matteus/2 kirjoitti:Hieman offtopiccia, mutta kun olen autoasioista ihan pihalla niin käytän tilaisuuden hyväkseni:
Jone-51K kirjoitti:Jos on hieman raottaa kukkaron nyörejä niin asennuta Webasto.
Mulla kun on tolppapaikka, niin mulle kävis varmaan joku Webastoa edullisempi (sähkökäyttöinen?) lämmitin? Onko semmoisen asennus vaikeaa?
matteuksella lie autossa moottoria lämmittävä lohkolämmitin? Tämä usein on Suomeen tuoduissa autoissa mutta jos ei, sellaisen sinne saa mutta se on liikkeen asennettavien puolella. Tämän lisäksi autoon voisi hommata sisätilaa lämmittämään ihan perus sähkölämmittimen joka on nopea ja tehokas. Kustannukset on luokkaa: hyvä (DEFA)haaroitussarja jolla sähkö tuodaan lohkolta sisätilaan n.80€ ja tehokas lämmitin 80€. 50€ saa myös jo ihan ok lämmittimen. Asennus onnistuu toki kotikonsteinkin jos asennuspalikat on plug and play tyylisiä mutta jos yhtään tarvitsee tehdä erikoisia johdotustöitä niin silloin ei kannata/saa touhuta niiden kanssa koska jännitehän on hengenvaarallinen ja pahimmassa asennuksessa virran voi johtaa auton runkoon ja.. Tämän asennus liikkeessä ei ole kallista. Se käy nopsaan alan ihmiseltä.
Huomioitavaa on se paljonko se tolppa antaa sitä sähköä. Joissakin taloyhtiöissä on nääs niin ettei saa pitää moista lämmitintä. Esimerkin 80€ lämmitin kuluttaa 2000W (50 kpl perus hehkulampun verran) Eli kun aamulla kaikki parkkipaikalla huudattaa lämmittimiään samaan aikaan niin kulutus on hetkellisest aika kova. Tämä selviää soittamalla huoltoyhtiöön.
Taas tuollainen bensasta tai dieselistä energiansa saava on toimivaksi todettu täällä pohjolassakin. Homman nimihän tuossa on se että suljetussa tilassa siis palaa ihan liekki joka lämmittää vettä joka taas kiertää auton moottoritilassa oman pumpun avulla. Laite liitetään auton omaan jäähdytyvesikiertoon. Asennus onnistuu kotikonsteinkin mutta jos ei ole autoja raplannut niin kannattaa viedä asennettavaksi kyläsepälle tai liikkeeseen tai voipi tulla iso laski.