Onkohan laitteeni rikki vai onko iPhonen GPS yksinkertaisesti vain näin surkea? Käyttöarvo tuolle on aika nolla kun tarkkuus on olematon ja akku hujahtaa hetkessä loppuun
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Viesti Kirjoittaja jvuotila »
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Viesti Kirjoittaja nalle76 »
Ei GPS siru sinänsä juurikaan virtaa vie. Ei se toki pyhällä hengellä toimi, mutta vähän se vie virtaa. Vertaan nyt esim. kokemuksiini Nokian erillisestä GPS-mokkulasta jonka taannoin omistin. Siinä riitti virtaa yhdellä latauksella vuorokaudeksi. Tai vaikkapa Garmin eTrex Legend HCx:ää jonka omistan tälläkin hetkellä. Laitteessa on värinäyttö jossa pyörii jatkuvasti vektorikartta ja siihenkin riittää virtaa vuorokaudeksi kahdella AA-paristolla. Jos katsoo GPS-sirujen speksejä netistä niin olemattoman vähän ne vie virtaa. Itselle tulee väkisin mieleen että tuossa laitteessa olisi vikaa joko softa tai rautapuolella. Mutta olisi mielenkiintoista tietää onko tämä laajempikin epidemia vai onko kyseessä vain viallinen yksilö.MacFinn kirjoitti:Mutta akkuahan GPS aina syö, lisäksi vaikuttaa se, mitä muuta on päällä.
Viesti Kirjoittaja tehodia »
Mikä siinä alleviivatussa ihmetyttää? GPS:hän on täysin riippuvainen suorasta näköyhteydestä satelliitteihin, joten se ei toimi joka paikassa tai ainakin tarkkuus heikkenee, esim puustoisessa metsässä.nalle76 kirjoitti:mulla kans +/- 50m heittoa. eikä tule kohtaa jossa on pinpoint missä olen jos en laita reitti etsintää päälle.
Käyttöoppaasta mua ihmetyttää noi alleviivatut:
.
.
.
Jostain (olisko ollu applen sivuilta) olin lukevani että jos käytetään GPS sateliittejä niin pitäis olla joku kuvake näytössä, sitä en koskaan ole nähny.
Lähinnä juuri tuo "GPS paikannus ei ole saatavilla kaikialla". Suomessako? Helsingissäkö? Vertaen tom-tomiin niin paikannus on kyllä huomattavasti heikompi (varauksena se että olen nyt vasta muutaman kerran kokeilut GPS iPhonen kautta). Ja sen kanssa hyväksyn, ei siinä mitään, tom tom on hieman eri laite kuin iPhone.tehodia kirjoitti:Mikä siinä alleviivatussa ihmetyttää? GPS:hän on täysin riippuvainen suorasta näköyhteydestä satelliitteihin, joten se ei toimi joka paikassa tai ainakin tarkkuus heikkenee, esim puustoisessa metsässä.nalle76 kirjoitti:mulla kans +/- 50m heittoa. eikä tule kohtaa jossa on pinpoint missä olen jos en laita reitti etsintää päälle.
.
.
.
Jostain (olisko ollu applen sivuilta) olin lukevani että jos käytetään GPS sateliittejä niin pitäis olla joku kuvake näytössä, sitä en koskaan ole nähny.
Mielestäni GPS-paikannus on silloin käytössä kun kartalla paikannussymboli muuttuu ikäänkuin palloksi. Puhelinverkkopaikannuksessa symboli on ympyrä. En minäkään muuta kuvaketta tuohon liittyen ole havainnut.
Viesti Kirjoittaja EJMV »
Juurikin näin minäkin asian ymmärrän.tehodia kirjoitti:
Mielestäni GPS-paikannus on silloin käytössä kun kartalla paikannussymboli muuttuu ikäänkuin palloksi. Puhelinverkkopaikannuksessa symboli on ympyrä. En minäkään muuta kuvaketta tuohon liittyen ole havainnut.
Melko huonosti on ilmaistu. Lähinnähän sillä tarkoitetaan sitä, että katvealueita voi olla missä tahansa, ja erityisesti sisätiloissa GPS on useimmissa tapauksissa täysin avuton.nalle76 kirjoitti:Lähinnä juuri tuo "GPS paikannus ei ole saatavilla kaikialla". Suomessako? Helsingissäkö? Vertaen tom-tomiin niin paikannus on kyllä huomattavasti heikompi (varauksena se että olen nyt vasta muutaman kerran kokeilut GPS iPhonen kautta). Ja sen kanssa hyväksyn, ei siinä mitään, tom tom on hieman eri laite kuin iPhone.tehodia kirjoitti:Mikä siinä alleviivatussa ihmetyttää? GPS:hän on täysin riippuvainen suorasta näköyhteydestä satelliitteihin, joten se ei toimi joka paikassa tai ainakin tarkkuus heikkenee, esim puustoisessa metsässä.nalle76 kirjoitti:mulla kans +/- 50m heittoa. eikä tule kohtaa jossa on pinpoint missä olen jos en laita reitti etsintää päälle.
.
.
.
Ympyrän keskipisteessä on mielestäni se kännykkäverkon tukiasema, johon puhelin on yhteydessä. Mutta luultavasti siellä missä tukiasemia on tiheämmässä, laite osaa laskea niiden useamman avulla myös tarkemman sijainnin? GPS-yhteydessä pallo puolestaan on sitä pienempi, mitä tarkempi sijaintitieto on.nalle76 kirjoitti:tehodia kirjoitti:Mikä siinä alleviivatussa ihmetyttää? GPS:hän on täysin riippuvainen suorasta näköyhteydestä satelliitteihin, joten se ei toimi joka paikassa tai ainakin tarkkuus heikkenee, esim puustoisessa metsässä.nalle76 kirjoitti:mulla kans +/- 50m heittoa. eikä tule kohtaa jossa on pinpoint missä olen jos en laita reitti etsintää päälle.
.
.
.
Tätä viestiä kirjoitelessa kokeilin paikannusta (ulkona Kalliossa, HKI). "Ympyrä missä on itä-länsi-pohjoinen-etelä viivat" (oletan että keskipiste näistä kertoo missä olen) heittää noin 30m siitä mistä oikeasti olen. Ja pinpointtia ei ole, eli jos suurennan karttaa niin sitä epätarkemmaksi tulee kohta missä olen.
GPS:n tarkkuustieto on siinä pallossa: Mitä pienempi pallo on, sitä tarkempi on sijaintitieto. Eikös sateliitteja ole mahdollista olla 3-12, kun paikannus on toiminut. Aukealla pellolla saa helpostikin nuo 12, ja siitä määrä sitten vähenee miltei samassa suhteessa kun horisonttikin häipyy esim puiden tai talojen taakse? Omakotitalon pihalla tyypillinen määrä lienee 5-7, ja keskusta-alueella kerrostalojen välissä voi olla vaikeuksia saada edes niitä minimikolmea näkyviin.EJMV kirjoitti:tehodia kirjoitti:
Kaipaisin jonkinlaista paikannustarkkuus tietoutta.. Esim tietoa, kuinka monelta satelliitilta paikkaa lasketaan kullakin hetkellä...
Viesti Kirjoittaja Snapple »
OK. Vielä kun valkenisi minulle (joka tämän viestiketjun aloitti) onko muilla vastaavia paikannusepätarkkuus/kuumenemis/akun hupenemis -ongelmia. Voinko tehdä jotenkin pollin?nalle76 kirjoitti:hienoa! alkaa jo valaistumaan GPS toiminto mulle!
Viesti Kirjoittaja smicke »
Viesti Kirjoittaja kileer »
Viesti Kirjoittaja EJMV »
tehodia kirjoitti: GPS:n tarkkuustieto on siinä pallossa: Mitä pienempi pallo on, sitä tarkempi on sijaintitieto. Eikös sateliitteja ole mahdollista olla 3-12, kun paikannus on toiminut. Aukealla pellolla saa helpostikin nuo 12, ja siitä määrä sitten vähenee miltei samassa suhteessa kun horisonttikin häipyy esim puiden tai talojen taakse? Omakotitalon pihalla tyypillinen määrä lienee 5-7, ja keskusta-alueella kerrostalojen välissä voi olla vaikeuksia saada edes niitä minimikolmea näkyviin.
Viesti Kirjoittaja smicke »
En ole testannut miten kauan se kestää, mutta tuntuu kyllä roimasti akkua syövän.kileer kirjoitti:Onko tosiaan niin, kuten ketjun aloittajalla, että muillakin akku tyhjenee tunnissa gps:n ollessa käytössä ? Eipä tuossa hirveän pitkää road trippiä heitetä ilman laturia jos akku kestää noin vähän aikaa...
Viesti Kirjoittaja Capa »
Luultavasti ympyrän koko perustuu paikkatietoihin, joita laite laskee jatkuvasti. Jos muutaman laskentatuloksen väli on vaikka 25 metriä, niin pallon halkaisija olisi 25m, ja sen pallon keskellä on useamman laskennan keskiarvo. Ja keskipisteessä on myös todennäköisesti laitteen sijainti.EJMV kirjoitti:tehodia kirjoitti: GPS:n tarkkuustieto on siinä pallossa: Mitä pienempi pallo on, sitä tarkempi on sijaintitieto. Eikös sateliitteja ole mahdollista olla 3-12, kun paikannus on toiminut. Aukealla pellolla saa helpostikin nuo 12, ja siitä määrä sitten vähenee miltei samassa suhteessa kun horisonttikin häipyy esim puiden tai talojen taakse? Omakotitalon pihalla tyypillinen määrä lienee 5-7, ja keskusta-alueella kerrostalojen välissä voi olla vaikeuksia saada edes niitä minimikolmea näkyviin.
En hokannut tuon sinisen alueen pienenevän tarkkuuden kasvaessa. Hieno homma.. Palvelee varmasti kuluttajaa, joka ei tuosta paikannuksesta ole sen enempää kiinnostunut. Itse olen tottunut tuota tarkkuutta pitämään silmällä satelliittien signaalipalkeista, HDOP:sta yms, joten hämää, kun ei tiedä mihin ympyrän koko niin sanotusti perustuu..
Satelliittien maksimimäärä on tod näköisesti tuo 12. En ole katsonut spekseistä tarkkaa kanavamäärää sen tarkemmin.
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”