Eipä se nyt niin pahasti vaikuta siihen ja jos tarvitsee niitä muutamia minuutteja, niin vääntää sitten vakioon takaisin tuon pykälän
Tulin kyllä sellaista kysymään että miten tuo smcFanControl toimii teillä unesta heräämisen jälkeen? Itsellä tuntuu että se unohtaa asetuksensa eli tuuletin toimii kuten ilman kys. ohjelmaa. Pitää startata ohjelma uudestaan jolloin tuulettimet menevät siihen alarajaan mihin ne haluan.
smcFC toimii unesta herätyksen jälkeen (White MacBook 2G) ihan kuten se olisi juuri käynnistetty. Itsellä siellä se "muista asetukset" tjsp raksi päällä. Nukkumaan mennessä tuo enemmän haittaa, kinda, pidentää uneen menoaikaa hieman.
ssulti kirjoitti:smcFC toimii unesta herätyksen jälkeen (White MacBook 2G) ihan kuten se olisi juuri käynnistetty. Itsellä siellä se "muista asetukset" tjsp raksi päällä. Nukkumaan mennessä tuo enemmän haittaa, kinda, pidentää uneen menoaikaa hieman.
Mutta ohjelma pitää olla kuitenkin päällä. Jos ohjelman sammuttaa, tuulettimet pyörivät normaalilla nopeudella herätyksen jälkeen.
Kyllä sen pitää olla päällä. En edes ajatellut, että se pitäisi kierroksia ilman sitä ohjelman tynkää.
Huomaa sen nukumaan laittaessa; 5000rpm muuttuu n. 2500:aan kun kone aloittaa uneen vaipumisen ja koettaa mielestään hyvillä kierroksilla jäähdyttää itseään ennen nukahtamista.
ssulti kirjoitti:Kyllä sen pitää olla päällä. En edes ajatellut, että se pitäisi kierroksia ilman sitä ohjelman tynkää.
Huomaa sen nukumaan laittaessa; 5000rpm muuttuu n. 2500:aan kun kone aloittaa uneen vaipumisen ja koettaa mielestään hyvillä kierroksilla jäähdyttää itseään ennen nukahtamista.
mkio on ilmeisesti sammuttanut ohjelman kokonaan, jolloin kierrokset kyllä säilyvät sinne nukutukseen asti. Kannattaa tosiaan pitää se aina päällä...eihän tuo siellä dockisssa leipää pyydä. Kun vielä laittaa käynnistymään aina bootissa ja ruksaa sen "auto apply settings", niin pysyy kiekat aina asetetuissa.
Legge kirjoitti:
mkio on ilmeisesti sammuttanut ohjelman kokonaan, jolloin kierrokset kyllä säilyvät sinne nukutukseen asti. Kannattaa tosiaan pitää se aina päällä...eihän tuo siellä dockisssa leipää pyydä. Kun vielä laittaa käynnistymään aina bootissa ja ruksaa sen "auto apply settings", niin pysyy kiekat aina asetetuissa.
Omasta mielestäni se olisi vain parempi jos kierrokset nukutuksen jälkeen pysyisivät tallessa, olen tätä kastia jolle vähemmän tavaraa dockissa on parempi; Quicksilverillä sitten saa ne harvemmin tarvittavat ohjelmat käynnistettyä
Latasin smcFanControllin ja lämmöt tippuivat heti. Mulla on asetukset 3000rpm:ssä.
Tuli vain mieleen, että onko tuulettimien pitkäaikaiskäyttöä silmällä pitäen haittaa siitä, että niitä luukuttaa enemmän? Mulla on tavoitteena pitää tätä konetta ainakin 4v, joten onko tällä menolla kohta edessä tuuletinten vaihto?
Lisäksi mulle ei oo vielä selvinny se onko korkeista lämpötiloista, 70-80 astetta, oikeesti mitään haittaa koneelle?
Kunnallisjäte kirjoitti:Latasin smcFanControllin ja lämmöt tippuivat heti. Mulla on asetukset 3000rpm:ssä.
Tuli vain mieleen, että onko tuulettimien pitkäaikaiskäyttöä silmällä pitäen haittaa siitä, että niitä luukuttaa enemmän? Mulla on tavoitteena pitää tätä konetta ainakin 4v, joten onko tällä menolla kohta edessä tuuletinten vaihto?
Lisäksi mulle ei oo vielä selvinny se onko korkeista lämpötiloista, 70-80 astetta, oikeesti mitään haittaa koneelle?
Tokihan se kuluttaa enemmän propellin laakeria, jos sitä pyörittää suuremmilla nopeuksilla. Se on sitten eri asia, onko sillä väliä 4 vuoden käyttöjakson aikana. Riippuu paljon siitä, minkälaisen halpistuulettimen Apple on sinne laittanut. 3000 rpm ei kuitenkaan ole mikään valtava nopeus perustuulettimelle.
Korkeat lämmöt kuluttavat koneen sisuskaluja nopeammin. Ei sitä autollakaan ajele kovin pitkään lämpömittari punaisella. Jos kone on kuitenkin suunniteltu kestämään noita lämpöjä, niin ei pitäisi olla ongelmia normaalin elinkaaren aikana (paitsi MacBookeissa nähtävästi myös tuo kuorten kellastuminen johtuu jossain määrin lämmöstä).
2GHz Macbook ja lämpötiloissa ei oikeastaan mitään eroa oli nopeus sitten 1500rpm tai 3000rpm. Ensin mainitussa se pyörii 57-60 ja jälkimmäisessä 55-58 asteen välillä. 6200rpm tiputtaa sen 47 asteen tienoille.
Muilla näyttää tippuvan lämpötila alle 50:n jo alle 3000rpm - mikä tässä mahtaa kusta.
tahkis kirjoitti:2GHz Macbook ja lämpötiloissa ei oikeastaan mitään eroa oli nopeus sitten 1500rpm tai 3000rpm. Ensin mainitussa se pyörii 57-60 ja jälkimmäisessä 55-58 asteen välillä. 6200rpm tiputtaa sen 47 asteen tienoille.
Muilla näyttää tippuvan lämpötila alle 50:n jo alle 3000rpm - mikä tässä mahtaa kusta.
Ihmeellistä kyllä jos olet tuulettimien firmwaret päivittänyt?
tahkis kirjoitti:2GHz Macbook ja lämpötiloissa ei oikeastaan mitään eroa oli nopeus sitten 1500rpm tai 3000rpm. Ensin mainitussa se pyörii 57-60 ja jälkimmäisessä 55-58 asteen välillä. 6200rpm tiputtaa sen 47 asteen tienoille.
Ihmeellistä kyllä jos olet tuulettimien firmwaret päivittänyt?
Juu olen kyllä. Ehkä olisi pitänyt tehdä tuo testi ilman että on kaikki mahdolliset ohjelmat päällä (Safari, MSN, iTunes, Macirssi, Virtuedesktops, Parallels)... En äsken oikein ajatellut.
Nyt sammutin nuo ja 3000rpm lämpötila on tällä hetkellä 50-52 astetta.
heifetz kirjoitti:Mulla smcFanControllin näyttämä lämpötila ei vastaa CoreDuoTemp ohjelman lämpöjä...
Mutta millä perusteella tiedät CoreDuoTempin lämpöjen olevan juuri ne oikeat? Jos ne näyttävätkin vain sen takia pari astetta viileämpiä asteita että käyttäjällä olisi parempi olo?
Pointti on siis se ettei millään voi tietää niitä juuri "oikeita" lämpötiloja, sen sijaan varmaan kannattaa mennä ihan sen mukaan miltä kone omaan käyttöön lämmöiltään tuntuu. Jos on kuuma, väännä tuulettimia kovemmalle ja toisinpäin
Minulla smcFanControl näyttää paljon järkevämpiä lämpöjä kuin CoreDuoTemp, joka pitää lähinnä utopistista linjaa. CoreDuoTemp sanoo 29 astetta, smcFanControl sanoo 56 astetta. Ja käteen kone tuntuu paljon enemmän 56 kuin 29 asteiselta.
Voihan se olla että smcFanControl katsoo lämpötilan esimerkiksi kovalevyn anturista, joka taitaa toimia ainakin jokaisessa MacBookissa, kun taas prosessoriantureissa on tuntunut olevan ongelmia muillakin kuin minulla.
iMac i5 (late 2009)
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
CamoN kirjoitti:Minulla smcFanControl näyttää paljon järkevämpiä lämpöjä kuin CoreDuoTemp, joka pitää lähinnä utopistista linjaa. CoreDuoTemp sanoo 29 astetta, smcFanControl sanoo 56 astetta. Ja käteen kone tuntuu paljon enemmän 56 kuin 29 asteiselta.
Voihan se olla että smcFanControl katsoo lämpötilan esimerkiksi kovalevyn anturista, joka taitaa toimia ainakin jokaisessa MacBookissa, kun taas prosessoriantureissa on tuntunut olevan ongelmia muillakin kuin minulla.
Mulla ohjelmien väillä ero on 5 astetta, mikä ei kyllä voi olla merkityksellinen
Asennuksen jälkeen pitää bootata ja säädöt löytyy System Prefernces-ikkunasta.
Kiitos loistavasta vinkistä! Pitää varmaan vähän laskea tuota base speediä kun olen tottunut lämmittelemään palelevia näppejäni koneen pohjassa... Sitä paitsi, akku näyttää yhtäkkiä puoli tuntia enemmän kestoa!
Asennuksen jälkeen pitää bootata ja säädöt löytyy System Prefernces-ikkunasta.
Kiitos loistavasta vinkistä! Pitää varmaan vähän laskea tuota base speediä kun olen tottunut lämmittelemään palelevia näppejäni koneen pohjassa... Sitä paitsi, akku näyttää yhtäkkiä puoli tuntia enemmän kestoa!
Toimii mun mielestä paremmin kuin smcFanControl, kiva yksityiskohta että aukeaa järjestelmäasetuksiin...
iMac G5 20" I 2.1GHz I 1.5Gt I Seagate 300GB
MacBook White 2.0GHz I 2Gt
iPhone 4 16GB
Outojen sekoilujen jälkeen sain minäkin tuon smcFanControlin toimimaan ja nyt tuuletin hyrrää 2500rpm:n minimiä ja lämmöt perus käytössä tippu 60-65 asteesta sellaseen 45 asteeseen. Eli aika tyytyväinen täytyy olla.
Mitäköhän oon tehny väärin tai jättänyt tekemättä: asetin tai luulen asettaneeni smc:ssä minimum speediksi 3000 rpm mutta "Active Speed" näyttää koko ajan alle 2000 ja lämmöt ~62 celsiusta...?