Itse haluaisin aineistot aina sivu kerrallaan kannesta eteenpäin ja kiukuttaa kun näitä tulee
Sivuasemoinnista
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
IsoTT
Sivuasemoinnista
Viesti Kirjoittaja IsoTT »
Minua on tässä askarruttanut että haluaako jotkut painot aineistonsa todella niin, että vihkoa varten on sivut asemoitu sivupareiksi seuraavasti: 8-1, 2-3, 4-5, 6-7. Kelpaako tuolla tavalla asemoidut arkit suoraan joihinkin arkkiasemointiohjelmiin vai onko aina askartelua Acrobatilla edessä?
Itse haluaisin aineistot aina sivu kerrallaan kannesta eteenpäin ja kiukuttaa kun näitä tulee
-
JFN
Re: Sivuasemoinnista
Viesti Kirjoittaja JFN »
Jokin järki voisi olla sivuparein 8-1,2-7,6-3 ja 4-5, mutta noilla esittämilläsi sivupareilla menee varmasti askarteluksi. Voipi tietty olla että kyseessä oleva taittaja on suuressa viisaudessaan päättänyt helpottaa painon työtä tulostamalla PDF:n suoraan aukeamiksi, mutta ei ole ihan loppuun asti ajatellut sivujärjestystä painoaukeamittain. 
Tuon saisi onneksi helposti heitettyä esim. InDesignilla uudeksi PDF:ksi, itse en lähtisi Acrobatilla leikkimään noine sivupareineen.
Tuon saisi onneksi helposti heitettyä esim. InDesignilla uudeksi PDF:ksi, itse en lähtisi Acrobatilla leikkimään noine sivupareineen.
-
IsoTT
Viesti Kirjoittaja IsoTT »
Joo, hommahan toimii suht näppärästi Acrobatissa niin että tuplaa kaikki sivut peräkkäin, sitten croppaa vuorotellen oikean ja vuorotellen vasemman puolen pois niin saa PDF:n missä on sivu kerrallaan kaikki sivut peräkkäin.
-
Herra77
Viesti Kirjoittaja Herra77 »
...ainakin eräs digipainofirma parittaa sivunsa noin sivupareiksi Indin bookletilla.
-
willwill
Viesti Kirjoittaja willwill »
Mitä olen digipainojen kanssa asioinut, aina on kelvannut ihan normi järjestyksessä olevat. Koulussa piti opetella Heidelbergin Signastationia, siihen sai heitettyä ihan normijärjestyksessä olevan pdf:n ja se sitten arpoi sivut halutulla tavalla oikeille paikoilleen painolevylle.
Ja ns. duunipaikallani taas ei monisivuisia pdf:iä tunneta, vaan kaikki asemoidaan käsin FreeHand kasilla aukeama kerrallaan. Turhia nykyajan hömpötyksiä ei tueta. Kukin taaplaa tavallaan, mut ite teen pdf:t normijärjestykseen jos ei erikseen pyydetä.
Ja ns. duunipaikallani taas ei monisivuisia pdf:iä tunneta, vaan kaikki asemoidaan käsin FreeHand kasilla aukeama kerrallaan. Turhia nykyajan hömpötyksiä ei tueta. Kukin taaplaa tavallaan, mut ite teen pdf:t normijärjestykseen jos ei erikseen pyydetä.
-
Eppu
Viesti Kirjoittaja Eppu »
Kaikissa kirjapainoissa jossa on työnkulkujärjestelmä, eli arkkitaitto-ohjelmat, ym. tuo sivuparisysteemi aiheuttaa vain ylimääräistä voimistelua. Nykyajan arkkitaitto-ohjelmissa rakennetaan painolevyjä varten asemoinnit. Ennenvanhaan ja varmasti pienemmissä paikoissa vieläkin sivuparit haluttiin valmiiksi oikein filmitulostusta varten. CTP-laitteiden tulo on muuttanut systeemejä. Juuri uutta digipainokonetta käyttämään opetelleena voin sanoa, että ainakin Canonilla on oma asemointisofta koneen mukana. Mielestäni PDF:n tekijän ei tarvitse huolehtia sivupareista vaan paino muokkaa sivujärjestyksen haluamakseen.
-
teesaa
Viesti Kirjoittaja teesaa »
Juurikin näin. Painofirmoissa on työnkulkuja ja työkaluja hyvin montaa sorttia - ja paras & varmin keino välttyä ongelmilta on itse mennä sivujärjestyksessä. Palvelusta tässäkin on kysymys --> aika liukkaasti vaihtuisi paino, jos aineisto tulisi takaisin sivujen uudelleenjärjestämistä varten, tai ehdotettaisiin lisälaskutusta aineiston korjailusta.Eppu kirjoitti: Mielestäni PDF:n tekijän ei tarvitse huolehtia sivupareista vaan paino muokkaa sivujärjestyksen haluamakseen.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka