Tyttöystävä haki viime kesänä yhtä sijaisuutta. Nyt sille soitettiin viime viikolla, että vois tulla haastatteluun.

Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Viesti Kirjoittaja villevee »
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Työttömyys käy hermoille ja kukkarolle. Valmistuin joskus ensimmäiseen ammattiini, joka oli pohjakoulutus äänipuolen opintojen aloittamiseksi. Minulle reitti oli tällainen, kun lepäilin läpi lukion niin autuaasti, että en saanut papereita sieltä. Kävin ammattikoulun elektroniikkapuolen, josta olisi ollut äänipuolella hyötyä.villevee kirjoitti:Olen hakenut koko alkuvuoden vakituista työtä. Sen puutteessa olen jo ryhtynyt hakemaan tilapäistä pätkätyötäkin. Kesätyötä en välttämättä halua, sillä silloin vien paikan joltakin köyhältä opiskelijalta.
Viesti Kirjoittaja Rooivalk »
Viesti Kirjoittaja maxima »
TheKraken kirjoitti: Tyttöystävä haki viime kesänä yhtä sijaisuutta. Nyt sille soitettiin viime viikolla, että vois tulla haastatteluun.
Ei tullut kyselleeksi, mutta oli miten oli, kyseinen firma ei kuitenkaan ollut aiemmin ollut missään yhteydessä.maxima kirjoitti:TheKraken kirjoitti: Tyttöystävä haki viime kesänä yhtä sijaisuutta. Nyt sille soitettiin viime viikolla, että vois tulla haastatteluun.
Oliko kyse juuri siitä samasta hommasta, mistä aikasemmin oli puhetta? Firmahan saattaa kirjoittaa listaan mielenkiintoisten työnhakijoiden tiedot ylös, myöhempää käyttöä varten.. Esim. tyttöystävä ei silloin saanut töitä, mutta nyt sitten otettiin häneen yhteyttä.
Viesti Kirjoittaja Geemies »
Kyllä Linux-/Unix- puolella pitäisi hommia löytyä. Tuppaa tuolla telecom puolella olemaan nuo järjestelmät järjestään jotain Solarista tai HP-UXia joihin pääsee jyvälle Linux-osaamisella. Tuollaisia hommia olen nähnyt ainakin olevan Ericssonilla ja Nokialla avoinna melkein koko ajan. Nuo vaan sinun tapauksessasi vaatinevat muuttoa. Ja isommat yritykset vaativat yleensä jotakin loppututkintoakin.villevee kirjoitti:Työtä etsii Linux- ja UNIX-osaaja, jonka koulutukseen kuuluvat myös elektroniikka, fysiikka ja kansantaloustiede. Osaan hyvin venäjää ja työkokemusta on myös Sveitsin ja Ranskan rajalla sijaitsevasta hiukkaskiihdytinlaboratoriosta. Onko vihjeitä työpaikoista?
Viesti Kirjoittaja trina »
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Kysymys kuluu, mitäs korkeakoulua kävit? Ihan mielenkiinnosta kysyn..trina kirjoitti:hakemuksia on menny useita kymmeniä viimesten kuukausien aikana. oon hakenu oman alan ja muiden alojen ja kesätöitä ja vakituisia töitä. pari haastattelua on ollut.
that's it. rahaa ei ole enkä tiiä koska seuraavan kerran sitä nään, ens viikolla olis vuokranmaksupäiväkin.. ei o rahaa..
on se niin mukavaa kun neljä vuotta kituuttaa korkeakoulussa eikä sitten mihinkään pääse töihin kuitenkaan..
Viesti Kirjoittaja JHA »
Toisaalta hyvä ammattikoulun käynyt ammattilainen voi nyky-yhteiskunnassa pärjätä hyvinkin paljon paremmin kuin keskiverrot yo-tradenomit, metronomit tai muut reippaat ajannäyttäjät. Joillekin johtavalle paikalle pääsy on itseisarvo, toisille vakaa perustyö joka ei aiheuta liikaa stressiä ja johon sisältyy etuna ns säädelty työaika voi olla vähintään yhtä arvokas ja tavoiteltava työuran lopputulema..Jamac kirjoitti:Maailman rikkaimmat henkilöt on "lukion" keskenjättäneitä, mainitaksni nyt vaikka Bill Gates, Steve Jobs... Lisäksi eräs Ideapark-nimisen kappajättiketjun omistajaperusta tms. yms. on käsittääkseni koulutukseltaan max ammattikoululainen – ja huonoin arvosanoin.kuriton kirjoitti:Luinko taas rivienvälistä väärin jottain: että ammattikoulun käynytkö ei oo mittään
Mutta kyllä on todennäköisempää että hyvällä (lue: pidemmällä, laajemmalla) koulutuksella löytää itsensä johtavilta palleilta kun uraa alkaa olla takana.
.
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Viesti Kirjoittaja jyrkiboy »
Minulla on tutkinto, ihan DI. Olen valmis muuttamaan.Geemies kirjoitti:Tuollaisia hommia olen nähnyt ainakin olevan Ericssonilla ja Nokialla avoinna melkein koko ajan. Nuo vaan sinun tapauksessasi vaatinevat muuttoa. Ja isommat yritykset vaativat yleensä jotakin loppututkintoakin..
Viesti Kirjoittaja JHA »
Asiahan ei minulle tietty kuulu.. mutta..villevee kirjoitti:
Yhteen haastatteluun olen päässyt (valitsivat kuitenkin opiskelijan). Hakemuksia olen kirjanpitoni mukaan lähettänyt 23 kappaletta, mutta luvussa eivät ole vanhimmat hakemukset mukana. Työtä ei ole löytynyt. Pätkätyötä tarjoavat työnantajat kysyvät, että "miten tuolla koulutuksella ei saa työtä?" Pääsisinpä töihin edes rippikouluun!
Työtä etsii Linux- ja UNIX-osaaja, jonka koulutukseen kuuluvat myös elektroniikka, fysiikka ja kansantaloustiede. Osaan hyvin venäjää ja työkokemusta on myös Sveitsin ja Ranskan rajalla sijaitsevasta hiukkaskiihdytinlaboratoriosta. Onko vihjeitä työpaikoista?
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
Olisit mennyt lukemaan geologiaa. Mä luin 5 vuotta, 42 opintoviikkoa ja hyvä kesäduunipaikka.trina kirjoitti:hakemuksia on menny useita kymmeniä viimesten kuukausien aikana. oon hakenu oman alan ja muiden alojen ja kesätöitä ja vakituisia töitä. pari haastattelua on ollut.
that's it. rahaa ei ole enkä tiiä koska seuraavan kerran sitä nään, ens viikolla olis vuokranmaksupäiväkin.. ei o rahaa..
on se niin mukavaa kun neljä vuotta kituuttaa korkeakoulussa eikä sitten mihinkään pääse töihin kuitenkaan..
Viesti Kirjoittaja sulo-wilen »
Oikeastiko?sulo-wilen kirjoitti:
Kun haet seuraavaa paikkaa niin melko todennäköisesti sinun vanhaan pomoosi otetaan yhteyttä, ja se kyllä kertoo millainen olet.
Ihan oikeasti. Jos tahdot että ottavat yhteyttä johonkin muuhun kuin pomoosi, niin kannattaa erikseen mainita joku muu henkilö (otsikolla: suosittelija) siitä firmasta joka osaa työpanoksestasi kertoa. Kohteliaisuussääntöihin kuuluu, että sinulla on tämän henkilön lupa hänen nimensä mainita suosittelijana.maxima kirjoitti:Oikeastiko?sulo-wilen kirjoitti:
Kun haet seuraavaa paikkaa niin melko todennäköisesti sinun vanhaan pomoosi otetaan yhteyttä, ja se kyllä kertoo millainen olet.
Never heard... Kaikkea sitä Hompusta oppii...TheKraken kirjoitti:Ihan oikeasti. Jos tahdot että ottavat yhteyttä johonkin muuhun kuin pomoosi, niin kannattaa erikseen mainita joku muu henkilö (otsikolla: suosittelija) siitä firmasta joka osaa työpanoksestasi kertoa. Kohteliaisuussääntöihin kuuluu, että sinulla on tämän henkilön lupa hänen nimensä mainita suosittelijana.maxima kirjoitti:Oikeastiko?sulo-wilen kirjoitti:
Viesti Kirjoittaja Geemies »
Ihan vinkkinä kaikille jotka noita täyttää. Suurimmilla yrityksillä on kaikilla tuollainen samanlainen kysely. Tuollaisiin pätevyyskyselyihin kannattaa laittaa vaan ne mistä oikeasti on pätevyyttä ja jotka liittyvät haettavaan tehtävään. Työhönottaja varmasti katsoo että onko hakija ymmärtänyt haettavassa tehtävässä tarvittavan osaamisalueen. Toki kannattaa yrittää miettiä aravakatseisesti ja jos on oikeasti hyvä pankkialalla niin kyllähän sen voi mainita vaikka hakisi telecom alalle Unix adminiksi.villevee kirjoitti:Hakemuksessa kysyttiin jotain kumman competencea (pätevyys tahi osaaminen), aloja oli lueteltu monia aina pankkialasta ties mihin öljynjalostukseen asti. Mitä ihmeen osaamista vastavalmistuneella voi olla pankki- tai vakuutusalalta?
Eivät ota jos ovat HR-ammattilaisia. Suosittelijat pitäisi erikseen mainita hakemuksessa. Suosittelija on entinen esimiehesi jonka kanssa sinä olet erikseen sopinut että saat mainita hänet suosittelijaksi. Pienemmissä yrityksissä joissa ei ehkä ole erillistä (ammattietiikkansa tuntevaa) HR-henkilöä, ja varsinkin jos alan piirit ovat pienet, työnantaja voi soittaa edelliselle työnantajalle ja kysellä.sulo-wilen kirjoitti:Kun haet seuraavaa paikkaa niin melko todennäköisesti sinun vanhaan pomoosi otetaan yhteyttä, ja se kyllä kertoo millainen olet.
Kuvitellaan, että on hakija, jolla ei ole muuta kuin koulusta hankittua pätevyyttä, kokemusta ja osaamista. Tällainen hakija ei osaa pankki- eikä öljynjalostusalaakaan eikä siten voi laittaa ruksia webbilomakkeen ruutuun. Miten työhönottaja ikinä saa ruudulleen tämän hakijan vapaamuotoista hakemusta tai yhteystietoja, jos työnantaja tekee hakuja osaamisen perusteella? Muistutan edelleen, että Ericssonin tapauksessa on aivan sama, mitä "Solaris, Mac OS X, HP-SUX..."-litanioita sinne vapaa sana -osioon kirjoitetaan, sillä työhönottaja ei voi hakusanoilla hakea vapaasta kentästä mitään.Geemies kirjoitti:Tuollaisiin pätevyyskyselyihin kannattaa laittaa vaan ne mistä oikeasti on pätevyyttä ja jotka liittyvät haettavaan tehtävään. Työhönottaja varmasti katsoo että onko hakija ymmärtänyt haettavassa tehtävässä tarvittavan osaamisalueen.