Kannattaa hypätä tonne Cameralabsin puolelle..Viizei kirjoitti:Kertokaahan mahdolliset Nikon D300:n omistajat kokemuksia.Kiikarissa on...
(En sittenkään vaihda pienempään)
Kamera, mutta millainen?
-
Pikkuroope
Re: Kamera, mutta millainen?
Viesti Kirjoittaja Pikkuroope »
-
Viizei
Viesti Kirjoittaja Viizei »
Juu on tässä nyt tullut luettua riittämiin D300:sta.Pikkuroope kirjoitti:Kannattaa hypätä tonne Cameralabsin puolelle..Viizei kirjoitti:Kertokaahan mahdolliset Nikon D300:n omistajat kokemuksia.Kiikarissa on...
-
enrique
Mistä LX3?
Viesti Kirjoittaja enrique »
-
KunkkuJ
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
egoste
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja egoste »
-
Nyrkki
Re: Mistä LX3?
Viesti Kirjoittaja Nyrkki »
http://www.warehouseexpress.com näköjään myy 299 puntaa eli noin 335e. Siihen pk:t ja mahdolliset takuuhuollatusongelmat kaupan päälle.enrique kirjoitti:Tulipa nukuttua Rajalan tammialen ohi, ja nyhtävät LX3:sta nyt 449. Jos joku on vihkiytynyt näihin, niin kertokaapa mikä olisi luotettava ja edukas nettikauppa... Pikkaisen säästäis ainakin verkkokauppa.comin avulla, mutta pistäisiköhän joku ulkolainen saitti vielä paremmaksi?
EDIT: hidas
11" MBA
iPhone 5 16 GB
-
egoste
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja egoste »
Hyvä on tai siis uskomattoman hyvä... ja D200 jäi kyllä laatikon pohjalle samantien...Viizei kirjoitti:Kertokaahan mahdolliset Nikon D300:n omistajat kokemuksia.Kiikarissa on...
D700 olisi ollut toinen vaihtoehto, jos ei olisi tullut hankittua liian hyviä DX linssejä...
-
enrique
Viesti Kirjoittaja enrique »
-
nalle76
Viesti Kirjoittaja nalle76 »
http://www.nikon.fi/news_room/news.html ... &universe=[universe:xx]
-
SiriusAn
Viesti Kirjoittaja SiriusAn »
Äitini taas kallistui Panasonicin DMC-TZ7 puoleen 12x zoomin takia.
-
Marbo
Millanen digijärkkäri?
Viesti Kirjoittaja Marbo »
Onko tämä kamera mistään kotosin?
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/st ... uctDisplay
EDIT: Eli malli on Canon EOS 1000D. Linkki ei näytä tällä hetkellä toimivan. Jotain vikaa anttilan sivuissa.
-
Pasteur
Re: Millanen digijärkkäri?
Viesti Kirjoittaja Pasteur »
Käytetty 400D varmaan ajaisi täysin saman asian kuin tuo 1000D?Marbo kirjoitti:Millanen olisi hyvä digijärkkäri alottelevalle kuvaajalle? Hinta max. n. 500e.
EDIT: Eli malli on Canon EOS 1000D. Linkki ei näytä tällä hetkellä toimivan. Jotain vikaa anttilan sivuissa.
-
Sherukka
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
-
KunkkuJ
No ei minulle kyllä valkene yhtään syytä, miksi tuollainen automaattisesti muuttuva ISO olisi hyvä juttu, ainakaan ammattilaisen kannalta. Ja harrastelijankin kannattaa käyttää pieni hetki sen opiskeluun, mikä merkitys on herkkyydellä, suljinajalla ja aukolla. Sen jälkeen tuollaista automatiikkaa ei tarvitse missään.Sherukka kirjoitti:Suosittelen Nikonia (jossa on hyvä Auto ISO -toiminto sekä hyvä tarkennus liikkuvaan kohteeseen = lapset). Canoniinkin oli vissin Auto ISO saatu mutta jostain käsittämättömästä syystä valotusaika on kiinteästi sama mitä Canonilla on suuressa viisaudessa päätetty? Onko asia muuttunut Canonin leirissä koska Auto ISO on todella hyvä juttu oli sitten ammattilainen taikka harrastelija?
-
Sherukka
Olen täysin eri mieltä kun se toimii noin hyvin kuin Nikonissa.KunkkuJ kirjoitti:No ei minulle kyllä valkene yhtään syytä, miksi tuollainen automaattisesti muuttuva ISO olisi hyvä juttu, ainakaan ammattilaisen kannalta. Ja harrastelijankin kannattaa käyttää pieni hetki sen opiskeluun, mikä merkitys on herkkyydellä, suljinajalla ja aukolla. Sen jälkeen tuollaista automatiikkaa ei tarvitse missään.Sherukka kirjoitti:Suosittelen Nikonia (jossa on hyvä Auto ISO -toiminto sekä hyvä tarkennus liikkuvaan kohteeseen = lapset). Canoniinkin oli vissin Auto ISO saatu mutta jostain käsittämättömästä syystä valotusaika on kiinteästi sama mitä Canonilla on suuressa viisaudessa päätetty? Onko asia muuttunut Canonin leirissä koska Auto ISO on todella hyvä juttu oli sitten ammattilainen taikka harrastelija?
Olen kuvannut liian kauan manuaaliasennossa, nyt olen onneksi nähnyt valon!
EDIT: Toki kuvaan mielelläni manuaalilla kun kuvausolosuhteet säilyvät samanlaisina, tällöin saan joka kuvassa valotuksen kohdalleen eikä kameran automatiikka häiriinny esim. eri taustan väristä.
EDIT2: Tuollainen automatiikka on todella hyvä muutaman rentouttavan juoma-annoksen jälkeen.
-
KunkkuJ
Saathan sinä olla eri mieltä. Ikävää tässä vaan on se, että sinä olet väärässä ja minä oikeassa. 8)Sherukka kirjoitti: Olen täysin eri mieltä kun se toimii noin hyvin kuin Nikonissa.![]()
Olen kuvannut liian kauan manuaaliasennossa, nyt olen onneksi nähnyt valon!
Kyllä ainakin minä haluan itse päättää, millä herkkyydellä, ajalla ja aukolla kuvaan hämärässä.
No, jotkut oudot tyypit haluavat saada jopa autoihinsa automaattilaatikon. Minusta on parempaa ja ennen kaikkea urheilullisempaa hämmentää itse rattaita vaihdelaatikossa. Pois kaikki automatiikka, se tuhoaa ihmisiltä kyvyn päättää ja hallita itse asioita!
-
Sherukka
Olet tässäkin asiassa eri mieltä kanssani mutta tulethan meidän kunkuksi nyt silti?KunkkuJ kirjoitti:No, jotkut oudot tyypit haluavat saada jopa autoihinsa automaattilaatikon. Minusta on parempaa ja ennen kaikkea urheilullisempaa hämmentää itse rattaita vaihdelaatikossa. Pois kaikki automatiikka, se tuhoaa ihmisiltä kyvyn päättää ja hallita itse asioita!
-
KunkkuJ
Onko tämä ihan henkilökohtainen kutsu? Mitähän tuo tarjottu toimenkuva pitää sisällään?Sherukka kirjoitti:Olet tässäkin asiassa eri mieltä kanssani mutta tulethan meidän kunkuksi nyt silti?
-
Marbo
Re: Millanen digijärkkäri?
Viesti Kirjoittaja Marbo »
Kyllähän se varmasti ajaa? Mutta onhan siinäkin taas miinuksensa. Käytetty, ei välttämättä takuuta, ei tarkkaa tietoa miten kameraa pidetty yms?Pasteur kirjoitti:Käytetty 400D varmaan ajaisi täysin saman asian kuin tuo 1000D?Marbo kirjoitti:Millanen olisi hyvä digijärkkäri alottelevalle kuvaajalle? Hinta max. n. 500e.
Uus on aina uus.
-
Sherukka
Mielestäni on hyvä kun saa edes yhden tekijän jätettyä säätämisestä pois.
Itse kuvaan:
1. Aperture priority -moodissa (AP) säädän ainoastaan aukkoa, minimivalotusajan olen asettanut Auto ISO säädöissä. Tätä käytän syvyysterävyysalueen kanssa leikkimiseen. Tätä moodia käytän eniten. Kamera hoitaa herkkyydensäädön.
2. Shutter priority -moodissa (SP) säädän ainoastaan valotusaikaa, tätä käytän kun haluan pysäyttää liikkeen (mm. zoomin ääripäässä) + 'hidastuksiin'. Kamera hoitaa herkkyydensäädön.
3. Manual -moodissa (M) säädän aukkoa sekä valotusaikaa, tätä käytin aikaisemmin harvemmin, nyt enemmän. Kamera hoitaa tässäkin tapauksessa herkkyydensäädön puolestani. Auto ISO päälle kytkettynä Nikon toimi oikeasti auto moodissa (kuten AP ja SP yllä) jolloin valotuksen hienosäätökin on mahdollista (exposure correction -säätö), tätä moni ei ole hokannut kun netistä lukee. Tämä mies on melkein hokannut: http://photography-rod.blogspot.com/200 ... o-iso.html , Ken Rockwell taas ei http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/us ... tom.htm#07.
Moodeissa AP ja SP hienosäädän valotusta tarvittaessa (peukkurullalla), M -moodissa hienosäätö exposure correction -napista. Nikon D80 ei yleensä yllätä valotuksen suhteen joten hienosäätöä ei usein tarvita ja jos tarvitaan se on tehtävä vain kerran per kuvausolosuhde.
Kun herkkyys kameran rungosta loppuu niin ei ole paljon tehtävissä mutta mielestäni Auto ISO helpottaa kuvaamista eikä haittaa synny? Muilla kokemuksia joita voisi heittää kehiin?
EDIT: Korjasin Manual -moodia vielä kerran (sekoilin).
-
BATA
Viesti Kirjoittaja BATA »
On erittäin vaikea kuvitella, että joku minun ja etummaisen linssin välissä olevista muuttujista säätää itsensä automaattiseti, ilman minun valtuutusta, kun aika lailla ennen napin painallusta tiedän, mitä kuvasta tulee jos on jotain tullakseen. Tuo toki riippuu paljon kuvaustyylistä ja koko työnkulusta, joka tässä ajattelukulussa alkaa ennen kameran säätöjen valitsemista - pahimmillaan/parhaillaan jo useita tunteja ennen ko. H-hetkeä. Toisten kuvaustyyli on sitten toisenlainen.
Oma kuvaustyylini on sellainen että jopa tilannekuvissa, joiden kulkua ei ennalta ole tiedossa, minulla on selvä kuva lopputuloksesta ennen napin painallusta. Se, minkä verran siihen tarvitsee eforttia Bridgessä, Lightroomissa ja Photarissa riippuu tapauksesta. Siihen lopputulokseen vaikuttaa oleellisesti myös herkkyys ihan yhtälailla kuin optiikka, aukko ja suljinaikakin.
Tässäkin asiassa on siis useampi koulukunta ja on mukava kuulla, että jollekin tuokin ominaisuus on tuonut lisäarvoa. Itse kyllä pidän mielekkäimpänä yksinkertaisten perussäätöjen hallintaa, jolloin loppujen lopuksi tekninen säätö jää vähiin, kun lopputuloksen pystyy etsimen läpi hahmottamaan mahdollisimman tarkasti.
Antti
-
Sherukka
Itse yllätyin todella siitä kuinka hyvin tuo herkkyyden automaattinen säätö toimii jopa manual moodissa (joka tosiaan muuttuu automaattiseksi). Muksuja kun kuvaan niin on se mukavaa kun ei ole sitä kolmatta pyörää jota myös pitäisi muistaa säätää. Voi olla että kokemuksen karttuessa itsekin siirryn 'oikean' manuali moodin kimppuun useamminkin kuin nyt mutta uskoisin että harrastelijalle tämä automaattinen herkkyyden säätö on melko iso juttu?
Lisää kommentteja ja ehdotuksia hyvistä kameroista ja perustelut miksi juuri tämä?
-
harri
Viesti Kirjoittaja harri »
Minä en ainakaan tiedä kollegoissani yhtään ammattikuvaajaa joka käyttäisi automaattista herkkyyden säätöä. Itse en ainakaan missään tapauksessa käytä. Useimmiten itselläni on käytössä aukon esivalinta, koska syväterävyys näkyy aina kuvissa. Liikkuvien kohteiden kuvissa taas ajan esivalinta, koska kohteen pysäytys (tai liike-epäterävyys) on olennaisin asia niissä. Ja studiokuvissa flasheilla täysmanuaalisäädöt.Sherukka kirjoitti:Auto ISO on todella hyvä juttu oli sitten ammattilainen taikka harrastelija?
-Harri, valokuvaaja
-
Sherukka
Onko syy tähän se mitä luulen eli halutaan aina teknisesti paras mahdollinen kuvanlaatu (maksimoitu) vai onko tässäkin asiassa jotain mistä voisin oppia lisää (studio-oloissa ymmärrän tilanteen)?harri kirjoitti:Minä en ainakaan tiedä kollegoissani yhtään ammattikuvaajaa joka käyttäisi automaattista herkkyyden säätöä. Itse en ainakaan missään tapauksessa käytä.Sherukka kirjoitti:Auto ISO on todella hyvä juttu oli sitten ammattilainen taikka harrastelija?
Itse mietin asiaa niin että haluan ennemmin teräviä kuin suttuisia kuvia (liian hidas suljinaika johtuen liian pienestä herkkyydestä). Toki haluan liike-epäterävyyden toisissa kuvissa mukaan mutta tämäkään ei esty Auto-ISO -asetuksesta johtuen koska silloin kamera tiputtaa herkkyyden itse.
-
Pikkuroope
Viesti Kirjoittaja Pikkuroope »
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka