasta.
MacBook White 2.0GHz I 2Gt
iPhone 4 16GB
-
silverberry
-
ThaJain
-
disko
-
tahkis
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka