muistitikun näkymätön roskis...arghh
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
kyselijä
muistitikun näkymätön roskis...arghh
Viesti Kirjoittaja kyselijä »
Voi ei, miksi macilla ei voi näkyä muistitikun roskis selkeästi? Näkyykö se pc:llä niin että sen ymmärtää katsoa? Huomasin äsken vasta vahingossa tikun roskiksen näkyvän macin roskiksessa ja olevan täynnä esseitä yms, jotka luulin ajat sitten poistaneeni. Ja olen lainaillut tietämättömänä tikkua muille. Pahinta on se että olen lainannut tikkua myös opiskelukaverille pidemmäksi aikaa ja tikulla oli tiivistelmä ja esseitä kursseille joita hän ei ole käynyt....lisäksi siellä oli omia kaunokirjallisia tekstejä (melkein kirjoja) yms...
Sanokaa että pc:n käyttäjän on yhtä vaikea huomata ne kun macin käyttäjän....eipä kyllä minun onnellani kuitenkaan. Saako roskisosuutta näkymään macilla mitenkään helpommin jotta tuon muistaa vastaisuudessa?
-
wanders
Viesti Kirjoittaja wanders »
OS X:n roskis näkyy Windowsissa piilokansiona. Jos käyttäjällä on piilotiedostojen näyttö päällä, kansio näkyy selkeästi, muistaakseni .-alkuisena (en muista nimeä, Trash?). Jos piilotiedostojen näyttö on poissa, kansiota ei näy.
Ensin luulin sinun vertailevan OS X:n ja Windowsin roskiksia muistitikulla. WIndowsissahan ei muistitikulla ole roskista, ja tämä tietysti sekoitaa Windows-käyttäjiä. Ei kai siinä ole muuta mahdollisuutta kuin opetella tyhjentämään roskis. Itselläni on niin pieni muistitikku (256 Mt), että roskiksen tyhjentäminen on vakiotoiminto.
Ensin luulin sinun vertailevan OS X:n ja Windowsin roskiksia muistitikulla. WIndowsissahan ei muistitikulla ole roskista, ja tämä tietysti sekoitaa Windows-käyttäjiä. Ei kai siinä ole muuta mahdollisuutta kuin opetella tyhjentämään roskis. Itselläni on niin pieni muistitikku (256 Mt), että roskiksen tyhjentäminen on vakiotoiminto.
---
-
PKivireki
Re: muistitikun näkymätön roskis...arghh
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Kyllä. Minä unohdan kohtuullisen usein CF-kortteja tyhjentäessäni tyhjentää myös roskiksen; tämä tarkoittaa sitä, että jos poistan kahden keikan kuvat kortilta ja jätän sinne yhden keikan kuvat niin arvaapa onko muistikortilla tilaa kun sitä epätoivoisesti seuraavalla keikalla tarvitsisin. Ei ole. Lisäksi koska kiireisenä/laiskana en siirtänyt yhden keikan kuvia niin en voi edes formatoida korttia..kyselijä kirjoitti:Sanokaa että pc:n käyttäjän on yhtä vaikea huomata ne kun macin käyttäjän....eipä kyllä minun onnellani kuitenkaan.
Ei. Siperia opettaa. Minua ainakin.kyselijä kirjoitti: Saako roskisosuutta näkymään macilla mitenkään helpommin jotta tuon muistaa vastaisuudessa?
-
mercury
Viesti Kirjoittaja mercury »
Roskiksen kanssa pitää vaan osata elää, ja se pitää muistaa tyhjentää.
En nyt muista miten roskis näkyy muille käyttäjille jos esimerkiksi usbitikun lainaa kaverille, mutta kyllä sen sisällön vähintään saa näkymään jos tahtoo. Roskis on jaettu käyttäjä-ID:n mukaan, eli koneen ekana luodulle käyttäjälle roskiksessa on 501-kansio. Voi olla että toisella koneella 501-käyttäjä näkee oman 501-käyttäjäsi roskiksen, ei nyt jaksa varmistaa tätä...
