miwalainen kirjoitti:Minusta ei vain ole asiallista kertoa mielipiteenä toisesta ihmisestä, että hän on aivan sieltä jostakin (mikä löytyy meiltä jokaiselta takapuolelta jalkojen yläpuolelta), on Suomessa sitten mielipidevapaus tai ei.
Tuokin on varmaan totta, mutta huonot tai olemattomat käytöstavat ovat asia erikseen. Täällä on kyllä jo tullut reilusti myös ihan asiallisia ja nimenomaan asioihin eikä henkilöön menevää kritiikkiä, jossa on otettu kantaa juuri siihen, että ko. episodissa sen asiatason on katsottu jääneen hiukan turhan köykäiseksi, epäolennaisemman henkilötason kustannuksella. Tässä ja jossain toisessakin ketjussa esitetyistä kommenteista saa kuvan, että em. kommentaattori on katsottu puhuneen enemmän lähinnä itsestään ja omista 'perussäädöistään', varsinaisen asiapuolen jäädessä siten toivottua vähäisemmäksi ja tason toivottua alhaisemmaksi. Eli lyhyesti sanottuna on ollut väärä henkilö väärässä paikassa, tai amatööri ammattilaisen asialla.
Tuo kritiikki ei ole kohdistunut itse podcastiin, päinvastoin, vaan ainoastaan tämän yhden episodin vierasvalintaan ja ko. vieraan kontribuution tasoon. Minusta em. kritiikki ei siis ollut mitenkään henkilöön menevää solvausta, mutta silti se on paikoitellen samaistettu jonkun ircin tms. suunsoittoon. Se mitä on sanottu tai tehty jossain irceissä tms. live-chateissä on ihan eri asia, eikä edes kuulu tänne. Ehkä täällä ollaan toisinaan vähän turhankin herkkähipiäisiä, ainakin tiettyjen asioiden suhteen.
Mutta eiköhän tässä ollut jo tarpeeksi jauhantaa ja rautalangan vääntöä ko. aiheesta, ettei lähde menemään turhan OT:ksi.
amanita kirjoitti:Kiva kun on hauskaa!
Tuon filtterin voi muuten sit kääntää pois "Omista asetuksista", jos tuntuu kotoisammalta nähdä ruma sana niin kuin se on.
OT
Joo mutta saako sitä silloin pois myös muille näkyvistä viesteistä?
Eipä tuo nyt niin iso asia ole, ja joskus tuo kiertoilmausten kehittely on tavallaan hauskaa, mutta moinen poliittisesti korrekti sensurointi on minusta turhaa holhousta. Paremminkin siitä voi joskus olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos/kun sitä filtteröintiä ei ole ollenkaan, tuo miwalaisenkin mainitsema käytöstapojen puute tulee selvemmin esille itse kullekin, ja ko. kirjoituksista voi itse kukin tehdä omat johtopäätöksensä. Jos haluaa saada kommenttinsa esille asiallisessa hengessä, pystyy itse kukin filtteroimaan ne enimmät kakka-sanat ihan itsekin. Eikä se satunnainen paasha, kagameeli, /c:stä, hanurista, tai edes vattu nyt niin kamalaa ole, vai onko? Jos niiden määrää ei itse osaa rajoittaa, sehän vaan antaa itse kirjoittajalle typeryksen leiman, ihan ilman hompun holhousta.
Tämmöinen PC-filtteröinti tuo mieleen nuo ameriikkalaisten touhut, eli esim. että jotain ihmistä voi kohdella ihan miten vaan, kunhan ei vaan kutsu julkisesti neekeriä neekeriksi tai valkoista jostain muualta kuin Kaukaasiasta kotoisin olevaksi. Tai että väkivalta ja agressio ylipäätään voi olla vaikka kuinka rankkaa, mutta jos nuoren naisen nätti nännäpää vilahtaa ruudussa tai julkisuudessa, siitä nousee hirveä haloo.
Mutta sepäs nyt siitä. Jatketaan asialinjalla.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
/OT