Kyllä, mutta sen sijaan että oltaisiin menty eteenpäin, ollaan menty taaksepäin.PeteQ kirjoitti:Eli kaikki on 80-luvun pc:n käyttöasteella
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Viesti Kirjoittaja morbusg »
Kyllä, mutta sen sijaan että oltaisiin menty eteenpäin, ollaan menty taaksepäin.PeteQ kirjoitti:Eli kaikki on 80-luvun pc:n käyttöasteella
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Bah, nykyään ei tarvitse sentään assemblyyn koskea, koska kääntäjät tekee varmasti parempaa jälkeä, mitä itse tekisi assemblyllä.morbusg kirjoitti:Kyllä, mutta sen sijaan että oltaisiin menty eteenpäin, ollaan menty taaksepäin.PeteQ kirjoitti:Eli kaikki on 80-luvun pc:n käyttöasteella
Viesti Kirjoittaja Tron »
Eli kaikki nykyisellä 2000-luvun käyttöasteella:PeteQ kirjoitti:Eli kaikki on 80-luvun pc:n käyttöasteella:
jos kotisivuntekemistä vaikka voisi verrata autoon, niin aina kun lähdet ajelulle, kasaat männät, moottorin,kokoat vaihteiston ym.
- Jossakin menee taas pahasti pieleen....
- Mutta ilmeisesti rahaa ohjelmoinilla saa, niinkuin aikoinaan ennen mäkkejä....
Provosointia, mutta....
Viesti Kirjoittaja PeteQ »
Siis on kaksi tapaa tuottaa HTML-kieltä:PeteQ kirjoitti:Kiitos rehellisistä vastauksista, mutta eikö todella ole ohjelmia, joissa tuon kielen voisi ohittaa ja
se toimisi kuitenkin kaikkialla maailmalla ?
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Jospa nämä tavat yhdistäisi? Ehkä aluksi olisi vaihtoehtona käyttää jotain editoria, jossa on sekä wysiwyg- että kooditila. Siinä on se hieno puoli, että oppii samalla html-kieltä kun tekee ensimmäisiä sivuja graafisesti. Tällöin vaikkapa SeaMonkey on aika mukava tuttavuus. Se on samaa Mozilla-sukua kuin vaikkapa toinen vaihtoehto KompoZer. Jos käyttää puhtaasti graafista editoria, jossa ei näe lainkaan koodia, ei voi mitenkään huomata, miten surkeaa ja epäoptimaalista koodia saattaa tulla. Kun on vähän oppinut html:ää, sitten seuraava taikasana on CSS, jonka perusteiden oppiminen helpottaa käsinkoodausta mahdottoman paljon.Tron kirjoitti: Siis on kaksi tapaa tuottaa HTML-kieltä:
1. Kirjoitat koodin itse.
2. Käytät jotain wysiwyg-editoria, joka tuottaa koodia puolestasi.
Jos valitset tavan 2, niin vaihtoehtoja lienee pilvin pimein. Toiset niistä tuottavat aivan kelvotonta koodia, toiset vähän parempaa. Eri ohjelmissa voi olla myös erilaisia rajoittuneisuuksia, että jokin asia X ei onnistu yhdellä editorilla mutta jollain toisella se onnistuu. Tämä toinen taas voi olla huonompi jossain toisessa suhteessa.
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Kyllä editoreilla tehdyt sivut toimivat useimmiten kaikilla selaimilla, todennäköisesti paremmin kuin aloittelevan koodarin käsin vääntämät ensiyrittämällä.PeteQ kirjoitti:Kiitos rehellisistä vastauksista, mutta eikö todella ole ohjelmia, joissa tuon kielen voisi ohittaa ja
se toimisi kuitenkin kaikkialla maailmalla ?
Viesti Kirjoittaja Aaaron »
Näkee sen. Avaat editoimasi sivun Safariin ja sen jälkeen klikkaa "Sisältö" / "Näytä lähdekoodi". (Teksti näkyy mustavalkoisena.)Juhani L kirjoitti: Jos käyttää puhtaasti graafista editoria, jossa ei näe lainkaan koodia, ei voi mitenkään huomata, miten surkeaa ja epäoptimaalista koodia saattaa tulla.
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Viesti Kirjoittaja Aaaron »
Sehän on kiinni aika pitkälti vain siitä, millaista koodia se julkaisujärjestelmä on koodattu tuottamaan. Hesarin kokoista saittia ei ole minkään valtakunnan järkeä ylläpitää staattisina sivuina.NeliX4 kirjoitti:Harvoin nykyään suoraan editorissa tuotetut sivut tuottaa ongelmia, toisin kuin geneerisesti php:lla tms. julkaisujärjestelmällä koodatut.
Totta. Nettisivujen leiskat voidaan suunnittella julkaisujärjestelmiä varten oikein hyvin tai hyvin huonosti tai siltä väliltä. Juuri tuossa css:n, html:n ja sen sellaisen ymmärrys voi säästää turkasesti rahaa.Aaaron kirjoitti:Sehän on kiinni aika pitkälti vain siitä, millaista koodia se julkaisujärjestelmä on koodattu tuottamaan.
Viesti Kirjoittaja apfelt »
Viesti Kirjoittaja richidi »
Olen nähnyt monasti nettisivuja, joissa on kymmenittäin kuvia, joiden mitat ovat esim. 200 x 150 pikseliä.apfelt kirjoitti:Esim. täällä pystyy tekemään ilman "osaamista":
http://quick-page.net
Myös kuvia ym. voi lisätä, muuttaa niiden kokoa jne.
Ampuminen on liian lievä rangaistus heille. Kulkusista killumaan kunnes henki ei pihise. Ja vielä kovempi rangaistus niille, jotka tarjoavat viattomille ihmisille moisia ratkaisuja.Tron kirjoitti:Olen nähnyt monasti nettisivuja, joissa on kymmenittäin kuvia, joiden mitat ovat esim. 200 x 150 pikseliä.apfelt kirjoitti:Esim. täällä pystyy tekemään ilman "osaamista":
Todellisuudessa nämä kuvat ovat olleet palvelimella esim. 2048 x 1536 pikseliä, eli sata kertaa suurempia kuin minä ne näytetään.
Sivu on tehty jollain typerällä editorilla johon voi määritellä kuvien korkeuden ja leveyden mutta kuvan kokoa ei ole kuitenkaan muutettu.
Tällaisten sivujen tekijät pitäisi ampua..... miettikää itse miksi.
Eipä heittäydytä julmaksiJuhani L kirjoitti: Kulkusista killumaan kunnes henki ei pihise....
Tässä yksi esimerkki:Tron kirjoitti:Olen nähnyt monasti nettisivuja, joissa on kymmenittäin kuvia, joiden mitat ovat esim. 200 x 150 pikseliä.apfelt kirjoitti:Esim. täällä pystyy tekemään ilman "osaamista":
Todellisuudessa nämä kuvat ovat olleet palvelimella esim. 2048 x 1536 pikseliä, eli sata kertaa suurempia kuin minä ne näytetään.
Sivu on tehty jollain typerällä editorilla johon voi määritellä kuvien korkeuden ja leveyden mutta kuvan kokoa ei ole kuitenkaan muutettu.
Tällaisten sivujen tekijät pitäisi ampua..... miettikää itse miksi.
Viesti Kirjoittaja Laterix »
Alkuperäinen kysymys on vähän vastaava kuin "Tarvitseeko osata käyttää vasaraa, jotta voi rakentaa talon?" Onhan sitä kaikkia koneita ja apuvälineitä, mutta kyllä se perusosaaminen on aina eduksi. Suosittelen opettelemaan HTML:n, koska se on todella helppo juttu. Jos osaat lukea ja kirjoittaa, opit HTML:n hetkessä. Se ei ole ohjelmointikieli, eikä vaadi erityistä IT-osaamista. Itse opettelin HTML:n yläasteella ennen kuin olin juurikaan edes surffannut netissä. Kyllä, siitä on jo hieman aikaa.PeteQ kirjoitti:Eli kaikki on 80-luvun pc:n käyttöasteella:
jos kotisivuntekemistä vaikka voisi verrata autoon, niin aina kun lähdet ajelulle, kasaat männät, moottorin,kokoat vaihteiston ym.
- Jossakin menee taas pahasti pieleen....
- Mutta ilmeisesti rahaa ohjelmoinilla saa, niinkuin aikoinaan ennen mäkkejä....
Provosointia, mutta....
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Viesti Kirjoittaja peku »
Mun mielestä yksikään kuva suoraan kamerasta otettuna ei ole valmis julkaistavaksi sellaisenaan, vaan aina täytyy käyttää kuvankäsittelyohjelmaa. Vähintäänkin kuvaa pitää rajata, säätää kontrastia ja värejä, terävöidä jne. Siinä samalla sen kuvakoonkin muuttaa sopivaksi nettisivulle ja tekee tumpit jos tarvitaan. Esim. Photoshopiin on helppo tehdä makroja, jolla kuvakoon voi muuttaa yhdellä klikkauksella. Ja mitä tahansa toistuvasti suoritettavia toimintoja kannattaa tehdä makroilla. Joten en näe suurta merkitystä noilla automaatti-galleriatoiminnoilla.MacFinn kirjoitti:Noihin kuviin kommenttina.
Minä käytän Freeway Prota sivuihini ja siihen saatavaa Gallery-actionia. Tämä tekee täysikokoisista kuvista sellaisia alle sadan kilotavun kuvia.
Ja muuten sivuille ladattavat kuvat automaattisesti pienentää tiedostokoon hyvin pieneksi. Arvatkaa vaan paljonko säästyy aikaa kun ei tarvii erikseen kuvankäsittelyssä kuvien kokoa muokata ja kuvia rajailla.
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Viesti Kirjoittaja peku »
Käyttötottumuksista voisi väitellä vaikka maailman tappiin, mutta ei tuo sinun tyylisi tunnu yhtään yksinkertaisemmalta kuin minunkaanMacFinn kirjoitti:Minä hallinnoin kuvani iPhotolla ja säädän kuvat siellä. Rajaus tehdään suoraan Freewayssa. Jopa sävyjen, opasiteetin, kontrastin, terävyyden jne säädön voi tehdä suoraan Freewayllä. Samalla Freeway tekee ne tumpit ja tiedostokoon muokkauset. Ja ne eivät vaikuta alkuperäiseen kuvaan. Näin ei myöskään ole joka paikka täynnä eri versioita kuvista. Joten tuo kuvankäsittelyohjelman käyttöpakko ei pidä paikkaansa ainakaan Freeway Pro:n käyttäjien kohdalla.
Mutta jos tykkää nysvätä kuvien virittelyn kanssa, siitä vaan. Mulla on tietokone sitä varten, että se tekee tollaset tylsät rutiinijutut. Minä voin keskittyä miettimään sisältöä ja ulkoasua, toiminnallisuutta.
Palaa sivulle “Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet”