Taittoaineiston luovuttamisesta
-
Taittoaineiston luovuttamisesta
Viesti Kirjoittaja Ensenada »
Taitossa on myös työtä varten erikseen hankkimiani fontteja, joihin vastaanottajalla ei varmaankaan lisenssiä ole.
Olisiko teillä faktoja tai omakohtaista kokemusta taiton luovuttamisesta avoimena eteen päin?
Uskoakseni työhön tullaan vaihtamaan leiskan värit ja kuvat, tai käytettyjä kuvia muokataan.
-
Re: Taittoaineiston luovuttamisesta
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Viesti Kirjoittaja Opa »
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Minulla on se periaate että taittodokumentin linkkeineen annan, hankittuja fontteja ja ohjelmia en syystä että ne ei ole asiakkaalle hankittuja ja siis lisenssi ei ole asiakkaan. En siis hanki asiakkaalle tai hänen alihankkijalleen ohjelmia, laitteita, fontteja tai muutakaan vastaavaa. Jos joukossa on jokin minun ottama/tekemä kuva joka ylittää teoskynnyksen niin siitä sitten veloitusta erikseen jos (uudelleen) käyttävät eikä muuta ole sovittu.Ensenada kirjoitti:Asiakkaani otti minuun yhteyttä ja pyysi toimittamaan kumppanuusyrityksensä käyttöön avoimen taittoaineiston. MItenhän tällaisessa tilanteessa suunnittelijalla on syytä vaatia korvausta aineistoa vastaan?
Taitossa on myös työtä varten erikseen hankkimiani fontteja, joihin vastaanottajalla ei varmaankaan lisenssiä ole.
Olisiko teillä faktoja tai omakohtaista kokemusta taiton luovuttamisesta avoimena eteen päin?
Uskoakseni työhön tullaan vaihtamaan leiskan värit ja kuvat, tai käytettyjä kuvia muokataan.
-
Viesti Kirjoittaja ERA »
Eikö tuossa ko tapauksessa asiakas ole jo aika lailla menetetty?Opa kirjoitti:Jos haluat pitää kiinni asiakkaastasi annat aineiston. Mä olen ottanut näihin aika käytännöllisen kannan: mitä menetän jos annan aineiston, jonka asiakas jo on maksanut - yleensä en mitään. Mitä sitten taas menetän jos en anna: saatan menettää asiakkaan, saan hankalan miehen maineen jne. Toinen asia olisi sitten, jos olisin tehnyt jonkun suunnitelman, jota asiakas ei kuitenkaan osta, mutta ilmenee että työtäni on kuitenkin käytetty, siis "varastettu". Tälläistä tilannetta ei kyllä ole eteeni tullut.
-
Viesti Kirjoittaja Ensenada »
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »

-
Viesti Kirjoittaja ERA »
Oikein.MacFinn kirjoitti:Mulla nyt on jo muutenkin hankalan miehen maine, siitä pitää pitää kiinni!
-
Viesti Kirjoittaja Opa »
Realismia poikaseni, realismia. 40 vuotta mainosalalla opettaa. No, nuoruus ilman idealismia ei ole nuoruutta.ERA kirjoitti:Eikö tuossa ko tapauksessa asiakas ole jo aika lailla menetetty?Opa kirjoitti:Jos haluat pitää kiinni asiakkaastasi annat aineiston. Mä olen ottanut näihin aika käytännöllisen kannan: mitä menetän jos annan aineiston, jonka asiakas jo on maksanut - yleensä en mitään. Mitä sitten taas menetän jos en anna: saatan menettää asiakkaan, saan hankalan miehen maineen jne. Toinen asia olisi sitten, jos olisin tehnyt jonkun suunnitelman, jota asiakas ei kuitenkaan osta, mutta ilmenee että työtäni on kuitenkin käytetty, siis "varastettu". Tälläistä tilannetta ei kyllä ole eteeni tullut.
En kuitenkaan pidä hengentuotteitani taiteena vaan asiakkaan tilaamina ja maksamina töinä joihin oikeudet ovat asiakkaalla.
Fonttien suhteen komppaan Jamacia. Siihenhän on sitä paitsi helppo ratkaisu: konvertoin fontit, ettei asiakkaani tarvitse tapella fonttiongelmien kanssa. Oikeassakin olet - kaikki on menetetty.
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
-
Viesti Kirjoittaja Herra77 »
Jos tilaan rakennuspalvelun, niin ei mulle tilaajana jää remonttimiehen työkaluja, pelkkä työ. Tarvikkeet maksan itse.
-
Viesti Kirjoittaja miilu »
Ai ollaan paiskittu saman verran saman alan hommia, vänkää...Opa kirjoitti:Realismia poikaseni, realismia. 40 vuotta mainosalalla opettaa. No, nuoruus ilman idealismia ei ole nuoruutta.ERA kirjoitti:Eikö tuossa ko tapauksessa asiakas ole jo aika lailla menetetty?Opa kirjoitti:Jos haluat pitää kiinni asiakkaastasi annat aineiston. Mä olen ottanut näihin aika käytännöllisen kannan: mitä menetän jos annan aineiston, jonka asiakas jo on maksanut - yleensä en mitään. Mitä sitten taas menetän jos en anna: saatan menettää asiakkaan, saan hankalan miehen maineen jne. Toinen asia olisi sitten, jos olisin tehnyt jonkun suunnitelman, jota asiakas ei kuitenkaan osta, mutta ilmenee että työtäni on kuitenkin käytetty, siis "varastettu". Tälläistä tilannetta ei kyllä ole eteeni tullut.
En kuitenkaan pidä hengentuotteitani taiteena vaan asiakkaan tilaamina ja maksamina töinä joihin oikeudet ovat asiakkaalla.
Fonttien suhteen komppaan Jamacia. Siihenhän on sitä paitsi helppo ratkaisu: konvertoin fontit, ettei asiakkaani tarvitse tapella fonttiongelmien kanssa. Oikeassakin olet - kaikki on menetetty.
-
Viesti Kirjoittaja ERA »
No on näitä joku aika ehditty pohtia. Näitä tyhjänpyytäjiä on asiakkaiden joukossa ihan tarpeeksi.Opa kirjoitti:Realismia poikaseni, realismia. 40 vuotta mainosalalla opettaa. No, nuoruus ilman idealismia ei ole nuoruutta.ERA kirjoitti:Eikö tuossa ko tapauksessa asiakas ole jo aika lailla menetetty?Opa kirjoitti:Jos haluat pitää kiinni asiakkaastasi annat aineiston. Mä olen ottanut näihin aika käytännöllisen kannan: mitä menetän jos annan aineiston, jonka asiakas jo on maksanut - yleensä en mitään. Mitä sitten taas menetän jos en anna: saatan menettää asiakkaan, saan hankalan miehen maineen jne. Toinen asia olisi sitten, jos olisin tehnyt jonkun suunnitelman, jota asiakas ei kuitenkaan osta, mutta ilmenee että työtäni on kuitenkin käytetty, siis "varastettu". Tälläistä tilannetta ei kyllä ole eteeni tullut.
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Näin ainakin meillä Pohjanmaalla. Jos täällä heittäytyy liian hankalaksi tai suureksi taiteilijaksi, niin sitä on pian entinen mainosmies.
Just my 2 cents.
-
Tavallaan ihan käypä näkökulma tämäkin toisaalta, mutta siis fontteja et saa luovuttaa vaikka haluaisit, paitsi tietenkin jos lisenssi on jollain muotoa asiakkaalla.Herra77 kirjoitti:Tämä on mielenkiintoinen aihe. Itse antaisin vain painovalmiin PDF:n, en natiivitiedostoa, vaikka pyytäisi, ja jos, niin ennalta sopimukseen merkityn hintaisena. Siinä menee kaikki tekemisen työkalut samalla; tyylit, sivupohjat, värilistat, fontit, grafiikat, käsitellyt kuvat jne. Kerran meni samalla koko asiakas saman tien.
Jos tilaan rakennuspalvelun, niin ei mulle tilaajana jää remonttimiehen työkaluja, pelkkä työ. Tarvikkeet maksan itse.
Toisaalta tuo tyylipohjien yms. tekeminen ei minusta ole mikään kovin suuri ongelma, viivoittimella saa mitattua olennaiset jutut ja jostain vedos-pdf:stä näkee fontit jos ovat jotain oudompaa.
-
Tekijänoikeusongelma
Viesti Kirjoittaja omenarokka »
Miten tollaseen pyyntöön pitäisi suhtautua, paljonko rahaa vai hajoaako kovalevy yllättäen kuten PC-maailmassakin usein tapahtuu.
-
Re: tekijänoikeusongelma
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Vähän tuo lienee, että mitenkä olette sopineet tai jättäneet sopimatta.
Herrasmiesdiili varmaan olisi sellainen, että sinä tsekkaat, karsit ja poltat kaiken tarvittavan materiaalin DVDlle ja pistät laskun perään. Säästyt jälkiharmeilta. Esimerkki stetsonista: jos nimittäin löytyykin joku viesti jostakin missä lupaat tehdä asiakkaalle leiskan julisteeseen ja julkaisuun samaan hintaan. Mitäs sitten jos et näitä ole asiakkaalle leiskapohjia kopioina toimittanut, vaan pläjäyttänyt vaan painoon?
EDIT. Jatkan vielä vähän. Kohtuumonta kertaa olen huomannut että nuorempi ja uudempi ja halvempi tekee hommia, joita minä tein aiemmin. Ja sitten yhtäkkiä kysytäänkin taas hommiin. Eihän sille mitään voi, yrityshän saa valita mistä palvelunsa tilaa.
Mää olen kumminkin tuumannut silviisii että pitkä juoksu ratkaisee. Free-yrittäjäksi on helppo ryhtyä, halpa digijärkkäri kaupasta, tietokoneeseen piraattiohjelmat ja ei kun hommiin. Mihin sitä autoa ja työhuonetta ja eläkkeitä.. Mutta kuka elättää itsensä ja perheensä ja vielä yhteiskunnan siinä sivussa suhaamalla alihintaan?
-
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja omenarokka »
"Perinteinen printti on kuulemma vanhanaikaista, netti antaa julkaisubisnekseen uudet rajattomat mahdollisuudet". Hyvin ovat uudet yrittäjät osanneet asiaansa ajaa, ehkä vähän iltaakin istuttu...
-
Re: Tekijänoikeusongelma
Viesti Kirjoittaja hkivimak »
ongelma ei tosiaankaan ole tekijänoikeusongelma, sillä tekijänoikeudethan ovat luojalla. Siis kuvan ottaneella kuvaan. Tekstin kirjoittajalla tekstiin. Taittajalla taitokseen. Mitkään tekijänoikeudet eivät tekijänoikeuslain mukaan siirry työnantajalle tai sopimuskumppanille. Ne säilyvät tekijällä, luojalla kuten laissa sanotaan. Eri asia on sitten se, että mitä on sovittu, ts. siirtyvätkö ao. oikeudet jollekin muulle kuin luojalle. Tekijänoikeuslain mukaan vain taloudelliset oikeudet voidaan siirtää, moraalisia oikeuksia ei millään.
Arkistointivelvollisuus onkin sitten toinen ja laajempi ongelma. Eli mitä olette sopineet ja mitä taittajan tulee mahdollisesti säilyttää. Korvauksettahan tuollaisia tiedostoja ei tarvitse lähettää, ellei asiasta ole sovittu mitään. On sama onko sopimus "mustaavalkoisella" vai "keltaistaruskealla". Kaikki sopiminen on yhtä pätevää; suullinen, kirjallinen, konkludenttinen...
Toivottavasti selvensi.
Juristi H
-
Taitolla ei ole tekijänoikeutta.hkivimak kirjoitti:Hei,
Taittajalla taitokseen.
Juristi H
Muuten kyse on siitä mitä sinulta on tilattu: jos sinulta on tilattu lehden taitto niin silloin taittopohjia ei ole tilattu. Jos on tilattu suunnitelma + taitto, niin suunitelmaan asiakas on oikeutettu. On sitten eri asi miten tuon suunitelman toimitta. Muutama esimerkkisivu typografiatietoineen paperille tulostettuna luulisi riittävä. Ja sitten digitaalisen aineisto luovutus ja sen hinnoittelu... no, kipukynnys +/-
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
No totta munassa on. Se on tekijän omaisuutta, ja siitä ei tule luopua ilman eri korvausta. Asia on tietty eri jos on toisin sovittu tai taittaja ei ole tehnyt ulkoasua.Saltikov kirjoitti:Taitolla ei ole tekijän oikeutta.
-
Minulle on kahteen kertaan käynyt niin että asiakas on vaihtanut halvempaan taittajaan ja pyytänyt tuosta vaan saada suunnittelemani lehden tiedostona, helppoahan siitä on "halvalla" jatkaa kun toinen on tehnyt tyylit kappale-, merkki- ja objektitasolle ja mallisivut on joka lähtöön grideineen. Toisella kerralla annoin, koska asiakas oli erikseen maksanut ulkoasun suunnittelusta, ja ihan hyvin. Toisella kerralla en, koska en ollut saanut siitä eri korvausta.
-
Tekijänoikeus ei synny omistamisesta ;-) mutta jos asiakas ei ole älynnyt pyytää taittoa aikasemmin niin ei sitä ole pakko luovuttaa jos asiasta ei ole nimen omaan niin sovittu. Mutta se on taas eri juttu kuin tekijänoikeus.eskofot kirjoitti:No totta munassa on. Se on tekijän omaisuutta, ja siitä ei tule luopua ilman eri korvausta. Asia on tietty eri jos on toisin sovittu tai taittaja ei ole tehnyt ulkoasua.Saltikov kirjoitti:Taitolla ei ole tekijänoikeutta.
-
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
-
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että tämä on sopimuskysymys: mitä on tilattu, tehty, myyty millä ehdoilla. Olisi kiva tietää onko tällaisesta minkäänasteisen oikeuden ennakkotapausta, lausuntoa tms. Hannu Sukunimikaimani taitaa olla perehtynyt lakihommiin, löytyneekö mitään!
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka