Hei,
Nimeni on Sampsa Koskenalho ja avustan Navigonia viestinnässä. Tämä EI ole mainosviesti. :-)
http://www.navigon.com/portal/fi/uebern ... ntakt.html
Olen mielenkiinnolla seurannut tämän ketjun keskustelua Navigonin iPhone-ohjelmasta. Itse en iPhonea omista, mutta minua kiehtoo keskustelupalstojen ja (sosiaalisen median ylipäänsä) mahdollistama suora palaute valmistavalle yritykselle. Hopeisen Omenan yli 50 sivun mittainen thread Navigonin ja kilpailijoiden iPhone-ohjelmistojen vertailusta, parannusehdotuksista, kritiikistä ja positiivisesta palautteesta on osa maailmanlaajuista ilmiötä, jonka osaksi Navigon on päässyt julkaisunsa myötä. Tarkoitan siis, että suomalainen palaute on ollut melko pitkälti saman suuntaista (sekä pos että neg) ja muotoista (keskustelupalstat, videot, blogit) kuin muuallakin maailmassa.
Lukemani perusteella rohkenen väittää, että suomalainen iPhone-käyttäjäkunta on keskimäärin osaavampaa (kenties väkilukuun suhteutettuna) kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa. Näin siis näkyvän palautteen perusteella. Osa varmaan jo tietääkin Navigonin käyttämät sosiaalisen median kanavat, listaamme ne aina kirjoittamiemme lehdistötiedotteiden loppuun. (Navigonin suomenkieliset lehdistötiedotteet löytyvät muuten täältä:
http://www.cisionwire.fi/kaikki-uutiset/navigon/)
Aloin itsekseni pohtia, että mahtaisiko tältä keskustelupalstalta löytyä ihmisiä, jotka olisivat halukkaita antamaan palautetta Navigonille vielä suoremmin? Uskoisin, että täällä on monia, joiden englanninkielentaito riittää viestien kirjoittamiseen suoraan esim. Navigonin Facebook-ryhmään kolmannella kotimaisella. Toki tämä vaatii Facebook-tilin ja ymmärrän jos kaikki eivät ko. palvelua käytä. Olen myös nähnyt hienoja videoita iPhone-sovelluksen käytöstä, joita voisi käyttää replynä Navigonin YouTube-kanavalla?
Tiedän, että Navigon ohjaa viestejä sosiaalisesta mediasta säännöllisesti tuotekehitykseen ja markkinointiin, eli missään nimessä ei ole hukkaan heitettyä aikaa. Navigon myös palkitsee osallistumisesta, viimeisimpänä joulu-giveaway Facebook-kanavalla. (Arpoo 5 navigaattoria vastineeksi joulukiirekuvauksesta)
Korostan, etten ole itse tekemisissä Navigonin tuotekehityksen kanssa, toimin lähinnä viestinvälityksessä. Viestini pyrkimyksenä on lähinnä antaa suomalaisille käyttäjille lisää välineitä tavoittaa Navigon paremmin ja responsiivisemmin. Navigon on ollut Suomen markkinoilla vasta syksystä 2007, joten paljon on vielä varmasti kehitettävää, niin tuotteissa, lokalisoinnissa, palveluissa kuin viestinnässäkin. Oman näkemykseni mukaan Navigonin kuitenkin erottaa kilpailijoista panostukset tuotekehitykseen ja jatkuva kiinnostus parantaa tuotteidensa käyttökelpoisuutta.
Jos palstan lukijoilla on ehdotuksia paikallisiksi tempauksiksi, niin olen valmis osallistumaan palkitsemiseen esim. 25 euron arvoisilla Apple Store lahjakorteilla, näin joulun kunniaksi.
Navigon sosiaalisessa mediassa:
Facebook:
http://www.navigon.com/facebook
YouTube:
http://www.navigon.com/youtube
Twitter:
http://www.navigon.com/twitter
Flickr:
http://www.navigon.com/flickr
Ystävällisin terveisin,
Sampsa Koskenalho
GCI Finland
navigon(ättämerkki)gci.fi