dasb00t kirjoitti:En mä omasta mielestä ole mitään käsittänyt väärin. Jos testissä halutaan testata kuinka kauan Macbook Pro jaksaa pyörittää HD videota akulla, niin ehdottomasti se pitäisi testata OS X:llä eikä windowsilla sillä Macbook Pro on tarkoitettu OS X:llä käytettäväksi. Se ikäänkuin kuuluu siihen kokonaisuuteen, OS X siis. Muut läppärit sitten saavat käyttää sitä käyttistä kuin parhaaksi näkevät. Eikö se silloin olisi mielestäsi reilu testi?
Ja edelleen laita joitain merkkejä ja malleja niistä läppäreistä, jotka spekseiltään, hinnaltaan ja akunkestoltaan vastaavat Macbook Prota eivätkä ole mitään superalikellotettuja atomeita 10" näytöllä. Ainakaan omaan silmään sellaisia ei ole sattunut, mutta jos sellaisia löytyy ne tietysti kiinostavat.
Ei tainnut tuo HD-videon pyörittely olla testattava asia, vain keino testata akkukestoa rasituksessa.
Tuossa testattiin läppäreitä työhön, ei hd-videotoistoläppäreitä. Siksi MBP:n akkukeston testaaminen OS X:ssä olisi ollut muita läppäreitä kohtaan epäreilua, koska jos niillä pitäis tehdä tasavertaisesti töitä olisi MBP:hon laitettava kuitenkin sama Windows ja tuolloin testissä saavutettu akkukesto olisi liian optimistinen. Siksi olen sitä mieltä että akkukeston testaaminen Windowsilla oli tuossa tilanteessa ihan oikein. Olen myös nähnyt arvosteluita missä Applen läppäreitä testataan peruskäyttöön ja surffailuun Windowsilla, niin siinä mennään metsään. Peruskäyttöön tai käyttöön missä OS X on omiaan pitäisi ehdottomasti Applen läppärit testata Applen omalla käyttöjärjestelmällä.
En jaksa kaivaa uusia koneita, koska nyt noita +12h akkukeston koneita on melkein jokaiselta valmistajalta. (Core2Duo 2,5GHz+ 4GB rammia ja ns. riittävän tehoka näyttis, osassa myös 2. näytönohjain akkukäyttöä varten)
Vanhoista ja vähän uudemmista koneista voin lonkalta heittää IBM T61 ja Lenovo SL500 (kavereilla on tuollaiset luento / duuniläppäreinä) Noissa tehoa ~saman verran (ehkä näyttiksessä sipauksen vähemmän) kuin saman ikäisissä MBP koneissa. (Huom. saman ikäisissä, eli T61:n näyttistä verrattava Atin X1600:een jne.) ja akkukesto molemmilla vähintään 3h enemmän kuin omassa MBP:ssa.
Voin vaan kuvitella kuinka pitkään akkukestoon noilla Lenovoilla pääsisikään jos niissä olisi led-taustavalaistu näyttö, OS X:n virranhallinta ja sama näytön resoluutio kuin omassa 15" mäkissä.
Uusista koneista ainakin DellE6400 sarjalaiset murskaavat akkukestossa MBP:ta aika huolella. T9600 prosessori ja muut "perussälät" takaavat ettei tuota voi kutsua miksikään "superalikellotetuksi atomiksi" Näyttis noissa E6400:ssa on saman tehoinen kuin MBP:n maltillisempi 9400M -näytönohjain (Lähde: Notebookcheck) 9300M, 9400M ja NVS 160M -näytönohjaimet.
Ja ennen kun tästä kehkeytyy taas mitään PC vs Apple sotaa niin itse olen ja olin valmis uhraamaan akkukeston koneen koon vuoksi. Applen läppärit ovat pieniä ja ohuita, koneisiin ei yksinkertaisesti mahdu kovin suurta akkua, siinä syy sille että akkukestossa jäädään kärjestä. Mutta keskiarvossa Applen läppärit ovat selkeästi akkukestoa mitatessa keskiarvon paremmalla puolella.
- Hount