Ei, en minä kannata norppien "tappamista". En edes sitä verkkokalastusta norppien pesimäaikaan ja niiden paikkojen lähellä. Minun puolestani eläkööt ja iloitkoon elämästään niin norpat kuin kalastajat. Olen tässä tarttunut lähinnä tapaan, jolla asiaa käsitellään tässäkin keskustelussa. On helppo osoitella toisia sormella ja vaatia tekemään parannusta. Kai se on tämä ihmisluonto sellainen, että ne viat näkyvät paremmin kauempana omasta navasta.
Joka tapauksessa norppien kohtalo ei ole tämän pallon kannalta ratkaisevaa, niin kylmältä kuin sen sanominen kuulostaakin.
Miksi takertua yhteen pieneen ongelmaan, joka on kuitenkin useimmille kaukana? Vai juuri sen takiako? Jos on noin polttava halu pelastaa maailmaa, miksei puhuta oikeista, suurista asioista, jotka ovat lähellä? Miksei tuomita vesiskoottereita? Saastuttavia autoja? Elämäntapaa, jossa matkataan viikonlopuiksi mökille? Huuhteletteko vessan hyvällä omalla tunnolla ajattelematta, että joka kerta sotkette paskanne luontoon ja vesistöön?
Luulen eläväni lähempänä luontoa kuin useimmat tähän keskusteluun osallistujat. Nautin siitä ja arvostan sitä, suojelen sitä aina kun se vain on mahdollista. Omistan maata, metsää ja oikeuden yhteiseen vesialueeseen. Minulle on täysin vieras ajatus, että tieten tahtoen tuhoaisin sitä jollakin tavalla. Mutta näen punaista, kun ihmiset, jotka eivät edes tunne tätä elämänmallia, tulevat antamaan viisaita neuvoja, miten minun kuuluisi elää!
Lehmä, sekö täällä saastuttaisi? Ei se ole lehmä, vaan ihmiset, jotka haluavat syödä hampurilaisia, juoda maitoa, jne. Lehmä on vain yksi osa siinä tuotantoketjussa, joka päättyy kuluttajaan. Joskus sellaiseen, joka maidon juonnin ja hampurilaisen syönnin välillä valittaa maailman saastuvan lehmien takia.
Lehmä ei edes ole niin suuri metaanikaasujen tuottaja, kuin kuvitellaan. Metaani syntyy (pää?-)osin lietelannasta varastoinnin ja levityksen aikana. Tuollaiseen lannan käsittelyyn on ajanut tehokkuus- ja karjakokovaatimukset, jotka ovat lähtöisin aivan jostain muualta kuin tiloilta.
Takaisin norppiin. Montakohan kuuttia kuolee niiden mökkiläisten toimesta, jotka haluavat harrastuksen vuoksi kalastella tähän aikaan vuodesta?
http://yle.fi/uutiset/alueelliset_uutis ... 57622.html
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli