
Kysymys: jos forumilaisilta sattuisi löytymään Intel Mac Mini emolevyä tai Minin koneenraatoa (ehjällä emolla), niin otan mielelläni vastaan tarjouksia.
Viesti Kirjoittaja mamiti »
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Viesti Kirjoittaja mamiti »
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Ei pidä, siihen numeroon soitetaan myös virhevastuuasioissa. Jos olisit lukenut foorumia enemmän, tietäisit että kymmenet ovat siihen soitelleet kuukausiakin takuuajan jälkeen ja hyvin usein "laskun" on maksanut Apple. Koskaan ei ainakaan ole puhelusta veloitettu (eikä ilmaisnumerosta voikaan mitään veloittaa).mamiti kirjoitti: Muistaakseni Applen sivuilla varoiteltiin, että jos soittelee koneasioissa ja takuu on ummessa niin tulee huoltolasku pelkästä puhelusta. En tiedä pitäneekö paikkaansa, ei huvittanut kokeilla...
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Komppaan, aina ei tarvii olla vässykkä vaan voi itsekin asioista ottaa selvänRepe Ruutikallo kirjoitti:Ei pidä, siihen numeroon soitetaan myös virhevastuuasioissa. Jos olisit lukenut foorumia enemmän, tietäisit että kymmenet ovat siihen soitelleet kuukausiakin takuuajan jälkeen ja hyvin usein "laskun" on maksanut Apple. Koskaan ei ainakaan ole puhelusta veloitettu (eikä ilmaisnumerosta voikaan mitään veloittaa).
Viesti Kirjoittaja DGKarper »
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Ei se täysin kiellettyä ole sentään. Tietysti voi olla vaikea osoittaa, että ei ole tumpuloinut ja vaurioittanut emoa. Takuuaikanahan Applen pitäisi todistaa käyttäjän tumpulointi jotta se voisi evätä takuun, takuun jälkeen taas käyttäjän pitäisi osoittaa että ei ole tumpuloinut saadakseen virhevastuuta...DGKarper kirjoitti:Onko muistit laitettu huoltoliikkeen kautta vai itse? Jos on itse laitettu niin periaatteessa virhevastuu raukeaa koska Mac miniähän ei saa itse availla ja muisteja vaihdella Applen mukaan.
Viesti Kirjoittaja mamiti »
Olkoon niin vaikka ajattelenkin, että nyt meni kehut hiukan ohi maalin. Tsekkailin Applen sivut ja ohjeeksi sanottiin, että ottaa yhteyttä paikalliseen huoltoon. Puhelintuessa melkein ymmärrettävää suomea puhuva mieshenkilö tarkoitti ilmeisesti samaa. Ei puhettakaan vaihdosta Applen piikkiin tai edes mahdollisuudesta saada mitenkään emoa. Huollossa kävin jo aiemmin ja ohje oli, että ostahan tästä uusi Mini.NeliX4 kirjoitti:Komppaan, aina ei tarvii olla vässykkä vaan voi itsekin asioista ottaa selvän
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Viesti Kirjoittaja mamiti »
Kiitos, kelpaa hyvinkin. Pitääpä soitella uudestaan Applelle, mutta vasta huomenissa, ettei vain vastaa sama tyyppi kuin tänään. Tuo virhevastuun olemassaolo riippumatta mitä valmistaja sattuu takuusta sanomaan, on varmaan aika usein unohdettu pykälä (i.e. sitä pitää usein toistellakin, anteeksi vain).Repe Ruutikallo kirjoitti:...
Applen tukinumerosta vaaditaan virhevastuuna uutta emolevyä, koska alkuperäinen on hajonnut laitteen oletettuun kestoikään nähden liian aikaisin.
Huollosta ei kysytä mitään! Asia ei kuulu sille lainkaan.
Enempää en väkisin neuvoja tyrkytä, jos eivät kelpaa.
Viesti Kirjoittaja kermit »
Mitä virkaa on Applen valtuuttamalla huollolla tai laitteen myyjällä? Kuluttajallahan on sopimussuhde myyjän kanssa.Repe Ruutikallo kirjoitti:Tulee bon appetit -ilmiö kun moneen kertaan käsiteltyjä asioita käsitellään aina uudestaan.
Applen tukinumerosta vaaditaan virhevastuuna uutta emolevyä, koska alkuperäinen on hajonnut laitteen oletettuun kestoikään nähden liian aikaisin.
Huollosta ei kysytä mitään! Asia ei kuulu sille lainkaan.
Viesti Kirjoittaja EJMV »
Jep.kermit kirjoitti:
Mitä virkaa on Applen valtuuttamalla huollolla tai laitteen myyjällä? Kuluttajallahan on sopimussuhde myyjän kanssa.
takuustaKuluttajavirasto kirjoitti:Takuuaika ei päätä virhevastuuta
Takuuaika ei ole sama kuin yrityksen vastuuaika virheestä. Kuluttajansuojalaissa ei ole määritelty tuotevirheiden tarkkoja vastuuaikoja.
Jos takuun päättymisestä on kulunut lyhyehkö aika, myyjäliike ei voi kieltäytyä mahdollisesta virhevastuustaan vain perustelulla "Emme korjaa koska takuu on päättynyt". Sen täytyy esittää muitakin perusteluja sille, miksi liike ei ole vastuussa laitteen vikaantumisesta.
Myyjällä ensisijainen vastuu virheestä
Kodinkoneiden takuuehdoissa ilmoitetaan yleensä huoltoliikkeet, jotka tekevät takuukorjauksia. On luontevaa asioida niiden kanssa, jos laitteeseen tulee vika. Jos tällaista menettelyä ei ole, ota yhteys myyjään.
Myyjäliike ei voi automaattisesti käännyttää kuluttajaa asioimaan maahantuojan tai valmistajan kanssa. Myyjän on hoidettava korjaustoimet takuunantajan kanssa.
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Huolto ei ole osapuoli, huolto korjaa saatuaan toimeksiannon jonka maksaja tiedetään. Myyjä on osapuoli, ja tässä, virhevastuun kannalta, Apple edustaa myyjää.kermit kirjoitti:Mitä virkaa on Applen valtuuttamalla huollolla tai laitteen myyjällä? Kuluttajallahan on sopimussuhde myyjän kanssa.Repe Ruutikallo kirjoitti:Tulee bon appetit -ilmiö kun moneen kertaan käsiteltyjä asioita käsitellään aina uudestaan.
Applen tukinumerosta vaaditaan virhevastuuna uutta emolevyä, koska alkuperäinen on hajonnut laitteen oletettuun kestoikään nähden liian aikaisin.
Huollosta ei kysytä mitään! Asia ei kuulu sille lainkaan.