Onko hyviä ehdotuksia ohjelmasta, joka olisi kevyt ja näppärästi toimiva...tarve vaan saada järjestellä kuvia ja näyttää niitä...pitää olla kevyt, koska kuvat on ulkoisella kovolla ja se syö resursseja jonkin verran...
SuBBe kirjoitti:Onko hyviä ehdotuksia ohjelmasta, joka olisi kevyt ja näppärästi toimiva...tarve vaan saada järjestellä kuvia ja näyttää niitä...pitää olla kevyt, koska kuvat on ulkoisella kovolla ja se syö resursseja jonkin verran...
miicah kirjoitti:Nimenomaan. Onko jokin painava syy, miksei OSX:n oma esikatselu ja Finder kelpaa?
Esikatselu on paska minun mielestäni, ja kyllä, olen tutustunut siihen perusteellisesti. mm. AppleScript -rajapinta siinä on vaajaa joten en saa sitä hienosti Finderin nappulan alle juuri niin kuin haluan.
Sherukka kirjoitti:... mm. AppleScript -rajapinta siinä on vaajaa joten en saa sitä hienosti Finderin nappulan alle juuri niin kuin haluan.
Miten sen siis haluat?
Luuletko että nyt sen muistan!?
EDIT2: Finderiinhän saa omia painonappeja (nappuloita) toolbariin (ihan tavallisia kuvakkeita siis).
Olisiko ollut niin etten olisin saanut hakemistoa suoraan pikkukuvina Preview:iin (tarkoitithan esikatselulla Preview:iä etkä Quicklook:ia?)?
EDIT: Otetaan sen verta takaisin ettei se ihan paska ole, ehkä kelpaa jollekin?
Sherukka kirjoitti:
Luuletko että nyt sen muistan!?
Olisiko ollut niin että olisin saanut hakemiston suoraan pikkukuvina Preview:ssä (tarkoitithan esikatselulla Preview:iä etkä Quicklook:ia?)?
Miten quicklook tähän asiaan nyt kuuluu? Ei mitenkään...
Mutta siis selitäppäs tuo "hakemiston suoraan pikkukuvina Preview:ssä". En vieläkään ymmärrä mitä haluat.
EDIT: Otetaan sen verta takaisin ettei se ihan paska ole, ehkä kelpaa jollekin?
Se on erinomainen softa siihen mihin se on suunniteltukin, eli kuvien nopeaan esikatseluun.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
Tässä tilassa minun ei ehkä pitäisi kirjoittaa mitään.
Preview:inhän saa laitettua indeksikuva -moodiin (thumbnail -tyylisenä), tätä tarkoitin.
Xee on mielestäni kuitenkin parempi, en osaa selittää miksi mutta se sopii minulle jotenkin vain paremmin. Olen yrittänyt Preview:iä myös käyttää mutta, mutta...
Sherukka kirjoitti:Tässä tilassa minun ei ehkä pitäisi kirjoittaa mitään.
Preview:inhän saa laitettua indeksikuva -moodiin (thumbnail -tyylisenä), tätä tarkoitin.
Saako? Tarkoitatko nyt sivupalkkia vai jotain ihan muuta? Miksi sinne pitäisi saada hakemisto? Kun eihän esikatselu ole kuvien hallintasofta, se vaan näyttää avatut kuvatiedostot kerralla. Kuulostaisi, että tuohon tarkoitukseen soveltuisi paljon paremmin Adobe Bridge, jota siihen itse käytänkin. Esikatselu kun on nimenomaan vain nopeaan vilkuiluun soveltuva softa.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
Saako? Tarkoitatko nyt sivupalkkia vai jotain ihan muuta? Miksi sinne pitäisi saada hakemisto? Kun eihän esikatselu ole kuvien hallintasofta, se vaan näyttää avatut kuvatiedostot kerralla. Kuulostaisi, että tuohon tarkoitukseen soveltuisi paljon paremmin Adobe Bridge, jota siihen itse käytänkin. Esikatselu kun on nimenomaan vain nopeaan vilkuiluun soveltuva softa.
Haa! Sinäkään et ole tätä ominaisuutta löytänyt!? En siis tarkoita sivupalkkia.
Etsi valikoista, sieltä sen löytää muistaakseni, joku näppäinyhdistelmä se oli...
En tiedä mitä edellä kirjoittavat hakevat, mutta tässä QuickLookia käyttävä Applescript, joka näyttää Finderissa olevien tiedostojen esikatselukuvat kokoruudussa pikkukuvina, käyttäen Finderin lajittelua. Itsellä tämä skripti on Finderin ikkunassa tuossa Time Machinen vieressä.
activate application "Finder"
tell application "System Events"
keystroke "a" using command down
keystroke "y" using {command down, option down}
delay 1
keystroke return using command down
end tell
Tämä siis näyttää oletuksena ensin pikkukuvat, mutta poistamalla tuon toiseksi viimeisen rivin sen saa aloittamaan suoraan ensimmäisellä kuvalla.
