Minua on tässä askarruttanut että haluaako jotkut painot aineistonsa todella niin, että vihkoa varten on sivut asemoitu sivupareiksi seuraavasti: 8-1, 2-3, 4-5, 6-7. Kelpaako tuolla tavalla asemoidut arkit suoraan joihinkin arkkiasemointiohjelmiin vai onko aina askartelua Acrobatilla edessä?
Itse haluaisin aineistot aina sivu kerrallaan kannesta eteenpäin ja kiukuttaa kun näitä tulee
Jokin järki voisi olla sivuparein 8-1,2-7,6-3 ja 4-5, mutta noilla esittämilläsi sivupareilla menee varmasti askarteluksi. Voipi tietty olla että kyseessä oleva taittaja on suuressa viisaudessaan päättänyt helpottaa painon työtä tulostamalla PDF:n suoraan aukeamiksi, mutta ei ole ihan loppuun asti ajatellut sivujärjestystä painoaukeamittain.
Tuon saisi onneksi helposti heitettyä esim. InDesignilla uudeksi PDF:ksi, itse en lähtisi Acrobatilla leikkimään noine sivupareineen.
Joo, hommahan toimii suht näppärästi Acrobatissa niin että tuplaa kaikki sivut peräkkäin, sitten croppaa vuorotellen oikean ja vuorotellen vasemman puolen pois niin saa PDF:n missä on sivu kerrallaan kaikki sivut peräkkäin.
Mitä olen digipainojen kanssa asioinut, aina on kelvannut ihan normi järjestyksessä olevat. Koulussa piti opetella Heidelbergin Signastationia, siihen sai heitettyä ihan normijärjestyksessä olevan pdf:n ja se sitten arpoi sivut halutulla tavalla oikeille paikoilleen painolevylle.
Ja ns. duunipaikallani taas ei monisivuisia pdf:iä tunneta, vaan kaikki asemoidaan käsin FreeHand kasilla aukeama kerrallaan. Turhia nykyajan hömpötyksiä ei tueta. Kukin taaplaa tavallaan, mut ite teen pdf:t normijärjestykseen jos ei erikseen pyydetä.
Kaikissa kirjapainoissa jossa on työnkulkujärjestelmä, eli arkkitaitto-ohjelmat, ym. tuo sivuparisysteemi aiheuttaa vain ylimääräistä voimistelua. Nykyajan arkkitaitto-ohjelmissa rakennetaan painolevyjä varten asemoinnit. Ennenvanhaan ja varmasti pienemmissä paikoissa vieläkin sivuparit haluttiin valmiiksi oikein filmitulostusta varten. CTP-laitteiden tulo on muuttanut systeemejä. Juuri uutta digipainokonetta käyttämään opetelleena voin sanoa, että ainakin Canonilla on oma asemointisofta koneen mukana. Mielestäni PDF:n tekijän ei tarvitse huolehtia sivupareista vaan paino muokkaa sivujärjestyksen haluamakseen.
Eppu kirjoitti: Mielestäni PDF:n tekijän ei tarvitse huolehtia sivupareista vaan paino muokkaa sivujärjestyksen haluamakseen.
Juurikin näin. Painofirmoissa on työnkulkuja ja työkaluja hyvin montaa sorttia - ja paras & varmin keino välttyä ongelmilta on itse mennä sivujärjestyksessä. Palvelusta tässäkin on kysymys --> aika liukkaasti vaihtuisi paino, jos aineisto tulisi takaisin sivujen uudelleenjärjestämistä varten, tai ehdotettaisiin lisälaskutusta aineiston korjailusta.