Ihan totta? Kerro nyt vähän lisää, uteliaisuus nimittäin heräsi. Ja joo, olen yhä hetero joten sikäli ei huolta...MacAllu kirjoitti:Ranska!
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Koska juuri sinä lienet ainoa englannin ilmoittanut, MacInJosh ei kai sitten ole vielä painanut nappia. Eikös Joshua ole engelsmanni tai siihen suuntaan?jshki kirjoitti:Nykyään se menee Englanti,Thai, Suomi.. kroitus virheitä tulee suomella yllättävän paljon..
Viesti Kirjoittaja Jaroneko »
Viesti Kirjoittaja amanita »
Kun listalle mahtuu vain 10 vaihtoehtoa, jätin tilaa uusille vaihtoehdoille.Repe Ruutikallo kirjoitti:Miksi muuten saksa tai edes vaihtoehto jokin muu puuttuu listoilta?
Laitoin alkuun rajauksen jo lapsena kotona opituista kielistä. Varmasti löytyy myös ruotsinkielisessä koulussa suomenkielisenä lähes täydellisen kielitaidon saaneita, kuitenkin äidinkielestä on nyt kyse. Tyytyväinen? Nöjd? Satisfied?Jaroneko kirjoitti:Miksei kolmikielistä saa valita?
Kotona puhuttiin suomea ja ruotsia ja englanti on sitten toisaalta opittua, mutta kyllä mä sitäkin puhuin jo kouluun mennessä...
Ja joo, mäkin pahoittelen mahdollisia kielioppivirheitä. Kolmea kieltä päivittäin puhuvana unohtaa ainakin kolme kertaa niin paljon sanoja...![]()
Viesti Kirjoittaja Petenez »
Tässä on jokin jekku. On siellä nyt saksa...amanita kirjoitti:Kun listalle mahtuu vain 10 vaihtoehtoa, jätin tilaa uusille vaihtoehdoille.Repe Ruutikallo kirjoitti:Miksi muuten saksa tai edes vaihtoehto jokin muu puuttuu listoilta?
Ja onhan siellä SAKSA! Pesee naamansa ja kattoo uudestaan! Siehst DU?
Viesti Kirjoittaja amanita »
Kantsii joka aamu pestä nassunsa oikein kylmällä vedellä. M.O.T.Repe Ruutikallo kirjoitti:Tässä on jokin jekku. On siellä nyt saksa...amanita kirjoitti:Kun listalle mahtuu vain 10 vaihtoehtoa, jätin tilaa uusille vaihtoehdoille.Repe Ruutikallo kirjoitti:Miksi muuten saksa tai edes vaihtoehto jokin muu puuttuu listoilta?
Hmm. Olen luullut että pitää pestä se toinen pää oikein kylmällä vedellä. Taas oon mennyh halpaan.amanita kirjoitti:Kantsii joka aamu pestä nassunsa oikein kylmällä vedellä. M.O.T.Repe Ruutikallo kirjoitti:Tässä on jokin jekku. On siellä nyt saksa...amanita kirjoitti:Kun listalle mahtuu vain 10 vaihtoehtoa, jätin tilaa uusille vaihtoehdoille.Repe Ruutikallo kirjoitti:Miksi muuten saksa tai edes vaihtoehto jokin muu puuttuu listoilta?
Viesti Kirjoittaja MacAllu »
Juu Ranskassa oon syntyny ja sitä kautta kieli on eka oppimani, mutta kyl nykyään suomi tietty pääkieli, tänne muutin jo n. 7-vuotiaana. Ranskan taitoja koitan pitää edelleen yllä, välillä reissujen kautta ja joskus ranskalaisia lehtiä tms lukemalla. On muuten paljon heikompi tarjonta siis lehdissä ja esim leffoissa verrattuna englantilaiseen matskuunRepe Ruutikallo kirjoitti:Ihan totta? Kerro nyt vähän lisää, uteliaisuus nimittäin heräsi. Ja joo, olen yhä hetero joten sikäli ei huolta...MacAllu kirjoitti:Ranska!
Viesti Kirjoittaja Teppo Tulppu »
Ilmankos avatar näyttää Hercule Poirotilta (joo joo, tiedän kylläMacAllu kirjoitti:Juu Ranskassa oon syntyny ja sitä kautta kieli on eka oppimani, mutta kyl nykyään suomi tietty pääkieli, tänne muutin jo n. 7-vuotiaana. Ranskan taitoja koitan pitää edelleen yllä, välillä reissujen kautta ja joskus ranskalaisia lehtiä tms lukemalla. On muuten paljon heikompi tarjonta siis lehdissä ja esim leffoissa verrattuna englantilaiseen matskuun
Viesti Kirjoittaja Jaroneko »
Yoroshii. ^^amanita kirjoitti:Laitoin alkuun rajauksen jo lapsena kotona opituista kielistä. Varmasti löytyy myös ruotsinkielisessä koulussa suomenkielisenä lähes täydellisen kielitaidon saaneita, kuitenkin äidinkielestä on nyt kyse. Tyytyväinen? Nöjd? Satisfied?
Varo kuitenkin ranskantautia, se väijyy alati jos pyrkii eroon sinkkuudesta vaikka vain yhdeksi yöksi...MacAllu kirjoitti:Juu Ranskassa oon syntyny ja sitä kautta kieli on eka oppimani, mutta kyl nykyään suomi tietty pääkieli, tänne muutin jo n. 7-vuotiaana. Ranskan taitoja koitan pitää edelleen yllä, välillä reissujen kautta ja joskus ranskalaisia lehtiä tms lukemalla. On muuten paljon heikompi tarjonta siis lehdissä ja esim leffoissa verrattuna englantilaiseen matskuunRepe Ruutikallo kirjoitti:Ihan totta? Kerro nyt vähän lisää, uteliaisuus nimittäin heräsi. Ja joo, olen yhä hetero joten sikäli ei huolta...MacAllu kirjoitti:Ranska!
Viesti Kirjoittaja Mac Classic »
Varsin kiintoisaa; siis vaikka molemmat vanhemmat ovat ruotsinkielisiä?AppleFarmer kirjoitti:Mutta kuten tuossa jo aikaisemmin sanoin, niin ajattelen suomeksi, vaikka olen käynyt ruotsinkielisen koulun. Syytä en osaa sanoa.
Viesti Kirjoittaja Macco »
Sama täällä. Mulla ei mennyt millään jakeluun, että joku ei osaa suomea.Petenez kirjoitti:Pienenä aina ihmettelin vieraita kieliä... Kuvittelin että kaikki sentään ajattelevat suomeksi ja sitten kääntävät vieraalle kielelle.AppleFarmer kirjoitti:Svenska tack.Men jag tänker suomeksi.
![]()
Olinkin siis oikeassa?
Viesti Kirjoittaja Petenez »
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Nope. Äitini on ruotsinkielinen ja isä suomenkielinen. Mutta äidinkieleni on siis ruotsi. Faijan kanssa puhun suomea.Mac Classic kirjoitti:Varsin kiintoisaa; siis vaikka molemmat vanhemmat ovat ruotsinkielisiä?AppleFarmer kirjoitti:Mutta kuten tuossa jo aikaisemmin sanoin, niin ajattelen suomeksi, vaikka olen käynyt ruotsinkielisen koulun. Syytä en osaa sanoa.
Viesti Kirjoittaja Maza »
Viesti Kirjoittaja growlithe »
Viesti Kirjoittaja maxima »
Pienempänä asuttiin ulkomailla ja aloitin koulun englanniksi ja sitten mietin eskarissa, että käännetäänkö äidin tyttönimi Aalto ulkomailla Wave..?Macco kirjoitti:Sama täällä. Mulla ei mennyt millään jakeluun, että joku ei osaa suomea.Petenez kirjoitti:Pienenä aina ihmettelin vieraita kieliä... Kuvittelin että kaikki sentään ajattelevat suomeksi ja sitten kääntävät vieraalle kielelle.AppleFarmer kirjoitti:Svenska tack.Men jag tänker suomeksi.
![]()
Olinkin siis oikeassa?
Viesti Kirjoittaja Cosmo »