Haa! Sinäkään et ole tätä ominaisuutta löytänyt!? En siis tarkoita sivupalkkia.
Etsi valikoista, sieltä sen löytää muistaakseni, joku näppäinyhdistelmä se oli...
Se olikin Slideshow -moodissa, sieltä index sheet, tätä tarkoitin...
kallekilponen kirjoitti:Ahh...mutta juu, aivan eri juttu. Itse kyllä käytän tuota toimintoa kun näytän esin lomakuvia jollekulle, mutta ei tuo tosiaan ole järjestelyohjelma.
Kaikesta huolimatta ketjun nimi on Hyvä ja kevyt softa kuvien näyttämiseen.
kallekilponen kirjoitti:Ahh...mutta juu, aivan eri juttu. Itse kyllä käytän tuota toimintoa kun näytän esin lomakuvia jollekulle, mutta ei tuo tosiaan ole järjestelyohjelma.
Kaikesta huolimatta ketjun nimi on Hyvä ja kevyt softa kuvien näyttämiseen.
Mutta Sherukka halusi jotain ihan muuta, kuten huomaisit jos lukisit edellistä keskustelua.
En voi kieltää ettenkö olisi ketjua lukenut, kun siihen olen kommentoinutkin. Lisäksi voin sanoa, että aika sekavaksi on taas yksi ketju saatu. Ilman suurempia ketjujen ojentamispuheita sanon, että yritän osallistua ketjuihin niiden alkuperäisten kysymysten pohjalta, josta katsottuna puheet Bridgesta ja Aperturesta ovat taas tykin tuomista hyttysten metsästykseen. Saattaahan niinkin syntyä tulosta.
8)
McPekkis kirjoitti:En voi kieltää ettenkö olisi ketjua lukenut, kun siihen olen kommentoinutkin. Lisäksi voin sanoa, että aika sekavaksi on taas yksi ketju saatu. Ilman suurempia ketjujen ojentamispuheita sanon, että yritän osallistua ketjuihin niiden alkuperäisten kysymysten pohjalta, josta katsottuna puheet Bridgesta ja Aperturesta ovat taas tykin tuomista hyttysten metsästykseen. Saattaahan niinkin syntyä tulosta.
8)
Tunnustan, minun syytäni oli.
Välisekoilut saa minun puolestani poistaa.
Siis mitämitämitä ihmettä ihmisillä voi kert'kaikkiaan olla Preview.app:ia vastaan?
Sehän on ihan niin maan penteleen loistava ohjelma, yksi parhaimmista mitä OSX:n mukana tulee, ja on ollut sitä jo pantterista lähtien.
Niiq IMHO ja sillee.
Preview ja Xee nyt ei kuitenkaan ole ihan niin kevyitä ja nopeita kuin voisi olla. Preview'n slideshow-toiminto on minusta myös aika tacky. Lisäksi softassa voisi olla joku kuvahallintatoiminto, jolla kesken shown voisi avoinna olevan kuvan siirtää toiseen kansioon tai roskiin.
Mulla on itselläni käytössä vanha Allan Liun JView, joka on älyttömän nopea. Tämä oli jonkin aikaa poissa jakelusta, mutta nyt uusi versio löytyy http://www.macupdate.com/info.php/id/7338/jview
Kiitos tämän ketjun hain tuota softaa uudestaan ja nyt se on MacUpdatessa jakelussa. Ei kun testaamaan... vanha versioni ei tainnut olla edes UB.
Sen enempää ottamatta kantaa edellä olleeseen keskusteluun, joka ulkopuolisin silmin vaikutti aika monimuotoiselta ja -mutkaiselta, kerron omat toimintatapani.
En käytä iPhotoa tai mitään muutakaan kuvahallintaohjelmaa, koska haluan pitää kuvat helposti muiltakin koneilta käytettävinä, mutta samalla jotenkuten järjestyksessä. Kuvat ovat siis kansioissa sopivasti järjestettyinä. Kuvien katseluun käytän Quick lookia. Sillä käyn esimerkiksi RAW-kuvat läpi, kun olen siirtänyt kuvat kamerasta koneelle. Käytän sitä myös, kun näytän lomakuvia yms. tutuille. Valitsen ensimmäisen kuvan, napautan välilyöntiä, säädän esikatselun sopivan kokoiseksi ja rullaan nuolilla kuvat läpi. Helppoa ja tarpeeksi kevyttä.
Jos joku nyt etsii vielä kuvien katsomisohjelmaa, niin vielä on ainakin ACDSee, jota käytin ennen Windowsissa. Mac versiossa oli jotain vikaa jota en nyt muista, tai en ole sitä ainakaan käyttänyt.