Enivei, jos tollaiset roskiksen tyhjentämiset muistikortilla tai usbitikulla tuntuu syystä tai toisesta hankalalta, roskiksen voi ottaa pois käytöstä niin että tiedostot poistetaan kerralla. Tän voi siis tehdä yksi muistivälineen osio kerrallaan. Lyhyesti: poistetaan .Trashes, ja jotta käyttis ei loisi sitä uudestaan seuraavalla kytkentäkerralla ja pilaisi koko hommaa, luodaan uusi itse ja chmodataan se 000:ksi -> ei enää roskista.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
En nyt muista miten roskis näkyy muille käyttäjille jos esimerkiksi usbitikun lainaa kaverille, mutta kyllä sen sisällön vähintään saa näkymään jos tahtoo. Roskis on jaettu käyttäjä-ID:n mukaan, eli koneen ekana luodulle käyttäjälle roskiksessa on 501-kansio. Voi olla että toisella koneella 501-käyttäjä näkee oman 501-käyttäjäsi roskiksen, ei nyt jaksa varmistaa tätä...
Enivei, jos tollaiset roskiksen tyhjentämiset muistikortilla tai usbitikulla tuntuu syystä tai toisesta hankalalta, roskiksen voi ottaa pois käytöstä niin että tiedostot poistetaan kerralla. Tän voi siis tehdä yksi muistivälineen osio kerrallaan. Lyhyesti: poistetaan .Trashes, ja jotta käyttis ei loisi sitä uudestaan seuraavalla kytkentäkerralla ja pilaisi koko hommaa, luodaan uusi itse ja chmodataan se 000:ksi -> ei enää roskista.
-
vesku
-
kyselijä
Viesti Kirjoittaja kyselijä »
Jos joku tietää tuosta lisää niin olisi kiva kuulla enemmän. En löytänyt googlesta. Tosin eipä se taida auttaakaan kun olen läppärini ainoa ja siis myös ensimmäinen käyttäjä...mercury kirjoitti: En nyt muista miten roskis näkyy muille käyttäjille jos esimerkiksi usbitikun lainaa kaverille, mutta kyllä sen sisällön vähintään saa näkymään jos tahtoo. Roskis on jaettu käyttäjä-ID:n mukaan, eli koneen ekana luodulle käyttäjälle roskiksessa on 501-kansio. Voi olla että toisella koneella 501-käyttäjä näkee oman 501-käyttäjäsi roskiksen, ei nyt jaksa varmistaa tätä...
-
wanders
Viesti Kirjoittaja wanders »
Olikos kyse siitä, että kavereilla on Windows vai Macci? Vai molemmat ympäristöt oleellisia, kuinka roskis näkyy?kyselijä kirjoitti:Jos joku tietää tuosta lisää niin olisi kiva kuulla enemmän. En löytänyt googlesta. Tosin eipä se taida auttaakaan kun olen läppärini ainoa ja siis myös ensimmäinen käyttäjä...
---
-
mercury
Viesti Kirjoittaja mercury »
Tarkistin asian, ja se menee kuten arvelinkin. Eli 501-käyttäjän roskiksen sisältö ilmestyy toisella koneella 501-käyttäjän roskikseen vaikka käyttäjätunnuksilla ja salasanoilla ynnä muilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Kokeilin myös toisella koneella 502 UID:n saaneella käyttäjällä, ja roskiksen sisältö ei ilmesty näkyviin.kyselijä kirjoitti:Jos joku tietää tuosta lisää niin olisi kiva kuulla enemmän. En löytänyt googlesta. Tosin eipä se taida auttaakaan kun olen läppärini ainoa ja siis myös ensimmäinen käyttäjä...
Mutta sen roskiksen pystyy silti kuka tahansa näkemään jos vaan haluaa, vaikkapa Päätteellä root-käyttäjän oikeuksin.
Edit: Tämä siis mäkkien kesken OS X:llä. Mäkiltä Windows-koneeseen tikkua viedessä roskiksessa olevat tavarat eivät tule näkyviin Windowsin roskikseen, tietenkään, mutta sisältö löytyy kyllä kaivelemalla suoraan tuota .Trashes-piilokansiota tikun juurella.
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka