vinouma kirjoitti:darthmother kirjoitti:Aijai, tuo on vaikeaa, itsellänikin tuli nuorempana paniikkikohtauksia, silloin ei ollu edes lääkkeitä tarjolla.
Vieläkään ei ole kehitetty varsinaista lääkettä paniikkiin. Sitä hoidetaan masennuslääkkein (SSRI).
/V
Esiintymispelolla ja paniikkihäiriöllä ajattelisin olevan jotain yhtymäkohtia. Itselleni on kaikenlainen julkinen toisien eteen meneminen, esim. luentoa pitämään, ollut koko elämäni kauhistus. Sydän hakkaa, kylmä hikinoro kulkee pitkin selkäpiitä, ääni tahtoo takertua kurkkuun eivätkä kädet ole ihan vakaiset. Ja sitten kun tunnistaa itsessään näitä oireita iskee kauhu, joka pahentaa kaikkea. Beettasalpaaja on ainoa, jota olen kokeillut ja se on pienenäkin annoksena, niin pienenä, että on miltei homeopaattinen varmaan, auttanut hyvin. Propranololia olen ottanut 10-20 mg ehkä puoli tuntia ennen tuollaisia tilanteita. Saattaisi olla sinullekin avuksi. Bentsoja en ole koskaan käyttänyt, kaksi kertaa unilääkkeeksi miniannoksen huonoin seurauksin ottanut, enkä esim. tuohon esiintymisjännitykseen ole uskaltanut edes ajatella, kun luulen, että voisi auttavina annoksina vaikuttaa ajatuksenkulkuun, saada ehkä puheen takeltamaan ja muuta ikävää.
Vielä kun tuolla toisaalla kysyt bentsojen ja alkoholin yhteiskäytöstä, ajattelisin, vaikken kumpaisiakaan käytä enkä ole käyttänyt, että yhteisvaikutus voi olla niin arvaamaton, että pitäisin ne ihan erillään.